Radiostyrd utmaning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

kifkroker: :D

Sluggo:
När det gäller gripgrejjen så kan du bygga den av nästan vad som. Metallbitar eller tjock plexiglas t.ex. Eller varför inte ta just en sax och fästa sånadär bromsklossar som används till handbromsar på cyklar. Det borde fungera fint. Saxen bör förstås inte vara vass. Men det är lätt ordnat med en massa varv tejp när du satt fast bromsklossarna på saxen.

Hade jag haft flaggstång så skulle jag provat själv, för det låter som en rolig idé. :)
Användarvisningsbild
Sluggo
Kontakt:

Inlägg av Sluggo »

Gimbal skrev:Du borde kunna dra upp en manick med hjälp av den befintliga linan och ett hjul. Trixet blir att få fast någon form av fiskekrock eller dyl. i flaggkroken när manicken väl kommer upp.
Kanske borde du även ha en stark fiskelina med upp så att grunkan kan dras ner i fall den får tag med kroken och dess egentyngd inte räcker till.

Se ofantligt seriös skiss på postitlapp.

Bild
Det var också en idé, med den befintliga linan där.. Problemet då är att man måste kunna styra den lätt i sidled och att man måste dra linan ganska mycket för att få upp manicken hela vägen, med tanke på flaggstångens längd..
Men styrningen upp och ner tror jag att jag har koll på hur jag ska göra, det är bara "Greppa- tag- i- linan- biten" som jag fortfarande undrar över...
Det där med fiskekroken kan också bli svårt, då det inte finns någon krok motsv. kvar på linan (Som du ritat på bilden), utan bara en knut. Därför måste jag nästan ha någon form av klämma eller så..
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag skulle köpa ett gäng med tex "elrör 3m" och skarva för att nå 16m. Med dom kan jag knuffa upp ett "rör".

För att fånga linan, tja det beror på hur toppen serut och vad som finns i linans ände.

Jag skulle modifiera en råttfälla så att dom har någon form av klyka som den kan pressa mot stången och linan. Så får man fixa avtryckaren så att den funkar bra.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Klättra? :lol:

Det står alltså hus i alla riktningar? Fäst en vinsch/rep på ena taket och fira ner stången mot motstående tak... skulle inte det fungera då?

Ang. radiostyrd klättrande bil... tänk på att bilen måste "nypa ihop" ju längre upp den kommer eftersom flaggstången förmodligen smalnar av?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ett knippe tre-uddiga fiskekrokar i en bukett hakar nog fast i en repstump, men risken finns att de också hakar fast i uttaget för topptrissan och det vore ju mindre bra.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Inte lika högteknologisk men kanske användbart?

För att greppa knuten/linan kan man ha en V-gaffel som vändar snedd neråt & inåt mot flaggstången. För att få kroken/gaffeln dit hade jag tagit ett antal VP-rör och skarvar, knytat ett snöre till gaffel-biten (för att kunna dra ner knuten senare) och satt en "styrgaffel" nära fånggaffeln (halvmetern ifrån eller så).

Då kan man knuffa upp nästan lodrätt och skarva allt eftersom, få gaflen runt knuten, gå bort från flaggstången lite och dra ner knuten. Borde inte vara allt för svårt.

Men inte lika högteknologisk...

Kanske dax att inskaffa en sån där fjärrstyrd bil med kamera och modifiera allvarligt, kan nog hyras ut till en del med dessa problemer....
farbrorlarry
Kontakt:

Inlägg av farbrorlarry »

Jag har en ytterligare teori... Om man spånar vidare på VP-rör och sätter ihop tillräckligt många för att nå toppen, fast du drar linan innuti den. Sen sätter du en elmotor längst fram som pressar så du kan mata fram linan. Om inte linan sitter fast borde man kunna först köra motorn åt ena hållet tills man kommit upp och sedan köra den åt andra hållet för att mata linan. Kanske inte så lyxigt men endå ;)
Användarvisningsbild
Sluggo
Kontakt:

Inlägg av Sluggo »

JimmyAndersson skrev:Sluggo:
När det gäller gripgrejjen så kan du bygga den av nästan vad som. Metallbitar eller tjock plexiglas t.ex. Eller varför inte ta just en sax och fästa sånadär bromsklossar som används till handbromsar på cyklar. Det borde fungera fint. Saxen bör förstås inte vara vass. Men det är lätt ordnat med en massa varv tejp när du satt fast bromsklossarna på saxen.

