Problem Samsung TV till nätverk efter router byte.
Re: Problem Samsung TV till nätverk efter router byte.
Det finns tre olika sätt man kan lösa det på
1: Uppdelat per port på router/fiberswitch
2: Detektering på MAC-adress
3: Detektering på DHCP-options som klienten anger (vanligast idag)
1: Uppdelat per port på router/fiberswitch
2: Detektering på MAC-adress
3: Detektering på DHCP-options som klienten anger (vanligast idag)
Re: Problem Samsung TV till nätverk efter router byte.
Testad med hotspot från två olika Samsung telefoner, vet inte exakt modell med med den äldre fungerar det, med den nyare blir det samma sak som med routern, "nätverk" men inget "internet". Har rekommenderat dom att ringa Telenor. . .
Re: Problem Samsung TV till nätverk efter router byte.
Passa på att uppdatera programvaran i TVn när den är ansluten via telefonen.
Kanske ger det någon förbättring.
Kanske ger det någon förbättring.
Re: Problem Samsung TV till nätverk efter router byte.
Ja, en ide. Men jag vet inte vad de har för surf avtal.
Jag vet inte heller om de har testat med en laptop som hotspot.
Hm, jag vet inte heller om de körde "mobil-surf" eller om telefonerna
(eller en av dom) körde via routern... Får kolla det.
Jäkla telefon...
Blev "mobil-smurf" i SMS'et till grabben...
Jag vet inte heller om de har testat med en laptop som hotspot.
Hm, jag vet inte heller om de körde "mobil-surf" eller om telefonerna
(eller en av dom) körde via routern... Får kolla det.
Jäkla telefon...

Re: Problem Samsung TV till nätverk efter router byte.
Ny info... TVn fick bara "internet" om de körde mobil-surf. Om telefonen var ansluten till routern så fungerade det inte...
Re: Problem Samsung TV till nätverk efter router byte.
Intressant. Låter ju mer som om det finns en brandvägg i routern som spärrar vissa portar som TVn vill använda?
Re: Problem Samsung TV till nätverk efter router byte.
Telefonen har bara ett nätverkskort, den kan inte ansluta till en router och dela ut internet via wifi samtidigt.
Re: Problem Samsung TV till nätverk efter router byte.
Grabbens sambos nyare Samsung kan det. Grabbens egen lite äldre Samsung kan det inte, bara dela ut mobilt-bredband. Via sambons mobil så fungerade det via mobilt bredband men inte via mobil>router. Skapa hotspot och att ansluta gick ok, men inget internet
Grabwn ringer Telenor i morgon. Tack för intresset!
Grabwn ringer Telenor i morgon. Tack för intresset!
Re: Problem Samsung TV till nätverk efter router byte.
Sedär så trevligt! Då fick jag en anledning att uppgradera min 3 år gamla S8
Kan tänka mig en hel del jobbsituationer där det skulle ha sparat tid https://tunecomp.net/wi-fi-sharing-on-samsung-galaxy/

Kan tänka mig en hel del jobbsituationer där det skulle ha sparat tid https://tunecomp.net/wi-fi-sharing-on-samsung-galaxy/
Re: Problem Samsung TV till nätverk efter router byte.
Telenors support kontaktad. De hänvisade till Samsungs support. Efter ett bra tag i telefonkö gav grabben upp.
Ska nog be grabben verifiera med gamla routern. Den fungerade mot Telenor men bara upp till 100 Mbs. Tjänsten är 250 Mbs vilket de får med nya routern (som skickades ut från Telenor under det kollektiva avtalet i föreningen).
TVn fungerade ok mot gamla routern, men det var med Comhem och de testade aldrig tvn med gamla routern+Telenor...
Han skulle kunna kolla med den i styrelsen som har hand om avtalet också...
Ska nog be grabben verifiera med gamla routern. Den fungerade mot Telenor men bara upp till 100 Mbs. Tjänsten är 250 Mbs vilket de får med nya routern (som skickades ut från Telenor under det kollektiva avtalet i föreningen).
TVn fungerade ok mot gamla routern, men det var med Comhem och de testade aldrig tvn med gamla routern+Telenor...
Han skulle kunna kolla med den i styrelsen som har hand om avtalet också...
Re: Problem Samsung TV till nätverk efter router byte.
Jo, en sak till...
Det (Både TV och allt annat inkl. TV-boxen som de fick då de bytte från Comhem kabel-TV till Telenor IP-TV)
fungerar helt OK via den gamla routern, en "Zyxel P-2602HWT-S1". Enda problemet är att de bara får 100 Mbs
via den, den nya "Technicolor TG799vac xtream" ger 250 Mbs så som deras kollektiva avtal säger.
Grabben hade som sagt ringt Samsung men gav upp i kön efter ett tag.
Jag har föreslagit att han även ska kolla med den i styrelsen som har han om
det kollektiva avtalet för att se om det är fler som har sett samma problem...
Det (Både TV och allt annat inkl. TV-boxen som de fick då de bytte från Comhem kabel-TV till Telenor IP-TV)
fungerar helt OK via den gamla routern, en "Zyxel P-2602HWT-S1". Enda problemet är att de bara får 100 Mbs
via den, den nya "Technicolor TG799vac xtream" ger 250 Mbs så som deras kollektiva avtal säger.
Grabben hade som sagt ringt Samsung men gav upp i kön efter ett tag.
Jag har föreslagit att han även ska kolla med den i styrelsen som har han om
det kollektiva avtalet för att se om det är fler som har sett samma problem...
Re: Problem Samsung TV till nätverk efter router byte.
Jag är ordförande i *våran* förening och även kontaktperson för bredbandsnätet här hos oss.
Grabben bör i en förening i Linköping som jag inte har något med att göra...
Om det var någon här hos oss med problemet så hade jag jagat Telia för fullt...
Grabben bör i en förening i Linköping som jag inte har något med att göra...

Om det var någon här hos oss med problemet så hade jag jagat Telia för fullt...
Problem Samsung TV till nätverk efter router byte.
Brandvägg som spärrar någon udda port som Samsung vill köra över?
Har ni kört Google fu ?
Jag jagar Telia det är som att väcka döda att få tag i dom. Skitföretag.
Har ni kört Google fu ?
Jag jagar Telia det är som att väcka döda att få tag i dom. Skitföretag.
Re: Problem Samsung TV till nätverk efter router byte.
Skitsnack! Telia har fungerat utmärkt de 7 år som har gått på vårat 10 års avtal. Vi har egna supportnummer som kollektiv kund och fastighetsägare. Även boende har ett annat nummer direkt till fiber-supporten för kollektiva avtalskunder.
Jag vet inte hur mycket grabben har googlat, får se om jag har tid att kolla lite.
Jag vet inte hur mycket grabben har googlat, får se om jag har tid att kolla lite.