Jag pratade med en kompis som är elektriker och han sa att han kan koppla in en 10mA jordfelsbrytare också som bara går till badet, så det ska han få göra

Men det är sant som du säger Palle500 att folk är ju inte rädda för att deras akvarium ska vara potentiella(punintended) livsfaror utan man pillar ju med dom och stoppar händerna i dom utan vidare.
500W borde värma upp vattnet(170liter) på ca 5-6 timmar enligt denna kalkylator: https://24volt.eu/vattenvarmning.php
Jag tänker mig då att det är från rumstemp 20 grader upp till 34 grader. Tanken är ju att inte byta vatten varje gång så det borde inte bli kallare än rumstemp om jag stänger av värmen helt. Förhoppningen är att om jag vågar ha den igång när jag badar så ska inte vattentempen behöva sjunka så mycket under badets gång, när jag badar hos mina föräldrar(som har vanligt badkar) så brukar jag ligga i tills det blir för kallt att ligga kvar

Med isolering och lock så tror jag ju absolut att det blir billigast att låta det vara uppvärmt hela tiden, om det är så att jag badar varannan dag och om det ändå är uppvärmt kanske man badar oftare än så