Bränd manöverspole kontaktor
Bränd manöverspole kontaktor
Hej!
Jag har ett Iskra KMPL16 kontaktormotorskydd som skyddar min djupvattenpump. Manöverspolen drivs med 380V (står 380-415V på den), så den är kopplat mellan L1 och L2.
I serie framför denna kontaktor har jag monterat en enfaskontaktor som drivs av L3. På så sätt är det tänkt att jag skulle va skyddat mot fasbrott.
När jag här om dagen laddade min elbil och det gick mkt ström annars, så gick en av huvudsäkringarna(L2).
Efter ett tag märkte jag att vattnet var borta. Jag kollade då kontaktormotorskyddet, och det visade sig att manöverspolen hade brunnit. Dessutom hade det hänt något med pumpmotorn: normalt ska det va 15.9 ohm mellan alla faser mätt där pumpkabelen går in i kontaktorn. Nu va det 15.9/11/8 ohm.
Från mitt säkringskåp till transformatorn är det ca 200m.
När jag plockade isär L1/L2 kontaktormotorskyddet, visade det sig att två av brytarspetsarna va kraftigt brända/smälta.
Vad har hänt här?
Mvh
Isak Hamsun
Jag har ett Iskra KMPL16 kontaktormotorskydd som skyddar min djupvattenpump. Manöverspolen drivs med 380V (står 380-415V på den), så den är kopplat mellan L1 och L2.
I serie framför denna kontaktor har jag monterat en enfaskontaktor som drivs av L3. På så sätt är det tänkt att jag skulle va skyddat mot fasbrott.
När jag här om dagen laddade min elbil och det gick mkt ström annars, så gick en av huvudsäkringarna(L2).
Efter ett tag märkte jag att vattnet var borta. Jag kollade då kontaktormotorskyddet, och det visade sig att manöverspolen hade brunnit. Dessutom hade det hänt något med pumpmotorn: normalt ska det va 15.9 ohm mellan alla faser mätt där pumpkabelen går in i kontaktorn. Nu va det 15.9/11/8 ohm.
Från mitt säkringskåp till transformatorn är det ca 200m.
När jag plockade isär L1/L2 kontaktormotorskyddet, visade det sig att två av brytarspetsarna va kraftigt brända/smälta.
Vad har hänt här?
Mvh
Isak Hamsun
Re: Bränd manöverspole kontaktor
Kan det inte varit felet på vattenpumpen som drog huvudsäkringen? Men du trodde att det var billaddaren?
Saknades det motorskydd, vilket borde ha löst ut om en fas försvann.
Saknades det motorskydd, vilket borde ha löst ut om en fas försvann.
Re: Bränd manöverspole kontaktor
gissar att det som hände var
en säkring gick
två faser kvar, kontaktorn fortfarande dragen, men motorn gick på två faser och eldade upp sig
spolen är på 400v men fick beroende på koppling bara 230v kontaktorn orkade inte dra fysiskt och då går det för stor ström igenom spolen och den eldades upp med
skillnaden mellan ett normal likströmsrelä och en kontaktor för växelström är att på likströms spolenså är det samma ström hela tiden
på en kontaktor med växelström så när kontaktorn är öppen så går det en stor ström igenom öppen magnetkrets ger låg impendans, när kontaktorn drar fysiskt så ökar impendansen och man har en ström som spolen klarar konternuerligt
hadde man inte utnyttjat dom här egenskaperna hadde kontaktorerna dragit väldigt mycket effekt hela tiden
en säkring gick
två faser kvar, kontaktorn fortfarande dragen, men motorn gick på två faser och eldade upp sig
spolen är på 400v men fick beroende på koppling bara 230v kontaktorn orkade inte dra fysiskt och då går det för stor ström igenom spolen och den eldades upp med
skillnaden mellan ett normal likströmsrelä och en kontaktor för växelström är att på likströms spolenså är det samma ström hela tiden
på en kontaktor med växelström så när kontaktorn är öppen så går det en stor ström igenom öppen magnetkrets ger låg impendans, när kontaktorn drar fysiskt så ökar impendansen och man har en ström som spolen klarar konternuerligt
hadde man inte utnyttjat dom här egenskaperna hadde kontaktorerna dragit väldigt mycket effekt hela tiden
Re: Bränd manöverspole kontaktor
Vad står det för märkström på pumpen och hur är motorskyddet inställt?
