UREI 1176LN klon - [BILDER]

Berätta om dina pågående projekt.
cosmox
EF Sponsor

UREI 1176LN klon - [BILDER]

Inlägg av cosmox »

Hej på er!

Tænkte dela med av ett litet projekt som blev klart i søndags.
Det ær en klon av den legendariska kompressorn 1176LN från UREI (United Recording Electronics Industries).
Jag har haft den hær kompressorn som plugin till mitt UAD-1 DSP kort och ofta anvænt den på sång, AK-gitarr, bas m,m.
Faktum ær att den passar till næstan allt. :)

Efter att ha suttit och brummat runt på nætet ett tag i søkande efter info om den hær så hittade jag istællet den hær sidan.
Jag bestæmde mig fort før att førsøka gøra en egen klon baserad på Gyraf's arbete.

Från Gyraf's sida finns en lænk till den hær herrens sida.
Det var hær jag hittade ett bra kort som jag senare etsade.

Bild

Det gick åt en hel del olika komponenter....
Alla utom FDH333 (diod) fanns hos Tema Elektronik i Gøteborg (tack før det!).

Bild

Borrning....

Bild

Jag lødde først fast alla resistorer och kondingar samt spænningsregulatorn.
Døm av min førvåning, ingen røk vid førsta spænnings testet!!!

Bild

Sen kom trissor och OP-ampar.
Børjade ana ugglor i mossen nær det inte rykte då heller..

Bild

Nåja, fortsatte med att etsa kortet før mætaren (tv) och ratio (th).

Bild

Eftersom att jag anade att något var fel eftersom allt hade gått ovanligt felfritt så slængde jag ihop allt bara før att testa.
Detta ær førsta gången jag har lyckats gjort ett projekt utan en enda bugg.
Efter kalibrering funkade allt perfekt!
Detta ær enbart Gyraf och MNATS førtjænst.
Utan dessa gossar hade sækert hela rasket brunnit upp.

Det hela firades med en whiskey och lite kex.

Bild

Bild på mætaren instælld på gain-reduction.

Bild

Nu återstår bara att stæda upp i lådan och fixa frontpanelen.
Tænkte kolla om någon av CNC killarna hær på forumet kanske har lust att hjælpa till.
Skicka gærna ett PM!

Jag ska ta med mig burken till en studio hær i Gøteborg i næsta vecka før att gøra en A/B test med den ækta varan.
Jag ska nog førsøka slæpa med mig den på ett gig och testa den live ochså.

Ser fram emot att høra vad ni har før synpunkter/fågor om detta.

Hær ær manualen till 1176'an før den som ær intresserad.

Jag hittade ochså ett forum dær vintage studio utrustning diskuteras.
Prodigy Proffesional

P.s Ber om ursækt før det norska tgnt bordet (ær på båt ute på skagerak dær det før øvrigt ær ca 5m høga vågor och lite guppigt idag.) D.s

/Hampus
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har nog aldrig klickat fortare på en projekt-länk. :lol:

Oj oj oj vilket kul projekt!

Det är lite kul att orginalburkarna är såå dyra när det sitter "helt vanlig" elektronik innanför skalet. Jag har diskuterat detta med Frederick Norén (ljudtekniker mm) några gånger, dvs varför det skulle vara sån enorm skillnad på dyra och billiga burkar. Han har sagt att det inte alls är någon placeboeffekt att "stora dyra fina studioburkar" låter så enormt mycket bättre än "enklare" märken. Men personligen tycker jag att man då har missat något viktigt: Det är inte *märket* som gör att en apparat är bra. Det är vad man ska ha den till som avgör om en apparat är bra. Redan innan du hunnit göra en A/B-test så vågar jag påstå att den (utifrån det jag läst i tråden) kommer fungera lika bra som om prislappen hade varit 20 gånger större.

Trevliga sidor du hittade. Jag funderar på att bygga någon gammal fin mick-förstärkare, men jag har inte bestämt mig för vilken än. Jag har en rörmick-förstärkare (baserad på 12AX7) och en rörkompressor (minns inte namnen på rören), så jag vet inte än vad som fattas. Förslag? :)

Grattis till ett lyckat projekt! :tumupp:
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Kul att du gillade den!

Du har helt rætt i att det inte ær mærket som avgør kvaliten på burken.
Dæremot tørs jag sæga att dom "dyra" mærkena ofta har lagt ner mer tid på framtagning av sina produkter
till skillnad från ekonomi prylar.
DBX166XL låter faktiskt helt ok om man inte ær allt før kræsen och kostar runt 2.5k.
Det speciela med 1176LN ær just LN. Det ær en krets som gør att FETen i GR steget arbetar mer linjært.
I den førsta versionen av 1176an (rev A) fanns inte denna krets utan implementerades først 1967 i form av en modul som sattes på moderkortet.
Detta blev Rev B.
Denna var på væg att patenteras men det blev aldrig av.
På grund av svårigheter med att løda om alla B burkar eller
montera den i fabrik (Rev C) kom istællet Rev D som hade kretsen fast på kortet.
Jag tror att det ær den typen av kretsar som kostar att framstælla.
Æven unikt tænkande som UREIs LA2A som helt revolutionerade sættet att konstruera kompressorer.

Den hær sidan inehåller mycket trevliga scheman på gamla plylar.
Jag har ochså lurat på en preamp.
Det finns ganska många som lockar ogat.
NEVE, SSL, Pultek, Telefunken m,m
Jag återkommer om detta.

Funderar ochså på att klona en LA-2A nær tid finnes.
Det enda som verkar svårt ær optodelen
eftersom attack och release tiden påverkas direkt av egenskaperna hos LDRen.
Tyværr byggs det "før bra" kretsar idag før att dagens LDRer ska kunna anvændas.
Nu ska jag erkænna att jag inte har letat jætte mycket.

