Frågor om vridtrafos

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Frågor om vridtrafos

Inlägg av Mizzarrogh »

Hej!

Måste erkänna att jag är ny på forumet, så jag vet ej om denna fråga redan behandlats.
---------------------------------

Mina funderingar är alltså detta:

Funderar på att investera i en/två vridtrafo 220V (bör dock klara 230-240V
Nätspänning) på minst 10A (utspänning tex: 0-220 alt 0-260 litet beroende på vad jag får tag på)


1. Är det lämpligt att koppla denna direkt till vägguttag utan att blåsa samtliga huvudsäkringar (16A)?
(har tillgång till 3 fas 20A om det krävs, så detta är inget hinder)
Om inte, vad krävs/reckommendera? (Motstånd?)

(något särskillt man bör ha i åtanke innan man kopplar in 2x10A alt 2x 13,2A vridtrafos? (förutom vägguttagets maxbelastning))

2. Någon skillnad i detta avseende fulltrafo/spartrafo?

3. Går det att problemfritt ansluta (och starta) en spartrafo utan problem till ex vis 12, eller 24 volt prylar som ej är allför känsliga? (spolar, dioder, etc)

Tycks vara svårt att hitta fulltrafos för så stora uteffekter?

-------------------------------------------------------------------------------------

Tips på skrot och annat som kan tänkas innehålla kraftiga vridtrafos mottages tacksamt!
(Även 380/400V inspänning kan vara av intresse)
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Välkommen till forumet!


Nja, alltså, en vridtransformator är som vilken annan transformator som hellst. Är den specad till 230V så är det bara att koppla in... inga säkringar eller så kommer att "blåsa".

Däremot så är de ju så att en spartrafo är just en spartrafo och då har du ingen galvanisk isolation till nätet. Ställer man denhär typen av frågor så avråder jag bestämt att hålla på med sådant... dock kan du ju alltid sätta in en 1:1 fulltrafo före vridtrafon.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16897
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

håller inte riktigt med föregående talare

har en vridtrafo vid labbordet, från elfa, klarar max 8A och 270v ut
helt suveränt verktyg för att testa prylar med

dock är det en stor ringtrafo, och med 10A trög säkring så hände det att säkringen rök vid start av den, var tionde gång kanske, så jag gjorde en tvåstegsstart med ett motstånd imellan vid mittensteget, nu skulle jag ha annvänt ett ntcmotstånd istället men ändå haft ett tidrelä som kopplar över den efter någon sekund

som sades innan nästan alla dom stora är spartrafos, då krävs det en annan fulltrafo imellan för att våga labba säkert

jag har en vanlig 24v 400va trafo i en annan burk vid vridtrafon
samt en likriktare och konding + automatsäkringar
vilket gör att man har en mycket rubust 0-40v 10A nätdel
rekomenderas

sedan så skulle jag vilja göra ungefär följande
en supernätdel med 4 st 24v trafos då får man 4* 0-40v
en burk med en månguttagstrafo, så man kan plocka 110 230 400 v
och med lämplig likriktare därtill

kollade med på vridtrafos till ovansående bygge och hittade på ebay,

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... %3AIT&rd=1

men frakten var dyr 150usd
kanske det skulle gå att få billigare frakt för två?
vill du kan du kolla

en sliten gammal vridtrafo vill jag inte ha
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Allright, tackar för svar

(Jo, jag vet hur en spartrafo är uppbyggd, och att man absolut inte skall slarva med elsäkerheten, särskillt inte när det gäller trefas, var mer det rellativa "laddningsförhållandet" vid start jag funderade över, (men fick ju detta besvarat nu. :) ))

Tyckte gryms koncept lät vettigt, så får bli nåt i den stilen.


Trafon i länken verkar ju avgjort bättre kvalitet än de i elfas motsvarande sortiment.

Funderade även över Belottis TYPE V-20 serie.
eller motsvarande från TRAMO-ETV

Ser visserligen ut som att detta kommer att kosta en vacker slant :humm: , men erfarenheten säger att det nog ändock är värt att lägga på litet mer för att få riktiga prylar.

Får nog bli så, åtminstone i nuläget, att förbrukare som kräver riktigt hög effekt (20A+) kommer att köras på batterispänning.
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Inlägg av Sparkz »

Jag köpte en trefas vridtrafo (3*10A) av RogerJohansson på Tradera, och då hade han en till liggande. Det var ett tag sen, men de verkade svårsålda så den kanske finns kvar.

Smältsäkringar har jag inte haft några problem med, automatsäkringar är värre, de tål inte alls lika mycket stötström.

Om du ska parallellkoppla två st. är det bra att sätta en utjämningstrafo innan, några varv dubbel tråd på en gammal toroidkärna som ser till att strömmen fördelar sig jämnt mellan trafosarna.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16897
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

rs hadde vridtrafos med

http://www.rsonline.se

436-8912
25A 3000+moms kapslad
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, verkade som ett vettigt alternativ.

(Men är inget absolut krav att den är kapslad.)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16897
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

det finns okapslade med, dock är rs på nätet okul , man måste nästan ha papperskatalogen för att kolla där och sedan bara gå in på nätet för att kolla priserna
Skriv svar