Defekt Canon A70, vad kan vara trasigt ? *löst - fick en ny

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Defekt Canon A70, vad kan vara trasigt ? *löst - fick en ny

Inlägg av oJsan »

Min trotjänare till kamera, en Canon Powrshot A70 börjar ge upp efter 3 års trogen tjänst. Totalt har den gett mig över 10000 foton och jag har överlag varit mycket nöjd med den. Nu börjar den tyvärr strejka ibland och problemet har bara blivit värre och värre det senaste halvåret.
Felsymptom #1: Ibland när jag slår igång kameran så förblir displayen svart men det går ändå att fota. (korten dyker upp på datorn). Knackar man på kameran brukar den ibland hoppa igång... förmodligen bara glappkontakt, inte så alvarligt fel.
Felsymptom #2: Ofta händer det att kameran visar ett lilaskimrande flimmer när man startar den, bilderna nedan visar exempel. (Eftersom det "fastnar på film" så är det inte själva displayen som spökar...) Även detta fel brukar kunna åtgärdas med ett par bestämda knackningar på kameran.

Någon som känner igen det lila mönstret och kan ge en förklaring av var det uppstår och hur det kan uppstå?

Bild
Klicka här för större bild.

Bild
Klicka för större bild

Har mina tankar på en DSLR men jag vet inte om jag våga lägga flera tusen på en sån om den kommer att visa ett lila flimmer efter tre år...?!
Senast redigerad av oJsan 28 november 2006, 19:29:08, redigerad totalt 1 gång.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Känner du dig vågad så kan du demontera den och försöka åtgärda glappkontakten. Kanske är det bara en flatkabel som hoppat lite snett.

Har monterat ner min A70 i molekyler och fixat ett krånlande linspaket. Det är mycket små pryttlar så se till att hålla god ordning och ta anteckningar om hur saker satt. Har för mig att jag såg en demonteringsguide någonstans på nätet (som var på estniska eller nå't men bilderna var bra och beskrivande)
LasseLucidor

Inlägg av LasseLucidor »

Det här kanske kan vara till hjälp:
Reservdelslista med sprängskisser för nerladdning
http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/17003/_.html

Lycka till!

/Lasse
pema
Kontakt:

Inlägg av pema »

Jag har ingen idé om orsaken till problemet men känner igen problemet. Pappa har en äldre canon A av något slag (minns inte vilken a-variant det är kanske en 40 eller 50.) som visar exakt samma symptom.. dvs du är inte ensam..
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Lägg ut dom på fotosidan.se så får du svar - har sett massa sådana bilder där men kommer inte ihåg va syndromet berodde på.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Hej oJsan!

Jag har precis samma fel på min A70! Slår man lite lätt på den brukar det ordna till sig så det är troligtvis nån glappkontakt.
Jag Har inte försökt öppna den och lagat det men det är säkert inget större fel.

Hoppas du hittar lösningen!
Fire

Inlägg av Fire »

Tjena oJsan!
Jag har haft samma problem som du fast med en Olympus C5050-Zoom. Tydligen så är detta ett ganska vanligt problem med dessa lite *äldre* digitalkamerorna. CCD´n är paj, och det är (tror jag) flera tillverkare som gör garantireparationer trots att garantin har gått ut. Jag mejlade Olympus i Sverige samt bifogade exempel på bilder och fick till svar att jag skulle skicka in kameran. Efter ett par veckor fick jag tillbaka den med en ny CCD! Vilken service! Detta gör att Olympus i mina framtida köp en självklar kandidat i valet mellan andra tillverkare.
Mitt förslag till dej är att googla lite mer på nätet och se om du kan hitta nåt. www.dpreview.com är en bra sajt med mycket info om digitalkameror.

/Fire
FS

Inlägg av FS »

Har exakt samma problem på min A70... Nästa gång blir det inte Canon!
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Tack för alla svar!
Jag trodde att jag var ensam om mitt problem, men tydligen inte. Hittade info både på fotosidan.se, dpreview.com och canon.se.
Texten nedan är hämtat från canon.se (gick inte att länka). Ska leta reda på adressen till servicecenter nu alltså...

Det har upptäckts att vissa CCD:er som används i Canons digitalkameror och vidokameror i sällsynta fall har ett problem som orsakar felaktiga bilder.

Vi beklagar de eventuelle besvär detta kan ha medört. Canon erbjuder kostnadsfria reparationer vid fall då problem orsakas av detta fel.

Canon vill informera våra kunder om detaljerna kring problemet och vår policy i problemlösningen.

Detaljerad information om problemen:
Bland de CCD:er som används i de berörda produkterna har det bekräftats att interna ledningar i sällsynta fall kan lossna i miljöer med hög temperatur eller hög luftfuktighet.

Om defekten uppstår så matas inte signalen från CCD:n ut korrekt i fotograferingsläge. Detta resulterar i felaktiga bilder enligt följande:

* Bilderna visas inte
* Bildfärgerna är onormala
* Bilderna är förvanskade

Symptomen syns på LCD-skärmen.

Lösning:
Vi ber användare som har stött på de här problemen att vända sig till ett serviceställe som auktoriserats av Canon.

Reparationer utförs kostnadsfritt för berörda produkter i de fall där det bekräftats att de interna CCD-ledningarna lossnat.

(Observera stavfelet i första meningen av den citerade texten... :D )
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Tänkte precis skriva att det var ett fabrikatfel, och detta gäller inte bra canons kameror utan måga fler märke, så som sony, minolta samt några till. Olympus göra egna CCD och kommer undan problemet.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Jepp det var kameror som hade CCD från en annan tillverkare än deras egna.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det låter som fenomenet jag hade med min videokamera. The tråd.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Dags för en uppföljning på denna tråd!
Efter att ha konstaterat att felet täcktes av garanti försökte jag hitta någon servicepartner att skicka in den till. Lättare sagt än gjort... mailade ett par men fick inga vettiga svar (ena svaret var skrivet med versaler och utan skiljetecken - skrämmande!).

Gav upp för en stund men ringde några veckor senare Canon RCC i Mölndal. "Inga problem alls, skicka bara in den så fixar vi det".
Den 22/10 la jag kameran på posten och åkte sedan vidare för att hämta en EOS-350D som en bekant sålde på blocket!

Glömde nästan bort min A70 för ett tag men i torsdags (23/11), efter ca en månad på verkstad, så ringde en trevlig tjej från Canon RCC och lät meddela:
"Tyvärr kan vi inte få tag på reservdelar till din kamera. Går det bra att vi skickar en Powershot A530 istället?"
Ehh... javisst?! Så idag fick jag en helt ny kamera med kartong och allt. Dessutom hemlevererad med bud!
Dessutom var det bara att skicka in min CF-kort och få dom utbytta mot SD helt kostnadsfritt.
Efter att till en början varit rätt negativt inställd så är jag nu supernöjd! Hurra för Canon!
Kan dessutom meddela att jag är grymt nöjd med min 350D.
*Goodwill-Goodwill-Goodwill*
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

"ena svaret var skrivet med versaler och utan skiljetecken - skrämmande!"
Från ett företag?? jösses!! :roll:

Får väl säga grattis och trevligt fotograferande!
Skriv svar