Hade jag haft flaggstång så skulle jag provat själv, för det låter som en rolig idé. :)
Skulle kunna funka, men hur ska man få den att gripa tag? -Skulle kunna gå att lösa med lite fiskelina som man bara drar i så går saxen ihop, men missar man linan då (vilket man förmodligen kommer göra några gånger) så måste man köra ner, öppna och börja om igen.. Enklast vore om man kunde stänga och öppna från marken..
netrunner skrev:Jag skulle köpa ett gäng med tex "elrör 3m" och skarva för att nå 16m. Med dom kan jag knuffa upp ett "rör".
För att fånga linan, tja det beror på hur toppen serut och vad som finns i linans ände.
Jag skulle modifiera en råttfälla så att dom har någon form av klyka som den kan pressa mot stången och linan. Så får man fixa avtryckaren så att den funkar bra.
Verkar lite ostadigt, kanske, svårt att sikta vid toppen.. Råttfällan var däremot ingen dum idé alls! Ska spåna vidare på det.. Fast helst skulle jag vilja kunna öppna den från marken, som sagt.. Men det kanske går..
oJsan skrev:Det står alltså hus i alla riktningar? Fäst en vinsch/rep på ena taket och fira ner stången mot motstående tak... skulle inte det fungera då?
Ang. radiostyrd klättrande bil... tänk på att bilen måste "nypa ihop" ju längre upp den kommer eftersom flaggstången förmodligen smalnar av?
Har tänkt på det också.. Tror inte det skulle funka, men kanske. Dock vill vi helst inte börja ett "fällprojekt"..
Yepp, det är medräknat. -En radiostyrd bil på ena sidan stolpen och något annat smidigt på hjul på andra sidan. -De båda sitter ihop med gummiband/fjädrar så de klämmer om stolpen.
Icecap skrev:För att greppa knuten/linan kan man ha en V-gaffel som vändar snedd neråt & inåt mot flaggstången. För att få kroken/gaffeln dit hade jag tagit ett antal VP-rör och skarvar, knytat ett snöre till gaffel-biten (för att kunna dra ner knuten senare) och satt en "styrgaffel" nära fånggaffeln (halvmetern ifrån eller så).
Tål att tänkas på.. Ingen dum idé alls.. Fast jag har fastnat vid idén med radiostyrd bil, så den måste vara med :) Men V- gaffel var en mycket bra idé..
farbrorlarry skrev:Om man spånar vidare på VP-rör och sätter ihop tillräckligt många för att nå toppen, fast du drar linan innuti den. Sen sätter du en elmotor längst fram som pressar så du kan mata fram linan. Om inte linan sitter fast borde man kunna först köra motorn åt ena hållet tills man kommit upp och sedan köra den åt andra hållet för att mata linan.
Förstår inte riktigt hur du menar.. :?:
farbrorlarry
Kontakt:

Inlägg av farbrorlarry »

Leffe:

Dålig på o förklara men principen blir att skjuta snöret igenom istället för att dra i "ögglan".
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

kifkroker skrev:Misstänkte att någon skulle ta mitt inlägg på allvar
Den bjuder jag så gärna på :)
Eddi

Inlägg av Eddi »

Skaffa ett par stolpskor och så vandrar du bara upp i stången.
Användarvisningsbild
Sluggo
Kontakt:

Inlägg av Sluggo »

Har fått ner snöret nu, blev en ställning byggd av VP- rör, där linan går igenom ett rör av samma sort. Sedan tog ja brorsans Mindstorm- lego (Programmerbart lego) och byggde en manick som drog upp ställningen längst flaggstånden. En galgkrok fick ta tag i kroken (Som faktiskt satt kvar, fast jag trodde den hade lossnat från linan..) Höll koll på krokarna i toppen genom ett teleskop och styrde med snöre från marken..
Nu vajar flaggan i topp igen.. :)
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Eddi skrev:Skaffa ett par stolpskor och så vandrar du bara upp i stången.
Har du nångång sett vilken skada sådana gör på en stolpe?
Eddi

Inlägg av Eddi »

Han kan ju måla den när han är på väg ner .:)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Eddi: :lol:

Sluggo: Bra att du fick ner snöret. :tumupp:

Svarar ändå på din fråga:
"Skulle kunna funka, men hur ska man få den att gripa tag?"

En servomotor skulle kunna gripa tag. Läs mina tidigare inlägg.

"men missar man linan då (vilket man förmodligen kommer göra några gånger) så måste man köra ner, öppna och börja om igen.. "

Med en liten kamera på "stolpklättraren" skulle man inte missa linan.

Men nu är det ju löst (för den här gången?) och det är ju det viktigaste. :)
Skriv svar