Billig laserkänslig kamera [fråga]

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Billig laserkänslig kamera [fråga]

Inlägg av Mizzarrogh »

Ännu en sådandär dumdryg novisfråga... :oops:

Söker tips och ideer om någon form av rellativt billig kamera, etc till PC

Som skall upptäcka en laserpunkt (som tänds och släcks av användaren) för att fastställa kordinater för laserpunktens possition.

En mycket enkel historia, funktion i stil med "skjutvapnen" till de gamla nintendospelen gissar jag. Tänd laser="Fire in the hole" samt X+Y position, altså :) Kameran skall dock vara fast monterad i taket.

(japp, det skulle visst vara till en litet mer avancerad skyttesimulator, som styrs av en vanlig PC) :)
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Du vill nog ha en som har kort slutar tid.
Och som således har bra optik.

Mitt tips är en normal DV-kamera som du anluter med FW.
För att få så mycket ljus som möjligt till sensorn, gå till Ebay och skaffa en "wide-adapter" kostar inte mer än ca 400kr. Flytta därefter kameran så att den kommer så nära som det går.

Såvida det inte är Rangnar som ska skjuta så räcker det med ett litet darr på handen för att du ska få en linje istället för en pungt.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det finns en superperfekt sensor till detta. Hamamatsu S9132 .Den är gjord för detta och gör det perfekt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Hamamatsu S9132

Ser ut att vara exakt rätt,

Skulle dock behöva någon form av kopplingsskema eller liknande (eller tips om var det finns) för anslutning till PCn :)
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Inlägg av Nisse »

Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3755
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Jag skulle ha låtit lasern vara på hela tiden och låta datorn logga rörelserna både före och efter skottet, visserligen så är det inte så lämpligt med en synlig laser då utan du skulle ha en IR laser istället.

Edit:Stavfel
Senast redigerad av LaRdA 15 september 2006, 17:05:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Hamamatsu S9132 fungerar mycket bra i NIR också. Kopplingen till PC-direkt blir nog rätt svår - du får lov att använda uC som "klister". Databladet som finns till sensorn är bra och lätt att begripa så itne så svårt att göra lite hårdvara som interfce.
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Nu kommer jag inte ihåg hur nintendons lightgun är uppbyggd, men den flashar skärmen nån millisekund med ett mönster eller nåt när man skjuter. Kolla på nätet.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Detta skall egentligen fungera som direkt ersättare för en tingest som åtminstone till ytan liknar en fast monterad vanlig D-kamera (med ställbar fokus+vidvinkel (för inställning mot avstånd till reflektionsytan) gissar jag), som registrerar reflektioner av korta "laserflashpunkter" mot en duk/vägg/etc.


Vad jag funderar över är om "kameran" i själva verket skall vara en tingest baserad på tex Hamamatsus lasersensor, eller motsvarande, och altså inte en vanlig "standardbildsensor".
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Fördelen med Hamamatsun är att du kan få mycket högre hastighet i avläsningen vilket kan vara bra för för korta/snabba laserpulser. Det går göra samma sak med roling shutter CMOS också om du kör med så lång exponeringstid att row-closed blir under tillräcklig liten del av frame timen. Risken är med CMOS-sensorn större att du missar pulser på grund av att laserpusen kan dyka upp under frame cloased tiden.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Vet någon om det finnes tex någon billig D-kamera eller motsvarande som skulle passa att modda om för att passa lasersensorn (Hamamatsu)?

Tips? :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nej, utläsningslogiken ser olika ut, så det finns förmodligen inte att köpa färdigt.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Det blir ganska svårt att få till det med bildsensorn Hamamatsu S9132. Jag har suttit o lusläst databladet i exakt samma syfte. Min tanke var då att ha en bunt IR dioder på väggen och låta en lins fokusera en bild av väggen på denna sensor genom ett filter. Visst, är man en klippa på avancerad elektronik så ......

Jag har funderat på en massa olika lösningar kring detta.

Sätt 4st fototransistorer i en hållare som vinklar dom 20grader åt varje håll. Det finns en modell som hade en ganska linjär kurva mellan 10-50grader. Driv en bunt IR dioder framme på väggen stenhårt så det blir lite uteffekt. Fototransistorerna kopplas direkt utan annat jox till analoga ingångarna på Gameporten. För 3m avstånd så behöver man typ 5-10w uteffekt på IR dioderna. Avstörning ifrån glödljus osv jag jag gissat på att man kan filtrera mjukvaru mässigt genom att ta medelvärdet på 2 mätningar med 0,01 sek och IR släckt och positionsmätningen med IR tänd mitt emellan tidsmässigt.

