Peltiern blir varkens varm eller kall. Varför?
-
Peltiern blir varkens varm eller kall. Varför?
Hejsan! Köpte en peltier här på forumet och jag kopplade in den i mitt likspänningsaggregat satte den på 12V. Men den blir varkens varm eller kall. Vet ej hur många ampere en sådan peltier tar men på likspänningsaggregatet ger bara 0,2 ampere max till peltiern. Kan det vara det som är problemet?
MVH
Johan
MVH
Johan
-
-
Den är väl rätt kopplad? Röd till + och svart till - ?
Den skall bli kall och varm direkt. Kopplas den tex till ett datoragg så blir den så pass varm och kall så snabbt så att man inte kan hålla i den mer än någon sekund. Sedan för delen skall man inte heller ha igång den längre än max 1 sek vid sådan ström och spänning om det inte är någon kylning på den varma sidan.
Jag mätte precis en som jag har som jag har för mig är samma storlek som den du har och denna drog 7.5A vid 12 vid startögonblicket och sjönk sedan långsamt.
Den skall bli kall och varm direkt. Kopplas den tex till ett datoragg så blir den så pass varm och kall så snabbt så att man inte kan hålla i den mer än någon sekund. Sedan för delen skall man inte heller ha igång den längre än max 1 sek vid sådan ström och spänning om det inte är någon kylning på den varma sidan.
Jag mätte precis en som jag har som jag har för mig är samma storlek som den du har och denna drog 7.5A vid 12 vid startögonblicket och sjönk sedan långsamt.
-
Mitt likspänningsaggregat ger bara ut 2 ampere. Jag har självklart kopplat röd till plus och svart till minus. Min peltier drar iadf aldrig en 7 ampere. På mätarna på likspänningsaggregatet visar det bara kanske max 0.3ampere. Troligen är den kass
.. Vet ej hur jag ska göra. Köpte den av en på forumet här. svårt att få pengarna tillbaka eller en annan.

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Om du köpte den av personen jag tror, så har jag bara positiva erfarenheter av allt jag köpt av honom. Men du kan ju kolla om han testade den innan. Det kan ju hända att det är ett "måndags-exemplar"...
Men peltier-element går väl inte direkt sönder i första taget?
Du kanske kan kolla så att anslutningarna på peltiern inte är skadade.
Men peltier-element går väl inte direkt sönder i första taget?
Du kanske kan kolla så att anslutningarna på peltiern inte är skadade.
Skriver från annan användare(zeus här igentligen).
Den är funltionstestad innan den skickades, som alltid när jag säljer något.
Antingen har den gått sönder när den skickats(inrullad i papper och 2 lager bubbelplast) eller så har den annvänts lite tokigt.
Ska lösa det hela när jag kommer hem imorrn.
//zeus
Den är funltionstestad innan den skickades, som alltid när jag säljer något.
Antingen har den gått sönder när den skickats(inrullad i papper och 2 lager bubbelplast) eller så har den annvänts lite tokigt.
Ska lösa det hela när jag kommer hem imorrn.
//zeus
-
Ohm mätte nu på 2000k ohm på mätinstrumentet så får jag ett värde som pendlar mellan 597-610. Men nu när jag mätte igen så får jag inget värde alls. har provat ställa in multimetern på 200,2000,20k,200k,2000k ohm. Men får inget värde alls nu..
Vad kan vara fel med peltiern?
Verkar som det kan vara glapp i sladdarna. För ibland så är det kontakt och sen när man rör lite i sladdarna kan det vara så att det inte är kontakt.. Eller kan det vara mätinstrumentet som är dåligt också?
Vad kan vara fel med peltiern?
Verkar som det kan vara glapp i sladdarna. För ibland så är det kontakt och sen när man rör lite i sladdarna kan det vara så att det inte är kontakt.. Eller kan det vara mätinstrumentet som är dåligt också?
Som sagt; att en peltier går sönder vid rätt hantering händer i princip bara inte, och knappt annars heller men att det har tex blivit ett kontaktfel kan ju i värsta fall hända oavsett vilket. Men för att se om multimetern är ok så mät ett känt resistor värde och se om det blir samma konstiga värden med det, eller om du helt enkelt bara kortsluter mätsladdarna. Om det blir det är det med stor sannolikhet glapp någonstans i multimetern och då förmodligen mätsladdarna. Jag har inte varit med om en peltier som varit sönder någon gång men jag kan inte se någon ingen anledning till att dess resistans skulle ändra sig hela tiden om den vore.
Jag har självklart kopplat röd till plus och svart till minus.
Trodde inte heller något annan men skadar inte att frågas. Har nämligen varit med om dom som haft en helt död peltier och inte kunnat förstå varför det inte fungerat. Men så har det i slutet kommit fram att dom kopplat tvärt om och det hade sparat en massa tid om man då fått reda på det direkt.
2A vid runt 12V skall utan problem göra att den fungerar så pass så att du lätt märker om den är ok eller ej, och även om nu multimetern skulle vara krasslig så skulle förstås ändå peltiern fungera oavsett vilket.
Vet inte vilket nätagg du har men om det är uppbyggd på så sätt att den drar ner spänningen om strömmen går över begränsningen så är det nog inte så konstigt att du inte får något liv från peltiern då den vill ha bra mer än dessa2 a som det kan ge. Men har du testat med att koppla in den tex ett dator agg?
Jag har självklart kopplat röd till plus och svart till minus.
Trodde inte heller något annan men skadar inte att frågas. Har nämligen varit med om dom som haft en helt död peltier och inte kunnat förstå varför det inte fungerat. Men så har det i slutet kommit fram att dom kopplat tvärt om och det hade sparat en massa tid om man då fått reda på det direkt.
2A vid runt 12V skall utan problem göra att den fungerar så pass så att du lätt märker om den är ok eller ej, och även om nu multimetern skulle vara krasslig så skulle förstås ändå peltiern fungera oavsett vilket.
Vet inte vilket nätagg du har men om det är uppbyggd på så sätt att den drar ner spänningen om strömmen går över begränsningen så är det nog inte så konstigt att du inte får något liv från peltiern då den vill ha bra mer än dessa2 a som det kan ge. Men har du testat med att koppla in den tex ett dator agg?
brukar ju finnas värrme/kylboxar där man bara vänder polariteten, så visst funkar det, funderar bara om det är bättre eller sämre på något håll
att mäta resistansen är lönlöst då det är en massa halvledare imellan och har man temperaturskillnad mellan sidorna får man en spänning med som gör vanlig motståndsmätning värdelös
bara till att koppla på den på ett bilbatteri och känna om det händer något
dom tål inte hög värme, har man kört den utan kylflänsar så ryker dom
anslutningstrådarna lossnar lätt, minsta glapp där så är det nästan kört, lagade en med silverlim till bakrutevärmare
att mäta resistansen är lönlöst då det är en massa halvledare imellan och har man temperaturskillnad mellan sidorna får man en spänning med som gör vanlig motståndsmätning värdelös
bara till att koppla på den på ett bilbatteri och känna om det händer något
dom tål inte hög värme, har man kört den utan kylflänsar så ryker dom
anslutningstrådarna lossnar lätt, minsta glapp där så är det nästan kört, lagade en med silverlim till bakrutevärmare