Trigg-system för trummor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
malbeat

Trigg-system för trummor

Inlägg av malbeat »

Litre bakgrund först..
Det är ruskigt jobbigt att spela in trummor på riktigt och för att lyckas bra bör man ha/hyra en riktig studio. Ett betydligt enklare alternativ när man ska göra t.ex ett demo är att programmera trummor med t.ex Drumkit From Hell (DFH).. men det är ändå ganska drygt om man själv är trummis att programmera allting till ett demo, särskilt om man vill ha dynamik i det hela.. El-trummor eller ett riktigt trumset med triggmickar kan lösa detta, men det är inte jättebilligt. Så jag tänkte.. det måste ju gå att bygga själv!

Ett set med 5st triggmickar (virvel, kagge + 3st pukor) går lös på ca 3500kr.. och jag vill ha 16st.
För att bygga en triggmick behövs 1st piezoelement (11kr på elfa) samt en sladd med teleplugg. Skitbilligt med andra ord..
Problemet återstår då att när jag byggt mina 16st triggmickar vill jag ha in det i datorn (cubase) så det kan kopplas till DFH-samplingar.
Så jag behöver en sk. CV-to-Midi converter.. i princip en 16-kanals, 8-bitars(endast 7 används dock), A/D-omvandlare och ett midiinterface.
Det finns givetvis också att köpa för omkring 1300kr och uppåt, men det är ju roligare att bygga...

Jag tycker det känns ganska enkelt.. den tänkta lösningen är helt enkelt en lämplig microkontroller.. om det nu finns någon med 16st Analoga ingångar (annars får jag köra på en separat A/D) som får tolka om det till digitalt(värdet motsvarar velocity/hårdhet) och sedan till midi för att slutligen skyffla iväg det in i midikabeln till datorn.

Dock, är jag inte särskilt erfaren med midiprylar.. så jag tänkte höra efter om någon har synpunkter/tips att dela med sig av.. eventuellt nån trevlig länk eller så.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ja har ngen aning om hur duktig du är på signalbehandlig och µC i allmänhet, men räkna med att du behöver en hel del sådan om det ska fungera tillfredsställande.
offe

Inlägg av offe »

Hm, malbeat, du måste kolla in http://www.edrum.info som är en trummor->midi trigger. Håller på och bygger en själv med 16 kanaler, men det finns upp till 32 om man vill ha det.

Finns en hel uppsjö av info om hur man bygger olika typer av triggers, själv kör jag med Remo practice pads som jag försett med mesh och en piezo. Har inte fixat hihat eller kick än, men det blir vid nästa uppdatering.

/offe
malbeat

Inlägg av malbeat »

$tiff näe det är inga problem, det hade jag väl hoppats på.. jag har tagit min dataing. examen (nåja rapporten är kvar ) men jobbar som IT-tekniker(=aningen fel jobb), så jag är bara glad när jag får ett tillfälle att hålla mina kunskaper vid liv..
syftet med tråden är mest att kunna ta del av andras erfarenheter och tips för att få en så bra lösning som möjligt direkt istället för att kanske behöva börja med en prototyp och sedan göra en ny... iofs kan det vara kul/lärorikt också.. men inte denna gång, nu vill jag bara bli klar så fort som möjligt så jag kan använda skiten :wink:

Offe: åh tack för länken! den var inte dum! hur kan jag ha missat den hitills??! :lol:
malbeat

Inlägg av malbeat »

tror jag ska bygga den tjocka versionen av e-drum.. fan va fint :)
malbeat

Inlägg av malbeat »

Offe, vad kör du för piezo, 11kr från elfa? och fungerar den bra?
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Schysst projekt, kan nog bli grymt bra det där!
Kom direkt att tänka på Haakes breathcontroller, "33an". Den är baserad på en AVR 8535:a och källkoden finns på hans sida:
http://www.tfe.umu.se/personliga/jh/index.html
Tänkte om du vill ha lite ideér om midistyrningen...
offe

Inlägg av offe »

Malbeat, jupp, det är 37-872-07 som jag använder. De var dock inte helt enkelt att få ut den ur kapslingen så man får ta det väldigt piano...

/offe
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Re: Trigg-system för trummor

Inlägg av funkis »

malbeat skrev:Litre bakgrund först..

För att bygga en triggmick behövs 1st piezoelement (11kr på elfa) samt en sladd med teleplugg. Skitbilligt med andra ord..
Svindyrt!
kolla hos conrad.se 10 gånger billigare!

Om du vill få en gämn detektering gjut in piezo plattan i silikon!
Limma inte sensorn direkt på slag plattan den kommer att spricka.

Det jobbiga/kluriga är slagplattorna om du skall göra dem själva ochså,
bra material är för att få en bra känsla är musmattor limmade på styv
skummgummi!

