På bussen idag slog mig några saker.
Först snurrade tankarna kring rotationsenkoder plus 8-1:muxar (gånger 6 för 24 lägen) plus LED-staplar (kör ju redan 10-staplar i mitt oscilloskopprojekt, styrning färrdigkonstruerad).
Problemet tycker jag mest är alla logikkretsar som krävs samt att man nästan måste bygga ett "Panel-PCB" för att fysiskt hålla alla LED-arrayer och logikkretsar som i slutändan genererar binära styrsignaler (4 räcker för Volt men 5 krävs för >16 frekvenser), när man sedan bygger panel-pcb bör rotationsenkondrarna vara av vertikal typ för att liksom gå ner i pcb, mina är det inte.
Rotationsenkodrar är ett mycket bra och mycket billigt koncept, inte lika billigt som plastomkopplare men rotationsenkoderlösningen är mer kvalitativ och idag verkar konceptet nyttjas jämt samtidigt som jag bara avskyr när mitt GwInstek-skåp piper för att man vridit ratten i botten, det är ett jävla pipande!
Jämför det och en dämpsatsomkopplare (i mitt Kenwood är dom på minst tre poler) och den känslan samt att "här går det inte att vrida mer".
Rotationsenkodrar och den uppmärksamhet man måste ha på ett fjantigt display suger!
Sen blev jag dock att tänka på vad du så klokt sa igår, man kan ju nyttja två plast-omkopplare om säg 12 lägen istället.
Jag får det inte riktigt att funka för 20Hz-20kHz men för 10Hz-100kHz funkar det.
Siktar alltså återigen på LM13700 men enligt datablad klarar inte dess VCO mer än 5Hz-50kHz.
Men säg nu att man tar till ditt trevliga tips och kör två omkopplare istället, jag tänker mig en som vi kan kalla "Unit" (u=1,2,3...10), sen kör vi en "Multiplier" (m=10,100,1000,10000), då kan man få um-kombinationerna [10;100], [100;1000], [1000;10000], [10k;100k]
Problemet är två, dels sägs inte kretsen klara 100kHz dels får jag inte mina kära [20;20k]Hz.
Glömde nästan bort att jag ju bara bedriver en prototypverkstad

Så det är klart att dina fina EPA-omkopplare duger!
Min plan nu är således att köpa tre stycken 1P12L av EPA-modellen, sättas stoppinne på tio för "Unit" och 4 för "Multiplier", "Volt" blir på 12.
På det sättet kan jag testa mitt koncept utan att bli ruinerad!
MVH/Roger
PS
Om nåt av all skit jag producerar duger till nåt enligt bl.a en designer, så kan vi sätta in ELMA-omkopplare då.