Det skulle ju som sagt löst ut om en fas fattas eftersom då strömmen ökar i de andra två.
Det skulle ju som sagt löst ut om en fas fattas eftersom då strömmen ökar i de andra två.
-
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Bränd manöverspole kontaktor
Motorn var dubbelskyddad.
Motorskydd skulle normalt räcka.
Dessutom
L1, L2 kopplad till kontaktorspolen. L3 till annan kontaktor som styrde kontaktorspolen.
Bortfall på vilken som helst av av faserna skulle kunna ske och dessa två skydd skulle skydda motorn.
Om kontakterna i kontaktorn brunnit ihop på två faser och den tredje fasen försvann, samtidigt som motorskyddet är felaktigt inställt (felaktigt) skulle motorn vara oskyddad. Långsökt men inte omöjligt.
Motorskydd skulle normalt räcka.
Dessutom
L1, L2 kopplad till kontaktorspolen. L3 till annan kontaktor som styrde kontaktorspolen.
Bortfall på vilken som helst av av faserna skulle kunna ske och dessa två skydd skulle skydda motorn.
Om kontakterna i kontaktorn brunnit ihop på två faser och den tredje fasen försvann, samtidigt som motorskyddet är felaktigt inställt (felaktigt) skulle motorn vara oskyddad. Långsökt men inte omöjligt.
Re: Bränd manöverspole kontaktor
Nej, kopplingen med manöverspolar genom olika faser ger tyvärr inget extra skydd.
Om kontaktorn redan är dragen när fasbortfall sker så får spolen bakmatning genom motorns lindningar. Det behövs bara en låg spänning för att hålla kvar spolen i draget läge.
Om kontaktorn redan är dragen när fasbortfall sker så får spolen bakmatning genom motorns lindningar. Det behövs bara en låg spänning för att hålla kvar spolen i draget läge.
Re: Bränd manöverspole kontaktor
Motorskyddet va inställt på motorns märkström(3.25A)
Bilen laddades på alla 3 faser genom en smartladdare(easee).
Säkringen som gick, va en av dom som matade manöverspolen, och då borde den väl ha släppt?
Kan et problem va att när det gick så mycket ström totalt på hela anläggningen, så sjönk spänningen pga långt avstånd till transformatorn.
Tydligen har det gått mycket ström genom den tunna koppartråd som är i spolen, så att kopparen har smält till pärlor ( bilder kommer)
Något jag inte förstår är varför motståndet mellan faserna i motorn nu är lägre- borde inte det istället vara brott och stort/ oändligt motstånd?
Som det är nu är det ju en partiell kortslutning i två av tre faser.
Bilen laddades på alla 3 faser genom en smartladdare(easee).
Säkringen som gick, va en av dom som matade manöverspolen, och då borde den väl ha släppt?
Kan et problem va att när det gick så mycket ström totalt på hela anläggningen, så sjönk spänningen pga långt avstånd till transformatorn.
Tydligen har det gått mycket ström genom den tunna koppartråd som är i spolen, så att kopparen har smält till pärlor ( bilder kommer)
Något jag inte förstår är varför motståndet mellan faserna i motorn nu är lägre- borde inte det istället vara brott och stort/ oändligt motstånd?
Som det är nu är det ju en partiell kortslutning i två av tre faser.
Re: Bränd manöverspole kontaktor
Eftersom säkringen gick har manöverspolen fått ca 200V genom motorns lindning till en annan fas.
Re: Bränd manöverspole kontaktor
Då är det nog som "mrfrenzy" skriver.
Det har bakmatat helt enkelt.
Det har bakmatat helt enkelt.
Re: Bränd manöverspole kontaktor

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Bränd manöverspole kontaktor
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.