Bläckstråle direkt på PCB

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

MadModder skrev:De flesta vanliga bäckstrålebläck går inte att skriva med på någon slags blank yta alls. Det blir som att måla med vattenfärg på vaxduk.

Sen tyckte jag det var ganska uppenbart att det var specialfärg de använde, eftersom de härdade den i 230° i 3 minuter. Vid 225° började den ändra färg, och kunde inte längre tvättas bort med aceton...
Men det är väl om man printar direkt på kopparn? Jag printade på fotoresisten och då behöver man varken slabba i nåt vatten eller härda den. Efter belysningen är det bara att tvätta av med vatten + framkalla, eller göra båda delarna samtidigt :)

Det att det inte går att printa på en blank yta stämmer väl inte helt. Det finns ju OH-film även för bäckstråleprintrar? Den är väl blank den också, hmm...
Inte vet jag, men "min" fotoresist kanske liknar den OH-filmen i strukturen.
:?:

Tror jag ska införskaffa en kretskortpenna för test i min fräs :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23720
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Någon som vet var man kan köpa bläckpatron med vattenfast bläck i sverige?

Jag har köpt mitt refillbläck och patroner från www.digiview.se under många år och då får man kvalitetsbläck och inte sådant där (enligt min mening) refill skit som finns att köpa i affärer.

Min är visserligen en Canon och den använder vattenlösligt bläck men digiview har bläck till många skrivare och kan mycket väl ha vattenfast. Har dom inte så kan du alltid fråga dom om dom ev kan skaffa hem. Sidans uppbyggnad är lite krånglig men man lär sig den rätt snabbt.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

> Det att det inte går att printa på en blank yta stämmer väl inte helt. Det finns ju OH-film även för bäckstråleprintrar? Den är väl blank den också, hmm...
Nej, skrivytan på dessa OH-papper är diffus, som ett sandpapper ungefär. Just därav det är särskillda OH-papper till bläckstråle.

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Henry:
Tack för tipset! Känner igen sidan. Jag satt med lurar när jag laddade in sidan och blev skrämd av ljudet! :shock: Var inte alls beredd på det. :lol:


jojje:
Man behöver inte köpa speciella mönsterkortpennor. Det fungerar med "alla" som är vattenfasta. Jag använder bl.a de här. Köpta i en bokhandel för en 20-lapp. Använde dem när jag gjorde den här förstärkaren.


speakman: Mycket riktigt. Jag har provat att skriva ut på vanliga OH-papper med bläckstråleskrivaren, men det blev som i Jojjes bild där han skrev ut direkt på kopparlaminatet utan fotoresist.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

speakman skrev:> Det att det inte går att printa på en blank yta stämmer väl inte helt. Det finns ju OH-film även för bäckstråleprintrar? Den är väl blank den också, hmm...
Nej, skrivytan på dessa OH-papper är diffus, som ett sandpapper ungefär. Just därav det är särskillda OH-papper till bläckstråle.

Mvh
speakman
Aha, det är nog samma typ som glossy fotopapper kanske, hmm...
Första gången jag printade på fotopapper tyckte jag att det såg ut som ytan var någon typ av plast. Bläcket gick igenom, men man kunde slicka så mycket man orkade utan att förstöra bilden :lol:
Bläck kanske har mindre "droppar" än vatten. (Kommer inte på vad det heter just nu.)

Kan man inte göra på nåt liknande sätt som vi gör "riktiga" kort?
Att man skyddar det som ska bort, tvätta bort resten, förtennar, tvättar bort skyddet och sen etsar det som inte är tenn. Då får man även förtennat på samma gång. Visserligen var det förenklat, men principen?
Då kan man rita isolationen med en penna. Visserligen får man väldigt mycket koppar kvar, men det ska väl inte spela så stor roll. Ibland när jag gör prototypkort så fräser jag isolering. Det funkar bra, så varför inte etsa isoleringen.

Ni har säkert provat det. Vad kom ni fram till?
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester
Inlägg: 724
Blev medlem: 26 augusti 2004, 10:53:39
Ort: Haninge

Hej gossar,

Inlägg av SvenPon »

Jaha du det var det jag misstänkte.

