Dom som bygger sina egna datorer brukar ha komponenter i ESD-påsar, och även ha jordningsarmband, för att inte skada komponenterna. Linus och Electroboom testade hur känsliga komponenterna är med en elpistol(isolationstestare?). Konstigt nog krävdes det upprepade elshocker, direkt in i kretsarna, flera gånger på väldigt höga spänningar för att ge någon skada.
Är komponenterna inte alls lika känsliga som man tror att dom är?
ESD, känslighet hos datorkomponenter
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Re: ESD, känslighet hos datorkomponenter
Så vitt jag förstått så kan ESD inte bara totalförstöra komponenter utan också ge mindre skador som leder till haveri efter kortare eller längre tid. Varför chansa?
Edit: en snabb googling gav vid handen att latenta ESD-skador är ett problem och att man också kan se dem.
http://fainstruments.com/PDF/eosesd93.pdf
Edit: en snabb googling gav vid handen att latenta ESD-skador är ett problem och att man också kan se dem.
http://fainstruments.com/PDF/eosesd93.pdf
Hur verifierade dom efter första försöket att komponenten inte tagit skada?
Det är oftast väldigt svårt att direkt döda modern elektronik med ESD, utan det uppstår oftast latenta skador som kan ge upphov till prestandaförsämringar eller intermittenta fel längre fram.
Sådana ESD-skador är totalt omöjliga att hitta i normal produktionstestning och kan bli väldigt dyrt i reparationsåtagande i fält hos kund. Där av är det viktigt att inte tumma på EDS och EPA..
https://www.rs-online.com/designspark/w ... d-area-epa
/// Marcus
Sådana ESD-skador är totalt omöjliga att hitta i normal produktionstestning och kan bli väldigt dyrt i reparationsåtagande i fält hos kund. Där av är det viktigt att inte tumma på EDS och EPA..
https://www.rs-online.com/designspark/w ... d-area-epa
/// Marcus
Det är klart att om man utför arbete åt kund, eller hanterar väldigt många kretsar dagligen, så funkar det inte om 2% av kretsarna har fått olika former av skador, särskilt om man tillverkar komponenter till flygindustri eller sjukvården.
Minneskretsar är ganska billiga, och sannolikheten för haveri verkar ju inte vara överhängande, kanske 2% om man monterar försiktigt? 16GB går att köpa för 600kr, jag hade nog tagit risken, men det är ju högst personligt, och baserat på min riskbedömning att 2% av RAM-minnena går sönder om man monterar dom utan ESD-skydd.
För några år sedan jobbade jag med att montera kretskort i maskiner, då hade man dels armbandet, men även ESD-skor, ESD monteringsmatta och ett ESD-godkänt arbetsbord. Man skulle även ha en särskild rock på sig, med ESD märke på. Jag frågade under introduktionsutbildningen om allt verkligen behövdes, men det verkade så enligt utbildaren.
Räcker det då med "bara" ett armband när man monterar sin dator?
Minneskretsar är ganska billiga, och sannolikheten för haveri verkar ju inte vara överhängande, kanske 2% om man monterar försiktigt? 16GB går att köpa för 600kr, jag hade nog tagit risken, men det är ju högst personligt, och baserat på min riskbedömning att 2% av RAM-minnena går sönder om man monterar dom utan ESD-skydd.
För några år sedan jobbade jag med att montera kretskort i maskiner, då hade man dels armbandet, men även ESD-skor, ESD monteringsmatta och ett ESD-godkänt arbetsbord. Man skulle även ha en särskild rock på sig, med ESD märke på. Jag frågade under introduktionsutbildningen om allt verkligen behövdes, men det verkade så enligt utbildaren.
Räcker det då med "bara" ett armband när man monterar sin dator?
ESD-armband är bra, men att jobba med datorn på en ESD-matta är ännu bättre, helst om ESD-armbandet och jorden är ansluten till den, för då minskar risken för uppladdningspotentialer (EDS-urladdning) drastiskt..
Jobbar inom mikrovågsproduktion sedan 22år och är ganska färgad i min syn på ESD pga det. Jag skulle minimera 2%-risken till 0% även när jag håller på med datorer/elektronik hemma, då vissa är igång 24/7 och jag vill inte att RAM-minnesfel skall krascha processerna på dom. Inte heller att mina andra datorer skall hänga sig mitt i tex ett spel eller 3D-caddning....
/// Marcus
Jobbar inom mikrovågsproduktion sedan 22år och är ganska färgad i min syn på ESD pga det. Jag skulle minimera 2%-risken till 0% även när jag håller på med datorer/elektronik hemma, då vissa är igång 24/7 och jag vill inte att RAM-minnesfel skall krascha processerna på dom. Inte heller att mina andra datorer skall hänga sig mitt i tex ett spel eller 3D-caddning....
/// Marcus