Jag glømde skriva en sak førut som ær ganska intressant.
Jag mætte hur mycket insignal jag kunde køra utan att den børjade dista.
Mætte 7.5Vp-p på ingångs steget (!!!)
På utgången finns det næstan 19Vp-p om man vrider potten i botten :D
Man måste ju ge ingengørerna en klapp på ryggen før brett headroom :)

/Hampus
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det kan man kalla headroom! :D

Den länken hade mycket kul scheman. Bläddrade genast fram en channelstrip från ett Trident-bord, men tyvärr var det scannat i lite för dålig upplösning så man såg inte vad det var för transistorer mm.

Jag har förresten en DBX 166XL (och en DBX 163X). :)

LA-2A vore inte dum att klona. Har exprimenterat fram och tillbaka med olika sensorer och lampor för att hitta en kombination som skulle passa, men jag har inte hittat riktigt rätt än. Antingen blir det för långsamt eller för snabbt (för att vara LA-2A).
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Jag tror jag skrev fel førut, jag menade 2166XL (ekonomi burken, men det ær inte så viktigt).

Den hær lænken ær ochså bra.

Ang LA2A så hittade jag det hær. I slutet står det hur det ska funka.

Jag har sett några Trident scheman någonstans, vilken var det du tænkte på?
På tal om rør mixrar och dyligt så måste jag bara visa det hær vansinnes bygget.
Har man ett mindre kærnkraftverk i garaget kanske det skulle vara nått :)

/Hampus
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

2166XL ? Den känner jag inte till. :) Kan det ha varit 266XL du tänkte på? Den brukar kosta runt 2000kr ungefär.

Jag minns inte riktigt vilken Trident-modell jag tänkte på. Det kom i början av 80-talet. De äldre låter också bra. Helst skulle jag nog vilja ha några EQ-moduler, men allt är förstås av intresse. :)

Det var förresten ett stoort mixerbord i länken! Väger säkert mer än en hel flygelfabrik. :)
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Ja, så var det nog. Svårt med alla siffror och bokstæver hit och dit :)

Det finns en klon av calrec's EQ på Gyrafs hemsida.
Den ær nog ganska mycket "plug and solder" skulle ja tro.
Annars har du ju UREI's 545 som jag lænkade till længst upp i tråden.
Mums! 8)

/Hampus
Användarvisningsbild
neriks
Kontakt:

Inlägg av neriks »

cosmox,

Snyggt bygge!

Appropå att bygga vintage-prylar så håller jag på och bygger ett analogt mixerbord där ingångskanalerna (preamp/EQ) till ordet baseraas på en klon som jag utvecklat efter en gammal Neve-preamp, närmare bestämt Neve 1073. Här finns en blid på kretskortet till en av preamparna under montering ...
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

wow tjusigt!
Ær det du som byggt den?
Hur många moduler planerar du på att bygga?
Du måste lægga upp en tråd om ditt bygge!

/Hampus
Användarvisningsbild
neriks
Kontakt:

Inlägg av neriks »

Kretslösnignen är hämtad från Neve 1073 men kretskortet har jag designat själv. Till en början bygger jag 8 kanaler men jag har komponenter så att jag skulle kunna bygga ytterligare 8 st ...

Trots att jag pysslat med projektet i över ett år så är jag tyvärr långt ifrån klar. Preamparna är så gått som klara men de sakar fortfarande inbyggnadslådor ... Just nu håller jag på och exprimeterar med den mekaniska designen av lådor, frontpaneler och ramar som kommer att utgöra mixerbordet. Under de senaste veckorna har jag gjort av med en hel del aluminium i jakten på "den rätta" design! :wink:

Bilder och beskrivningar över projektet kommer så småning om att publiceras på min hemsida men jag tycker än så länge att det är lite för tidigt för det.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Låter som ett mycket spænnande projekt!

Hær ær en sida från vilken man kan få tag i rattar och dyligt.
Kan ju vara lite extra koolt att ha NEVE rattar till den :)

Vad blir det før EQ och summerings steg i den?
Ær det ett "in Line" bord du gør?

/Hampus
Användarvisningsbild
neriks
Kontakt:

Inlägg av neriks »

Det är ett spännande projekt men tyvärr kostar det en del att utveckla bordet ...

Neve's originalrattar vore inte alls dumt att få tag på. Dan Alexander Audio har jag visseligen inte kontaktat men jag har varit i kontakt med en hel del företag som säljer gamla Neve-rattar. Alla som jag hittills har kontaktat har anting haft för få rattar eller varit alldeles för dyra :cry: Jag har haft fungeringar på att själv fräsa/svarva replikor i aluminium men det blev för jobbigt ... Just nu funderar jag på om jag skulle lägga en beställning av Neve-liknande rattar hos en ratt-tillverkare?

När det gäller EQ så är 1073:an en kombinerad preamp/EQ så EQ'n får jag på "köpet" :wink: Summeringsbussen kommer förmodligen att använda summeringssteg som är kloner av Neve 1272. Tyvärr kräver detta fler transformatorer än vad jag har idagsläget så jag har en del andra funderingar som jag kommer att testa innan jag slutligen bestämmer mig. En annan fråga när det gäller summeringsbussen är om jag ska göra den balanserad eller obanalserad och det är också något som jag kommer att testa innan jag slutligen bestämmer mig. Bordet kommer i övrigt byggas som en in-line mixer i sektioner om 8 kanaler där kanalerna inom varje sektion summeras separat. Detta betyder att jag kommer behöva ha någon form av summering av alla sektioner för att kunna bygga hela mixerbordet :wink:
Skriv svar