Observatoriestyrning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HåkanO

Observatoriestyrning

Inlägg av HåkanO »

Hej
Byggde 1989 en styrning till ett privat observatorium

http://web.telia.com/~u23206543/observa.JPG

Är ganska stolt att det fortfarande fungerar efter så många år och eftersom jag använde dsub till motorerna och ett experimentkort för komponenterna :-)

De gröna lådorna är min styrning

De styr den dagliga rörelsen för Sol 15 grader/timma
Måne 14,482301 grader/timma och stjärnor 15,004306 grader/timma.

DEn andra rörelsen elivation alltså upp och ner har jag haft litet problem med. Den stegmotorn är litet större och fast den ligger inom datat för vad PBD3517 ska klara av går kretsen sönder med några års mellanrum. Den är försedd med kylfläns men vid solobservationer på sommaren blir det säkert ganska varmt inuti lådan. Jag har en krets kvar nu och är litet rädd att mina lödningar inuti lådan ska få något annat att lossna. Kan inte flytta kretsen så den får kylning av aluminiumlådan. Det jag kan göra är att komma åt del ledningar som går från kretsen till dsubkontakten och 12 volt se ringarna på ritningen.

Så till min fråga.

Om ni tittar på min ritning

http://web.telia.com/~u23206543/stegmotor.jpg

Kan jag på något sätt avlasta kretsen med några transistorer som jag sätter fast på själva aluminiumlådan så att kretsen inte behöver arbeta så hårt...

Hur ska jag i så fall koppla?

hälsningar Håkan Olsson
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

En dum fråga från en noob på området, men kan du inte göra ett hål i chassit ovanför den kritiska kretsen och sätta dit en fläkt?
Kanske något så enkelt som en 120mm 12V datorfläkt?
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Ingen dum idé faktiskt. Man skulle i så fall ha en fläkt som sitter på utsidan av lådan så man kan ha ett passande plastlock på den när den inte används.
Aluminiumlådorna är tillslutna med gummipackningar för att förhindra kondens allt sitter i princip utomhus fast under tak (när man inte skjuter bort det)

Gör en fläkt någon nytta om det inte finns tilloppshål?

Håkan
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Om PBD'erna sitter så att de värmer själva lådan direkt (god terminsk koppling),
så skulle man kunna montera en kylfläns (av den vanliga alu-
profil typen) utanpå lådan utan att ha några genomföringar. Att enbart
"blåsa" luft runt en slät låda ger nog ganska liten kyleffekt
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det verkar vara lite av Muhammed och berget, men mitt förslag är att lägga till ett effektsteg.
4 st lämpligt stora PNP transistorer, alla kollektorer till GND och då kan det vara så lyckligt att lådan redan är ansluten till GND.

varsin bas till 1,2,4,5 på kretsen och respektive emitter till stegmotorlindningen 3,5,6,8. Detta blir fyra emitterföljare

Man sänker spänningen till stegmotor med 0,7 volt men detta kan kompenseras med att ta bort seriedioden till lindningarna (eller minska 20 ohm motståndet).

En kylfläns på utsidan håller nere temperaturen men värmeutvecklingen blir inte större än den är idag.

Prototypen
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

limma en kylfläns på utsidan o sätt en liten fläkt som ger snurr på luften inuti lådan. Vi har stora CNC maskiner som har den typen av kylning inbyggt i dörrarna.

Mikael
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Fläktar funkar typ 10 år sedan ryker det igen. CNC har kanske råd med ett temperaturlarm och fläktövervakning. och så låter dom.

Prototypen

Passiv kylning funkar alltid
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Vad skulle man göra utan ett elektronikforum :D .

Flera förslag jag ska testa transistorerna ska jag prova ock kanske även komplettera med en liten CPU fläkt typ

Du menar så här "prototypen"

http://web.telia.com/~u23206543/mod1.jpg

mvh/Håkan
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Ja typ

Flybackdioden kanske ska sitta till emitter men det funkar så där också, mitt råd är att flytta den, det blir mindre "överspänning" till kretsen.

Prototypen
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Nu är jag ute och cyklar ... Dioderna ska naturligtvis sitta på emittern till plus inte basen...
HO
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Håller med prototypen "passiv kylning funkar".

Är det så att lådorna är hermetiskt tillslutna, stängs värmen in.
Om man kan göra öppningar upptill och nertill i lådan skulle
man få luftväxling och på det viset minska temperaturen inne i
lådan.

Jag har svårt att tro att det är gummipackningarna som förhindrar
kondens. Förmodligen klarar du dig från kondens för att; du har tak
samt att; utrustningen är i drift och alstrar värme 24/7.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

NÄDÅ

Du är inte ute med cykeln. Dioden kan sitta där, flybacken går via transistorn och sedan genom dioden. Strömmen genom dioden bli HFE ggr mindre och transistorn får göra värme av den magnetiska energin, men flytta dioden så den får göra full tjänst.

Prototypen
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Jo det går nog säkert med hål också med nät annars blir lådan ett perfekt getingbo mycket bon är det gott om......

Jag har några BD140 liggades provar med dom kollektorn är ju i kontakt med höljet så jag behöver ju bara ha litet kylpasta emellan...

Återkommer med resultat... Tack ska ni ha så länge

hälsningar Håkan
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Om lådan verkligen vore helt tät borde den väl kunna fyllas med olja...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Gimbal, vilket äckel päckel den dag man måste laga något. Den elektriska och elektroniska världen har slutat med kylolja (förutom stora trafos)

Prototypen
Skriv svar