Enkel LED-stroboskop till förbränningsmotor.
Enkel LED-stroboskop till förbränningsmotor.
Jag funderar på om man kan göra en enkel stroboskoplampa för tändningsinställningen på bilar/MC
genom att plocka signalen på primärsidan av tändspolen, filtrera och anpassa nivån med någon resistor,
konding och zenerdiod för att sedan driva en skapligt ljusstark LED.
Det borde väl funka, eller blir det någon felaktig fördröjning för att man tar signalen på primärsidan?
/Klas
genom att plocka signalen på primärsidan av tändspolen, filtrera och anpassa nivån med någon resistor,
konding och zenerdiod för att sedan driva en skapligt ljusstark LED.
Det borde väl funka, eller blir det någon felaktig fördröjning för att man tar signalen på primärsidan?
/Klas
Min hoj, som jag ämnar använda manicken på, är av äldre modell, så åtkomligheten är inga problem.
Det är helt korrekt att gnistan kommer när brytarspetsarna öppnar.
Man kanske inte ens behöver något filter?
Det kanske räcker med en potentiometer i serie med LED:en för att
begränsa strömmen?
BTW. Imponerande snabba svar i detta forum!
/Klas
Det är helt korrekt att gnistan kommer när brytarspetsarna öppnar.
Man kanske inte ens behöver något filter?
Det kanske räcker med en potentiometer i serie med LED:en för att
begränsa strömmen?
BTW. Imponerande snabba svar i detta forum!
/Klas
Nu kan du inte bara koppla på lite LED och *poooof* fungerar det! (tyvärr)
Grejen är att du KAN göra så.... men LED'na kommer att lysa hela tiden som tändspolan är av. Dessutom kommer de att blinka 2 gg/varv (antar 4-cyl. 4-takt).
Att den blinkar 2 gg per varv kan anses vara ett mindre problem men du bör lägga dit ett kretslopp som ger ett kort blink vid varje puls. Vill du ytterligare ha att den bara blinkar när det behövs måste du ha en mätpuls som är ordentligt synkroniserat. Då de hojar jag känner till (inte många förvisso) kör med "wasted spark" duger det fint att ta direkt från tändspolan men et timer som ger ett kort blink behövs ändå.
Grejen är att du KAN göra så.... men LED'na kommer att lysa hela tiden som tändspolan är av. Dessutom kommer de att blinka 2 gg/varv (antar 4-cyl. 4-takt).
Att den blinkar 2 gg per varv kan anses vara ett mindre problem men du bör lägga dit ett kretslopp som ger ett kort blink vid varje puls. Vill du ytterligare ha att den bara blinkar när det behövs måste du ha en mätpuls som är ordentligt synkroniserat. Då de hojar jag känner till (inte många förvisso) kör med "wasted spark" duger det fint att ta direkt från tändspolan men et timer som ger ett kort blink behövs ändå.