Finns det standardiserade mått på aluminiumprofiler?
Finns det standardiserade mått på aluminiumprofiler?
Jag skulle behöva lite detaljer till noname kinesiska aluminiumprofiler.
Finns det standarder? En länk vore ju bra. Jag borde kunna komma fram till vad jag har med ett skjutmått.
Eller är jag rökt?
Finns det standarder? En länk vore ju bra. Jag borde kunna komma fram till vad jag har med ett skjutmått.
Eller är jag rökt?
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: Finns det standardiserade mått på aluminiumprofiler?
Finessen med Aluminium är ju att man kan extrudera dem i vilken form som helst!
Tror inte att det finns en standard, normalt om du pratar kvadratisk så är det ju 20x20 40x40 80x80 och liknande som 20x40 40x80 Men också 44x44 88x88 44x88 med olika mått 8. 10, 12 mm i öppningen
Tror inte att det finns en standard, normalt om du pratar kvadratisk så är det ju 20x20 40x40 80x80 och liknande som 20x40 40x80 Men också 44x44 88x88 44x88 med olika mått 8. 10, 12 mm i öppningen
För stålbalkar så finns det ju standarder, så det finns säkert för aluminiumprofiler. Men just eftersom aluminiumprofiler är enkla att extrudera så finns det ju antagligen tusentals profiler som inte följer nån standard.
Ta måtten och jämför med andra leverantörer.
Bredden och djupet på t-spåret är en bra början.
Bredden och djupet på t-spåret är en bra början.
Här har du några exempel
https://www.motedis.se/shop/Aluminiumpr ... 99991.html
Tror min 3D skrivare har någon annan profil.
Tyvärr verkar dom resonera standard är bra, alla borde ha en
https://www.motedis.se/shop/Aluminiumpr ... 99991.html
Tror min 3D skrivare har någon annan profil.
Tyvärr verkar dom resonera standard är bra, alla borde ha en

-
Har tidigare arbetat på Sapas verktygstillverkning och det finns måånga profiler utom dom i standardsortimentet, dock är en hel del låsta till specifika kunder men det kan löna sig att ringa om det är ett visst mått du är ute efter.
Med risk för att bli lynchad av före detta jobbarkompisar så kan även ett samtal till Profilgruppen löna sig...
www.profilgruppen.se
Med risk för att bli lynchad av före detta jobbarkompisar så kan även ett samtal till Profilgruppen löna sig...

www.profilgruppen.se
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Vad vill TS egentligen veta? Kanske vi inte förstår frågan!
Är det specifika kinesiska profiler?
Är det specifika kinesiska profiler?
Jag gissar att TS är ute efter att köpa fler profiler som matchar de redan befintliga.
Tack för alla svar.
Det jag är ut efter är vinklar och tspårsmuttrar som passar i byggsatsen jag har köpt. Jag har med mig skjutmåttet nästa gång jag åker till verkstan.
Det jag är ut efter är vinklar och tspårsmuttrar som passar i byggsatsen jag har köpt. Jag har med mig skjutmåttet nästa gång jag åker till verkstan.
Flesta tspårs profiler håller sig till samma storlekar i spåren.. o sedan kan spårens utformning vara lite olika. De som sticker ut mest är Bosch system.
Vanliga är iaf 5, 5.5, 7, 8 och 11mm. och tspårs muttrar brukar falla in där enkelt. kolla t.ex på https://www.alucon.se/ de har en bra överblick på de.
Vanliga är iaf 5, 5.5, 7, 8 och 11mm. och tspårs muttrar brukar falla in där enkelt. kolla t.ex på https://www.alucon.se/ de har en bra överblick på de.
Profilen är 40 x 120
Tspåret är 8,5 mm brett och 12,2 mm djupt. Fast jag hade inte med mig glasögonen så jag fick plåta skjutmåttet med telefonen för att se
Tspåret är 8,5 mm brett och 12,2 mm djupt. Fast jag hade inte med mig glasögonen så jag fick plåta skjutmåttet med telefonen för att se