Funkis
offe

Inlägg av offe »

Ja, 2,90kr var inte alls farligt men har inte testat dem själv.

Angående montering av piezo-elementet finns en hel del info här, själv har jag använt en variant av denna fast med köpt mesh och det fungerar ypperligt. Jag tycker känslan i dessa är grym och efter att tidigare ha experimenterat med diverse material och placeringar av piezon så kändes det som en väldigt smaklig lösning.

I de senaste versionerna av edrum kan man dessutom (har jag för mig) montera flera element för olika typer av triggning.

/offe
malbeat

Inlägg av malbeat »

hmm ja, jag tror jag kör på elfas.. verkar vara många som är nöjda med dessa.
och även om 11kr är betydligt dyrare än 3kr så är det ju inte direkt så man blir pank av att inhandla 15st..

Agående montering så ska jag ju trigga mitt riktiga trumset, så det blir nog inte aktuellt med några plattor.. jag tror jag ska försöka bocka lite plåt och använda samma konstruktion som ddrum's triggar..
jag antar att jag får prova mig fram angående kontakten med trumman.. gjuta in det i silikon är kanske värt ett försök, men ddrums mickar har de bara 15mm skumgummi.. enkel konstruktion.

riktiga trummor vibrerar ju dock ganska kraftigt så jag är lite orolig för dubbeltriggningar och så.. om det fungerar dåligt kanske det skulle gå med sånna där ljuddämpare för trummor, "no-sound" gummi-plattor.. att helt enkelt montera in piezon i en sådan och lägga på trummorna när jag ska lira digitalt..

svårt att veta.. jag tror jag måste börja med att bygga edrum'en och sedan experimentera mig fram till den bästa piezolösningen.

hade vart kul att göra en helt egen eDrum modul, men i det här fallet vill jag ha produkten så fort som möjligt så jag tror inte jag ska uppfinna hjulet på nytt bara för att va envis.. hjulet funkar ju ändå rätt bra som det är.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"riktiga trummor vibrerar ju dock ganska kraftigt så jag är lite orolig för dubbeltriggningar och så"

Särskillt om trummisen bankar ganska hårt också... :)

Jag har provat både dDrum och Rolands PD-pads. Har även gjort egna, dels av små högtalare och dels av piezo-element. Så länge inte dämpmaterialet är för mjukt och själva elementet är tillräckligt isolerat från fästet i trum-sargen så slipper man de flesta dubbeltriggningar. Det här med att isolera fästet är viktigt för annars kan det t.ex hända att fel puka triggas. dDrum-mickarna sitter ganska hårt spända mot skinnet det är därför som det funkar med skumgummi.

Nu vet jag inte hur e-drum-modulen är uppbyggd, men det underlättar *massor* om det finns inställningar för detta:
-Hur ofta den ska lyssna efter triggningar.
-Känsligheten (gain helt enkelt).
-Hur hög signalen måste vara innan den ska trigga. (Det tar bort triggningar som orsakas av t.ex basisten om känsligheten måste vara hög.)
malbeat

Inlägg av malbeat »

jo hehe.. har bara triggat kaggarna förrut, med ddrum, och det dubbeltriggade en del.. inte olidligt men..

ok ja det kan jag tänka mig..
tänkte göra en liknande ddrum modell.. men med en rejäl gummiring mellan sargen, där den skruvas fast, och trigganordningen kanske det funkar?

ja den där modulen har ganska många möjligheter....
gain, threshold, VU-meter (så man ser hur mycket velocity slaget motsvarar) samt lite mer.. jag tror det borde duga..

hur har du gjort Jimmy, har piezoelementet haft direkt kontakt med skinnet eller har du satt nått emellan?

för er som inte vet hur en ddrum trigger ser ut: http://www.sweetwater.com/store/closeup ... detail.jpg
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har testat två varianter mellan piezoelementet och skinnet. Den ena var en tunn filt som satt ihop med någon millimeter skumgummi. Den andra varianten var en musmatta. Resultatet blev faktiskt ganska lika. Jag fick visserligen färre feltriggningar med musmattan.

Om (eller snarare när) jag bygger en trigg-mick nästa gång så ska jag prova att göra en dDrum-kopia, dvs med skumgummi.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

malbeat skrev:jo hehe.. har bara triggat kaggarna förrut, med ddrum, ?

för er som inte vet hur en ddrum trigger ser ut: http://www.sweetwater.com/store/closeup ... detail.jpg
Det där ser inte ut som *vanlig* skumpagummi!!
Vad är det för typ? har du känt på den, är den hård,mellan eller mjuk?
Ungifär som dasen din före och efter! :-)

Funkis
Skriv svar