Min senaste tanke. En diodlaser i bössan och en webcam som fotar väggen i skottögonblicket. Kameran har ett smalt bandpassfilter för lasern. Diodlasern blinkar endast till ett par hundradelar. Bilden som nu borde vara i det närmaste svart med en ljus punkt borde vara ganska lätt att låta beräkna träffläget på. Webcamen måste kunna ta stillbild direkt på kommando utan fördröjning. Ca 0,01sek är ok då det motsvarar tiden för slagstiftet och att projen ska hinna ur en riktig bössa. Man får inget svar på riktningsarbetet som ex ifall man passerat genom målet just innan skottet gick. (Vanligt är att man skjuter på väg ut och inte på väg in) .

Jag har gjort en boresighter med en laser som sitter i ett alurör och är justerbart som ett lasersikte. Detta styr på plastbussningar med sugpassning i hagelpipan. Eftersom det är en halvauto så låter jag kabeln gå ut framför slutstycket och till en liten brytare som sitter på dubbelhäftande bakom avtryckaren. Sedan har jag en laserpunkt som åker på väggen som jag jagar och ska försöka skjuta lite framför. Jag tänkta projicera en passande bild och låta lasern styras av 2st RC servon på bilden. Vid skottögonblicket så har jag funderat på att släcka målet och skottet tänds för någon hundradel. Och där kommer en webcam in..........

Mikael
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Citat:
"Min senaste tanke. En diodlaser i bössan och en webcam som fotar väggen i skottögonblicket. Kameran har ett smalt bandpassfilter för lasern. Diodlasern blinkar endast till ett par hundradelar. Bilden som nu borde vara i det närmaste svart med en ljus punkt borde vara ganska lätt att låta beräkna träffläget på. Webcamen måste kunna ta stillbild direkt på kommando utan fördröjning. Ca 0,01sek är ok då det motsvarar tiden för slagstiftet och att projen ska hinna ur en riktig bössa. Man får inget svar på riktningsarbetet som ex ifall man passerat genom målet just innan skottet gick. (Vanligt är att man skjuter på väg ut och inte på väg in) ."


Simulatorn jag testade tidigare kan den möjligen varit konstruerad på liknande vis, tro?

Är dock osäker på om kameran/(sensorn?) var igång hela tiden, eller om den endast aktiveras i skottögonblicket, upplevde dock ingen märkbar fördröjning, eller nedsläckning som kunde tänkas påverka resultetet.
(men det utesluter ju för den skull inte att så ändock kan ha varit fallet)

Tyverr är enda upplysning angående sensorn jag lyckats inhämta att den (citat)"ser ut som en webbkamera med manuellt ställbar fokus" (slut citat)

Focusinställningen tyder, gissningsvis på att "rutnätet" för X/Y kordinaterna motsvarade antalet bildpunkter på sensorn, kordinerat mot fyrkanten av den projecerade bilden, tror jag.

Såg ut som man använde en vanlig, vitmålad (reflekterande) vägg som bakgrund.


Själva boresightern såg ut att fungera i stort sett som du beskriver, med insticksenhet, aktivering av pulser med en kontakt vid avtryckaren.
Vet dock ej om denna var lika avancerad med inställnings möjligheter.


Edit: Om jag inte minns fel fungerade "nintendopistolen" enligt "nedsläckningsprincipen".

Edit2: Ingen fast anslutning (kabel) fanns mellan Boresightern (som såg ut att vara ungefär i storlek som en 30-06 patron, men kunde ej se hela) och stationen(datorn), jag såg heller ingen extern mottagare, eller liknande för trådlöst. (men helt uteslutet är det ju för den skull inte)
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Vad är det för typ av skytte du ska träna på? För min del så är det för stunden hagel som gäller. Förra året så gjorde jag färdig mjukvara för viltmål och scanning av fyra fotodioder bakom en lins eller bländare. Insåg dock att det skulle bli mera komplicerat än jag önskade så det blev lagt på is.

Tror att det är lättare att registrera träffläge på en hagelsimulator då man inte behöver vara lika millimeter exakt. Tror annars på fototransistor eller fotodiod/transistor direkt på gameportens analoga ingång.

Vet inte ifall jag räknat rätt och har inte beräkningarna kvar. Men jag räknade kallt med att låta fotosensorena drivas så hårt att de motsvarar 20-80kohm på portens ingång. De fototransistorerna jag räknade på ger ca 1mA per mW/cm2 vid belysning rakt framifrån. Jag kommer inte ihåg exakt hur f-n man räknar på en kondings uppladdningstid vid konstant ström. men hugger till grovt att jag bör ha 100uA ström, när man belyser rakt framifrån. Det ger mig då 0.1mW/cm2.

0.1mW * 300cm avstånd i kvadrat ger mig då 9000mW i effekt. Det blir ju en j-a massa IR dioder som får pulsas ganska hårt. En tanke var att ha en 50-100w halogen i reflektor bakom filter som bara släpper igenom IR ljuset.

Sensorn sitter då i geväret och IR källan vid målet.

Mikael
Skriv svar