Kul att det funkar.
Tror inte att vattenbyte behövs igentligen, men det är ju inte fel.
Tror jag skall prova Baquacil till poolen i sommar. Tack för tipset.
Litet badkar med värme?
Re: Litet badkar med värme?
Det verkar som att Baquacil PHMB funkar lite dåligt för det bygger på något i filtret, förmodligen någon typ av bakterie. Eftersom mitt vatten in i huset har varit lite grumlig så har ju filtret blivit lite smutsigt på några timmar varje gång jag bytt vatten, för att sedan inte bli så mycket smutsigare med tiden när vattnet en gång blivit rent. Med Baquacil PHMB verkar det som att smutsen som fastnar i filtret vid "första reningen" av vattnet börjar växa, troligen så är det nått organiskt material som gör att det är grumligt som inte Baquacil PHMB rår på utan de övriga Baquacil-produkterna som tillägg. Detta gör att Baquacil PHMB inte verkar vara ett fullvärdigt bakteriedödande alternativ till klor, såvida man inte använder övriga produkter också. Det gör ju att klor ändå är ganska bra eftersom det bara är en produkt att hålla koll på.
När jag hade badat med Baquacil PHMB ett par gånger så började det klia lite i skinnet, jag kollade då filtret och upptäckte "bakterietillväxten" eller vad det nu är. Tömde då vattnet, gjorde rent allt och fyllde nytt filtermedia och vatten. Justerade PH och hällde i klor igen. Nästa dag badade jag och det började klia igen ganska på en gång.
Då drog jag slutsatsen att jag kanske badat för mycket så jag tog en paus på några dagar, rengjorde allt och bytte vatten igen för säkerhets skull, körde med klor. Badade och det kliade inte nått.
Kommer nog att köra med klor och bada mer sällan.
Sen kollade jag i brunnen idag och pumpen stod på botten så det är nog därför vattnet blir grumligt, ska byta filter på inkommande så borde vattnet fortsättningsvis bli renare från början
Det är ju lite kul att experimentera
När jag hade badat med Baquacil PHMB ett par gånger så började det klia lite i skinnet, jag kollade då filtret och upptäckte "bakterietillväxten" eller vad det nu är. Tömde då vattnet, gjorde rent allt och fyllde nytt filtermedia och vatten. Justerade PH och hällde i klor igen. Nästa dag badade jag och det började klia igen ganska på en gång.
Då drog jag slutsatsen att jag kanske badat för mycket så jag tog en paus på några dagar, rengjorde allt och bytte vatten igen för säkerhets skull, körde med klor. Badade och det kliade inte nått.
Kommer nog att köra med klor och bada mer sällan.
Sen kollade jag i brunnen idag och pumpen stod på botten så det är nog därför vattnet blir grumligt, ska byta filter på inkommande så borde vattnet fortsättningsvis bli renare från början

Det är ju lite kul att experimentera

Re: Litet badkar med värme?
Använd inte två eller så när du duschar efter badet så slipper du problemet