Visp i skruvdragaren var en sån sak man gjorde när förra kärringen fick för sig att dra och ta halva huset med sig.. då stod man där med grädde, glass och... Två vispar utan elvispen.. så det var bara att gå ner i verkstaden och hämta Makitan. Funkade perfekt
En annan sån grej var när man insåg att man saknade ugnshandske.. det låg en polygrip i lådan bredvid spisen i över ett år..
Man orkade liksom inte ta tag i problemen, man hade nog med sina egna problem.
Jag provade idag med en borrmaskin, (kallas även skruvdragare).
En enkel B&D med 7,2 inbyggt batteri, 600 Varv.
En visp i chucken.
Njae lite klent kanske.... den orkade visserligen, det går ju inte tungt.
Bör nog vara dubbla vispar.
Eller högre varvtal.
Ta en vanlig handvisp av lite kraftigare slag. Klipp av handtaget och bocka till den så att spiralen blir hyfsat centrerad med rotationsaxeln. Det blir mycket effektivare än att vispa med en elvispsvisp.
Ja Daniel ett bra förslag.
Gäller bara att få den centrerad så det blir någotsånär balans.
Någon var tidigare inne på att köra motorn i en vanlig visp med lägre spänning och likström.
min erfarenhet, av sådan motorer är att de oftast är seriemotorer.
Med fältlindingrna seriekopplade och sedan i serie med rotorn via kolen.
Att parallellkoppla fältlindningarna skulle kunna vara en ide och sen seriekoppla fältet med rotorn, men jag har försökt och det går inte bra.
Att köra den som en shuntmotorn, nej inte hel det verkar funka på de motorer jag har provat.
Jag har en del motorer som jag dragit ut alla fältlindningar och rotorn via kolen, och får då 6 anslutningar .
Alla tänkbara kombinationer provade. Men olika motorer beter sig olika....
Jag har bl.a en större 24 V motor, en sådan som suttit på sandspridare, omkring 1 kW.
Jag tänkte det kunde ha varit kul att köra den på 12 V, kunder driva en kompressor, elcykel, go-cart gräsklippare etc. men nej det går inte att på något vis att lura originalkopplingen.
För bygge av vispen vi talar om har jag flera motorer från skrotade handverktyg, de är ju permanentmagnetmotorer, dvs shuntmotorer, som trots det varvar rejält. batteridrivna sådana.