Mp3 VäckarKlocka
Mp3 VäckarKlocka
Tjena
Har fått en av mina dumma snilleblixtar igen.
Jag fick en gammal mp3 spelare, av en kompis, han fick den inte att funka å jag fick den. Det var inge svårt att fixa den, bara pluspolen som hade lossnat.
Men han vill inte ha tillbaka den, så jag fick den, och eftersom ja redan har en bra mp3 spelare så tänkte jag att man skulle kunna göra något kul med den.
Det roliga som jag har tänkt mig är en mp3väckarklocka.
Jag har tänkt mig en väldigt enkel konstruktion (tror jag), jag har tänkt att ta en gammal digital väckarklocka med alarm, fast istället för att den piper så har jag tänkt mig att det ska aktivera mp3 spelaren.
Tror ni att detta kan funka i teorin?
Har fått en av mina dumma snilleblixtar igen.
Jag fick en gammal mp3 spelare, av en kompis, han fick den inte att funka å jag fick den. Det var inge svårt att fixa den, bara pluspolen som hade lossnat.
Men han vill inte ha tillbaka den, så jag fick den, och eftersom ja redan har en bra mp3 spelare så tänkte jag att man skulle kunna göra något kul med den.
Det roliga som jag har tänkt mig är en mp3väckarklocka.
Jag har tänkt mig en väldigt enkel konstruktion (tror jag), jag har tänkt att ta en gammal digital väckarklocka med alarm, fast istället för att den piper så har jag tänkt mig att det ska aktivera mp3 spelaren.
Tror ni att detta kan funka i teorin?
jag ser ingen anledning till att det inte skulle fungera.
Beror ju iofs på hur man startar mp3-spelaren.. Om den t.ex. startas genom att man trycker på en enda knapp borde det vara rätt enkelt att lösa.
..När jag tänker efter, vore det inte enklare att bara köpa en klockradio?

Beror ju iofs på hur man startar mp3-spelaren.. Om den t.ex. startas genom att man trycker på en enda knapp borde det vara rätt enkelt att lösa.
..När jag tänker efter, vore det inte enklare att bara köpa en klockradio?

Senast redigerad av beavy-o 14 september 2006, 22:51:43, redigerad totalt 1 gång.
Köp en valfri klockradio tex Nr 390438 på http://www.teknikmagasinet.se/
och en FM-sändare tex Nr 100300 på http://www.teknikmagasinet.se/
så är det bara att ställa in rätt FM, enklaste lösningen
Men det krävs att din Mp3-spelare är på dygnet runt och strömförsörjd hela tiden.
så är det bara att ställa in rätt FM, enklaste lösningen

Men det krävs att din Mp3-spelare är på dygnet runt och strömförsörjd hela tiden.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag förstår vart du är på väg med iden, men att ha mp3 spelaren på 24/7 känns lite onödigt. Tyvär så kunde mp3 spelaren inte börja spela en låt genom att bara trycka play två ggr.Stolleman skrev:Köp en valfri klockradio tex Nr 390438 på http://www.teknikmagasinet.se/
så är det bara att ställa in rätt FM, enklaste lösningen![]()
Men den ända utväg som jag ser det är att göra som du säger, låta den köra 24/7.
Men ni får hjärna komma med fler tips

/lillen
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Shit, nu fattar ja inte riktigt 
Du är för smart för mig...
Skulle du kunna skicka ett kopplingschema eller en länk till en sådan konstruktion?
/lillen
edit: Fattar lite nu, det är en micro prosessor du menar...
Tyvär så har jag inte fått lära mig det än, men om du/eller någon annan kan beskriva hur en sådan funkar så blir jag glad

Du är för smart för mig...
Skulle du kunna skicka ett kopplingschema eller en länk till en sådan konstruktion?
/lillen
edit: Fattar lite nu, det är en micro prosessor du menar...
Tyvär så har jag inte fått lära mig det än, men om du/eller någon annan kan beskriva hur en sådan funkar så blir jag glad

