Rengöra gammalt lortigt kretskort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
BJ

Re: Rengöra gammalt lortigt kretskort

Inlägg av BJ »

Jag känner igen det från kemilektionerna.
Batterivätska kanske är ett bättre namn då,
men det låter som vatten till blybatterier... :humm:
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Det är inte batterivätska då vätskan inte är batteriet.
Det är syra eller alkal eller någon neutral kemikalie som är i sammanhanget relativt övrig kemi bra på att transportera joner.
En jontransporterande vätska kallas ofta för elektrolyt om man vill ha ett gemensamt namn oavsett andra kemi-egenskaper.
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

E Kafeman,

Om det inte är några batterier på det gamla kretskortet, vad rekommenderar du för rengöring?
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Beror på men generellt är det IPA. Använder aldrig vatten om det går undvika. Det är svårtorkat pga av dess kapillär-egenskaper kan dränka fasta mikrofoner på moderna telefon-pcb mm.
Vid svårartad rengöring av PCB med standardkomponenter använder jag hushållspapper och 556 och efter tvättar med IPA.
556 är lagom brutalt, tar sällan trycktexter eller smälter plast.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag brukade alltid rengöra med tandborste och isopropanol, men sen gnällde nån på att den inte var ESD-säker, så nu har jag köpt en "tandborste" som är ESD-säker, tror det var på electrokit.

Fungerar väldigt bra.

Jag brukar inte neutralisera batteriläcket utan bara ta bort.

Vilken Amigamodell är det f.ö ? ..vissa är notoriska på att paja när batteriet läcker, A4000 är värst tycker jag.

A1000,A500,A600,A1200 har däremot inga inbyggda batterier som A2000/A3000/A4000 (och A500+) har. ..Förutsatt att man inte monterat in en lös RTC eller minesexpansion med RTC.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Då får man tacka Mr Kafeman för genomgången och att jag får kvitto på att jag tänkt rätt, har faktiskt ofta undrat över om 5 56 (som jag använder till i princip allt sådanhär) varit rätt val, om IPA är vad jag borde fortsätta att använda och om vatten kan skölja bort rester från batteriet, jag har inbillat mig att det var en bas jämförbar med lut (till skillnad mot blybatterier) och det verkade det ju också vara.

Jag brukar alltid tvätta händer och ansikte noga (börjar med händerna och tvål för att få bort fett som kan hålla kvar saker) med mycket vatten då jag hanterat kretskort med läckage av okända kemikalier.
Då verkar det som att jag gör rätt trots allt.

Syra (ättika, etc) ar jag aldrig vågat använda själv då jag var osäker på om det skulle skada saker, andra verkar dock ha använt det med framgång om man sköljer sedan enligt föregående talare, men det var ett bra tips med ketchup, det skall provas!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Glenn skrev: 4 februari 2021, 12:17:33 Jag brukade alltid rengöra med tandborste och isopropanol, men sen gnällde nån på att den inte var ESD-säker, så nu har jag köpt en "tandborste" som är ESD-säker, tror det var på electrokit.

Fungerar väldigt bra.

Jag brukar inte neutralisera batteriläcket utan bara ta bort.

Vilken Amigamodell är det f.ö ? ..vissa är notoriska på att paja när batteriet läcker, A4000 är värst tycker jag.

A1000,A500,A600,A1200 har däremot inga inbyggda batterier som A2000/A3000/A4000 (och A500+) har. ..Förutsatt att man inte monterat in en lös RTC eller minesexpansion med RTC.
Jag har också kört en vanligt lackpensel och tandborste, men jag skrev ESD borste här just in case då det verkar vara vad alla rekommenderar.
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

E Kafeman skrev: 4 februari 2021, 08:56:58

Ni-Kadmimum-batterier och bly-batterier innehåller syror. Klassiskt lagom hanterbart är att neutralisera läckage för dessa med bikarbonat/bakpulver.
NiCd använder KaliumHydroxid som elektrolyt. Dvs basiskt. Det går utmärkt att neutralisera med syra. T ex 12% Åttika. Resultatet borde bli KaliumAcetat. Ett helt ofarligt salt som används i mat för konservering. Lösligt i vatten.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Förstår inte denna villfarelse att det skulle vara syra i batterierna. Eller i kondensatorer för den delen.
Blybatterier är väl de enda av nu använda som det är syra i. :humm:
Det som rinner ut ur dessa små battericeller och kondensatorer brukar benämnas elektrolyt.

Det sitter mycket riktigt ett NiCd-batteripack i A500+ (samt A501 512kB minnesexpansion med realtidsklocka för A500), och det är kaliumhydroxid i. :)
Det är tre små knappceller i en stapel med krympplast runt, och punktsvetsade ben på var sida.
De flesta är av märket Varta (mörkblåa) och GP (ljusblåa).

Min hade inte läckt mycket alls så det gick jättelätt att tvätta bort. viewtopic.php?f=2&t=76522
Tvättade först bort allt gunk mha isopropanol och en sån svart ESD-borste som ser ut som en tandborste.
Sen borstade jag mha en glasfiberpenna rent från oxid och annat som satt fast.
Sen tvättade jag bort lite mer med sånt citrusoljebaserat kretskortstvättmedel.
Ja sen var det rent och fint.
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

Kan väl fylla i att mina två ABC1600 hade varsitt NiCd batteri (a två celler vardera) som hade läckt. Det var inte alls roligt. Fick byta drygt 10 komponenter och socklar i var och en. Jag använde ättika och sedan tvättade jag i vatten och lite såpa. Använde roterande tandborste. Därefter IPA och torrblåsning med tryckluft. Efteråt torkade jag allt i varmluftsugn. Ett par mindre fel återstod efter tvätt. Det är förbannat svårt att få tennet att väta i de områden det läckt del allra minsta. Man får mekaniskt skrapa bort det översta skiten så att man kan få det att fastna.

Båda fungerar nu utmärkt.

Det jag sett mest i gamla datorer är väl antingen laddbara NiCd eller Lithium. Bara Apple Plus har en alkalisk cell i ett fack i höljet. Lithium-cellerna har tyvärr en förmåga att explodera och sprida något frätande junk i hela maskinen. Jag misslyckades att rädda en IBM RT PC där lithium-cellen exploderat. Finns inget schema som beskriver hur den är byggd och tänkt att fungera, tyvärr.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

De vanligaste litiumbatterierna har som elektrolyt litiumperklorat upplöst i propylenkarbonat och dimetoxietan. Mysiga grejer. :D
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det svarta rektangulära batteriet med tre ben har aldrig läckt för mig, däremot i princip alltid knappcellspackarna, tror inte jag någonsin sett en av de blå ölburkarna som inte läckt...
Tyvärr har nästan alla Commodoreburkarna den typen, det verkar bara ha varit väldigt tidiga serier av dyrare maskiner som hade de bättre batterierna.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

På jobbet har vi alltid tvättat batteriläckage på kretskort med vinäger/vatten (50/50). Har detta varit helt fel?
syra.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

Vinäger är vin som surnat. Dvs det har stått framme så att det bildats ättiksyra. Så visst fungerar vinäger. Men vinäger innehåller nog en massa andra saker förutom ättika?

Enklast är nog att köpa vanlig 12% ättika. Det är precis ättiksyra och vatten.

Läser man amerikanska artiklar ser man ofta begreppet ”white vinegar” eller ”white distilled vinegar”. Min uppfattning är det inte är vitvinsvinäger utan just ättika.
Skriv svar