Då är ju min synt (nästan) klar. Med alla de moduler jag redovisat, och gärna kör lite flera moduler av samma variant (VCO, LFO, ADSR framför allt) kan man gör väldigt mycket. Men tittar man i tråden "Senaste modulköp" på 99Musik, verkar man inte riktigt nöja sig med de sorters moduler jag listat och byggt eller håller på att bygga, så vad saknas??
Jag skrev om hur jag bygger mina moduler rent mekaniskt och där antyddes att jag kanske skulle behöva ha en joystick. Det är bara en tvåvägs joystickpotentiometer som skickar ut två spänningar - inget dramatiskt alls, och enkel att bygga.
En del av mina moduler kräver extern klocka och det kan man lösa med LFOerna, men det känns lite bortkastat, så jag har två idéer.
a) Man tar ett gäng CMOS hexinverterare med schmittrigger och bygger några klockor:
b) Man bygger EN master clock och delar ner frekvensen och plockar ut dessa nerdelade frekvenser. En CD4060 skulle funka fint som snus.
CD4060.png
För övrigt kan man nog ha nytta av diversa digitala moduler som vrider och vränger med gate- och triggsignaler, räknar dem 2- och 3-dubbelt, allt för att få saker och ting att gå mer eller mindre i takt. Där man man också räkna med varianter av sekvensers som inte bara tuggar sig igenom en rad steg utan gör det på ett "personligt" sätt.
Bland analoga moduler finns det en uppsjö av andra typer av oscillatorer och, framför allt, filter. Det finns enveloppgeneratorer (ADSR) som har flera inställningsmöjligheter eller kanske fungerar som små sekvensers som ställer godtyckliga "envelopp". Sådana småsekvensers kan man ju klocka snabbare och skapa VCOer med godtyckligt inställbara kurvformer.
Det finns moduler som viker, veckar, summerar, subrakterar vågformer för att förändra skapa mer komplexa övertoner och klanger.
I det berömda röret ligger främst några moduler jag kanske nämnt; en 16-stegs sekvenser, en LFO med fyra oscillatorer och 6 olika vågformer, en 24B VCF samt en VCO som bygger på XR2206.
Sedan har jag glömt det viktigaste - ett nätaggregat och här är jag lite förvirrad och inser att jag borde tänkt till innan. Många av modulerna jag byggt har antingen +/-12V eller +/-15V. Det betyder att jag måste ha nån sorts råspänning som båda varianterna klarar av - läsa datablad! Men så har jag moduler som saknar spänningsregulatorer
on-board och dessa ska matas med reglard +/-12 eller +/-15V. Lösningen är att komplettera med regulatorer, så jag kan lägga ut +/-18V råspänning till samtliga moduler.
Jag hoppas kunna bygga klart lite, lägga lite spänning på modulerna och kanske visa lite vågformer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.