- JimmyAndersson
- Kontakt:
En mikrokontroller (inte riktigt samma sak som mikroprocessor) kan enkelt beskrivas som en dator som programmeras till att utföra olika saker.
Ett program kan översatt till svenska bli såhär:
Tänd lysdioden som sitter på utgång nr 3.
Vänta en sekund.
Tänd lysdioden på utgång 1.
Om det kommer in spänning på ingång 0 så ska lysdioden på utgång 3 släckas.
osv...
Egentligen är det inte så mycket värre. Tyvärr (lyckligtvis?) kan man inte ge instruktioner på svenska. Man måste skriva det så att t.ex PIC-kretsen förstår. Ovanstående program skulle kunna se ut ungefär såhär i någon Basic-dialekt:
PORTA.3 = 1 ' ettan innebär en hög signal på utgång nr 3.
DELAY_MS(1000) ' vänta tusen millisekunder = 1 sekund.
PORTA.1 = 1
IF PORTA.0 = 1 THEN PORTA.3 = 0 ' nollan innebär en låg signal.
(Hög signal = oftast 5V. Låg signal = 0V.)
Ungefär sådär..
Nu är det förstås inte bara lysdioder som kan styras. Om man t.ex kopplar på en liten förstärkare och högtalare till en utgång och växlar mellan hög/låg signal på utgången tillräckligt fort, så får man en ton. Första steget mot en synth.
Ett program kan översatt till svenska bli såhär:
Tänd lysdioden som sitter på utgång nr 3.
Vänta en sekund.
Tänd lysdioden på utgång 1.
Om det kommer in spänning på ingång 0 så ska lysdioden på utgång 3 släckas.
osv...
Egentligen är det inte så mycket värre. Tyvärr (lyckligtvis?) kan man inte ge instruktioner på svenska. Man måste skriva det så att t.ex PIC-kretsen förstår. Ovanstående program skulle kunna se ut ungefär såhär i någon Basic-dialekt:
PORTA.3 = 1 ' ettan innebär en hög signal på utgång nr 3.
DELAY_MS(1000) ' vänta tusen millisekunder = 1 sekund.
PORTA.1 = 1
IF PORTA.0 = 1 THEN PORTA.3 = 0 ' nollan innebär en låg signal.
(Hög signal = oftast 5V. Låg signal = 0V.)
Ungefär sådär..

Nu är det förstås inte bara lysdioder som kan styras. Om man t.ex kopplar på en liten förstärkare och högtalare till en utgång och växlar mellan hög/låg signal på utgången tillräckligt fort, så får man en ton. Första steget mot en synth.

- prototypen
Hejsan
Har använt MP 3 till utställningar där man bara behöver sätta på strömmen på morgonen så spelar det hela dagen. Mode knappen behövs bara om man är svårväckt. Den spelar till den blir avstängd (loopar låten).
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... chema2.jpg
Prototypen
Har använt MP 3 till utställningar där man bara behöver sätta på strömmen på morgonen så spelar det hela dagen. Mode knappen behövs bara om man är svårväckt. Den spelar till den blir avstängd (loopar låten).
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... chema2.jpg
Prototypen
Tjena
Tack för alla fina svar som jag har fått, tyvärr så har jag inte kunna läst dom förens nu för att jag har haft lite problem med min dator, men nu är det fixat.
Först så vill jag säga till $tiff att jag bygger en mp3 väckarklocka för det är coolt, inte för att jag behöver en igentligen.
Sen så vill jag tacka JimmyAndersson som har varit så tål modig med mig och berättat hur jag ska göra, och jag tror att jag börjar fatta nu.
Prototypen, jag ska se hur mycket batteri som mp3 spelaren drar... Kanske inte är alls mycket, men jag vill nog ha en ström försörjning som är på 24/7 för det kan bli jobbigt om batteriet tar slut mitt i natten.
/lillen
Tack för alla fina svar som jag har fått, tyvärr så har jag inte kunna läst dom förens nu för att jag har haft lite problem med min dator, men nu är det fixat.
Först så vill jag säga till $tiff att jag bygger en mp3 väckarklocka för det är coolt, inte för att jag behöver en igentligen.
Sen så vill jag tacka JimmyAndersson som har varit så tål modig med mig och berättat hur jag ska göra, och jag tror att jag börjar fatta nu.
Prototypen, jag ska se hur mycket batteri som mp3 spelaren drar... Kanske inte är alls mycket, men jag vill nog ha en ström försörjning som är på 24/7 för det kan bli jobbigt om batteriet tar slut mitt i natten.
/lillen
- prototypen