Jag är inte nån djä... gosse !

Annars verkar det intressant.

Nästa gång står det väl Hej bögar , så här gör jag.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Lödrök verkar vara mer skadligt än jag trodde... :roll:


jojje: Intressant tanke. Berätta gärna mer!

"Att man skyddar det som ska bort"

Så man skriver ut det skyddet direkt på kortet då eller?
Förtenningen var smart. Då får man lite extra skydd på kopparbanorna under etsningen.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Eftersom jag inte gör mina kort hemma, så kan jag inte testa.
Men, normalt kör man ut en film som är negativ. Sen lägger man den på laminat med fotoresist. Efter exponeringen tvättar man av med en sodalösning. Den koppar som nu är oskyddad beläggs med koppar (även i hålen) och med tenn. Sen strippas den härdade fotoresisten bort och kortet kan nu etsas. Ska man ha ett "snabbkort" så tar man den positiva filmen och hoppar över tennet. Man etsar alltså före man strippar av den härdade fotoresisten. Det är nog det som är vanligast som hemmablaskning.

Det jag tänkte på var att sätta in en kretskortspenna i fräsen (ev. använda en pennplotter) och rita direkt på kortet. Nästa tanke var att vända på det och rita isoleringen i stället. Sen "målar" man med tenn och smälter det, före man doppar det till etsning.

Kretskortsfräsarna från LPKF fungerar så, fast att där fräser man isoleringen i stället. Det är ganska dyrt med fräsar (ca 400:-) coh det tar ganska lång tid att fräsa ut.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Läste det här nyss. Kan kanske vara nåt att prova.
Och jag som bara testade med svart hela tiden, hmm...
Hi Stas,

The new update is looking good!

Is there a way to print the entire pcb in color? I know it sounds a
little strange, but there is a reason.

Recently, it has been found that you can directly print the resist
pattern onto the copper pcb with an EPSON inkjet printer using a
specific brand of ink. After curing, the ink is durable enough to
survive the etchant bath.

I am using an EPSON R220 which prints directly on CD's and I can fit a
reasonbly sized pcb on the tray.

It turns out of all the inks, the most durable for resist is Yellow
and the worst is Black. I've been able to print the traces in the
yellow ink by setting the layer color, but after trying many things,
the pads always print black.

Any suggestions?

MycHolmes
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Man kan iofs köpa ett industriellt printerhuvud från HP med permanent bläck, fixa en liten gerberplotter med lite stegmotorer och en PIC, vips har man en gerber bläckstråleplotter, enda problemet verkar vara upplösningen, då dessa huvuden inte skriver med samma upplösning som ett vanligt printerhuvud.

Vill minnas att jag såg nån tävling för ett tag sedan om att hitta på konstiga saker med dessa huvuden.
Senast redigerad av TomasL 24 september 2006, 13:40:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Då är det nog lika lätt/billigt att slakta en vanlig printer. Då har du stegmotorer, kontrollerkort, drivare och allt. Säljs ju nya för en femhundring.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Precis. Men nackdelen i båda fallen är att man ju måste skriva ett eget program som översätter layouten (eagle-filen eller en bmp-bild) till rörelse av stegmotorerna och utmatning av bläck.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

"I mitt fall" finns allt med. Man moddar bara det mekaniska. Den är fortfarande en printer, men ser väl inte så proffsig ut längre. :(
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

JimmyAndersson skrev:Precis. Men nackdelen i båda fallen är att man ju måste skriva ett eget program som översätter layouten (eagle-filen eller en bmp-bild) till rörelse av stegmotorerna och utmatning av bläck.
Borde väl gå med all den CNC-programvara som finns...

BTW, har jag missat nåt eller har ni helt missat att killen i den ursprungliga posten slipar kortet med 600grit förrän han printar?
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

En annan idé kan ju vara att modifiera en scanner till att 'skriva' istället för att scanna.
Typ byta lysröret mot UV och sätta en lcd framför för att pixelera layouten på laminatet.

...skulle kräva en *väldigt* lång lcd dock.
:oops:
Skriv svar