Räkna ut volt osv från källa ? Retard varning...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
papa
Kontakt:

Räkna ut volt osv från källa ? Retard varning...

Inlägg av papa »

Tjo,

Är ju i min nybörjarfas fortfarande och tänkte köra vidare i enkla projekt att lära sig från.

Läste en tråd för ett tag sen om att tex en USB från en dator ger si och så mycket V osv.

Finns det något enkelt sätt att mäta sånt med en multimeter eller hur gör ni ?

Tänkte slänga in ett par dioder i mitt tangentbord på skoj och modda lite datorprylar. Men hur vet man hur mycket juice man har att röra sig med osv ?
Måste man kolla specar eller finns det något smidigt sätt att ta reda på själv är min nybörjarfråga ?

Vet inte om den är helt åt helvete korkad, men då kan ni ju svara med lite dryga svar så får man lite rolig läsning iaf.. :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

USB ger 5V enligt standard. Men kan man ju mäta upp det med en multimeter om man vill. De yttre stiftren tror jag det är. Du ska kunna ta ut minst 500mA.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

USB är väl 5V.

Ja, du kan mäta en spänningskälla för att se villken spänning du har. Däremot säger det inget om hur mycket ström källan kan leverera, men det brukar stå specat.

Edit: Danei hann före...
Millox

Inlägg av Millox »

Nu vet jag inte riktigt hur tangentborden förhandlar map strömmen, men jag skulle nog gissa att det inte finns mer än max 80 mA att tillgå totalt. Om nu inte tangentborden förhandlat fram mer. 100 mA är max att använda ur en bus-powered standard-hub så mer än så tror jag knappast att de siktar på att använda vid design av ett tangentbord.

Problemet med usb är att man inte kan säga exakt hur mycket man kan dra, utan det förhandlar man alltså fram. Sen går det kanske att ta reda på vad de kommit överens om med något smidigt program, men jag vet inte hur.
Användarvisningsbild
papa
Kontakt:

Inlägg av papa »

Ok coolt, tack för snabba å bra svar!

Kan ju börja pilla där, har ett par gamla möss o tangentbord som inte kör USB, men kanske kan söka nån klassisk google. Annars är det bara å stoppa multimetern i kontakten (ps/2 tex) å mäta alltså ?

:roll:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jo det ska fungera fint. Men ett stort OBS: Mät inte *ström* direkt på kontakten. När mätinstrumentet är inställt på ström-mätning och man kopplar det direkt på t.ex +5V och GND så blir det i princip kortslutning. Därför måste man ha åtminstone ett motstånd eller något liknande i kedjan. Sedan kan det vara bra att tänka på att ström alltid mäts i serie.

Här finns massor med pinout-scheman på alla möjliga kontakter.
Skriv svar