Visa upp vad vi fräst.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: Visa upp vad vi fräst.
Väldigt vackert och väldigt bearbetat.
Om man klickar på bilden så att den förstoras ser man hur vackert det är.
Om man klickar på bilden så att den förstoras ser man hur vackert det är.
- thechipwelder
Här är en bild på mitt första hobbyfräsprojekt.
Två såkallade side clamps. Vet ej vad dom kallas på svenska. Använde automatstål vilket känns lite mjukt. Finishen blev dock riktigt bra och dom är sjukt smidiga att använda. Planerar att starta småskalig tillverkning av dessa nästa år mha min cnc router. Då blir det att använda lite hårdare stål. Väldigt kul och lärorikt projekt. Har en liten youtube kanal för mina projekt. Länkar även till min senaste film där jag fräser dessa om någon vill se. Trevlig helg!Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vilken rolig tråd en stött på, massa skoj här inuti. Får ta mig en god titt framöver 
Förresten, theChipWelder, jag är riktigt imponerad av din ombyggda 6040 maskin!
Ett tips vid val av verktyg för alu, kolla upp Datron fräsar. Suveräna verktyg för både alu, mässing, brons, plast och trä material. Ej för hårda metaller dock!
https://www.solectro.se/Category/Index/1073 - Datron fräsarna jag pratar om, inte de billigaste, men bland de bästa jag testat för ovannämnda material!

Förresten, theChipWelder, jag är riktigt imponerad av din ombyggda 6040 maskin!
Ett tips vid val av verktyg för alu, kolla upp Datron fräsar. Suveräna verktyg för både alu, mässing, brons, plast och trä material. Ej för hårda metaller dock!
https://www.solectro.se/Category/Index/1073 - Datron fräsarna jag pratar om, inte de billigaste, men bland de bästa jag testat för ovannämnda material!
Senast redigerad av --JawZ-- 25 oktober 2020, 13:27:44, redigerad totalt 1 gång.
Här kommer lite bilder från några saker en gjort under årens gång.
Har arbetat inom industriell tillverkning i ~12 års tid, är för närvarande anställd som cnc-operatör/tekniker. Och har tillgång till industriella fräs och router maskiner.
Håller även på att designa och bygga min egna CNC router fräs, för att starta upp mitt egna företag vid sidan om.
Iaf, nog med bakgrunds info, bilder var det.
Batman LED Lamp, almost done
Almost done Button Box
Mostly done sim chair
Backloaded speaker enclosure
Gasket making for DIY valve cover
Workstation nr1 DIY
Workstation nr2 DIY
The Timber Box v2
DIY T-slot nuts
The Industrialist
A day at work
IKEA sallad bowl intake
The ParumOp - Cr-20 Pro/Ender3 Conversion
The Industrialist Showcase
Har arbetat inom industriell tillverkning i ~12 års tid, är för närvarande anställd som cnc-operatör/tekniker. Och har tillgång till industriella fräs och router maskiner.
Håller även på att designa och bygga min egna CNC router fräs, för att starta upp mitt egna företag vid sidan om.
Iaf, nog med bakgrunds info, bilder var det.

- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Välkommen till forumet JawZ. Fan va glad jag blir när jag ser proffsiga saker.
Simulatorstolen var käck.
Ser fram emot fortsatta projekt!
Simulatorstolen var käck.
Ser fram emot fortsatta projekt!
Hejsan Lasp, och tack för välkomnandet!
Den va en av de bättre projekten jag satte igång, sitter och skriver "på" den nu med det tillagda alu bordet.
Den fungerar som flyg sim och bil sim stol. Elite Dangerous och Rally spel, ej klar med den ännu dock tyvärr.
View from the office chair
En förbannat go upplevelse att inte va fast vid ens skrivbord med nåt, välj ditt egna avstånd efter känn liksom.
Den va en av de bättre projekten jag satte igång, sitter och skriver "på" den nu med det tillagda alu bordet.
Den fungerar som flyg sim och bil sim stol. Elite Dangerous och Rally spel, ej klar med den ännu dock tyvärr.

En förbannat go upplevelse att inte va fast vid ens skrivbord med nåt, välj ditt egna avstånd efter känn liksom.
Det finns en liten flik som heter Bilagor. Där kan du välja filen.
- thechipwelder
Här nu testat att fräsa lite "exotiska" material med min ombyggda 6040. En smörkniv av rostfritt stål samt en del i titan Ti-6alv4 som som ska vara till en korthållare / plånbok. Detta var mina första försök att fräsa titan och rostfritt så jag gjorde en del misstag. Lärde mig rätt mycket, så nästa gång borde det blir riktigt bra.
Jag slipade lite med sandpapper efter frälsningen och de flesta märken från fräsning försvann ganska så lätt. Försökte även att polera smörkniven, Men råkade då göra två märken. Tänkte att jag skulle hålla den I en svetstång, så jag la en trasa imellan och klämde ihop. Iom märkena så lär jag ner projektet att polera den till spegelfinish. Märkena synns rätt tydligt på bild två, nära där jag håller. Man lär så länge man lever....men känner mig riktigt nöjd ändå att min budgetmaskin klarar av att fräsa titan och rostfritt så bra.
Jag slipade lite med sandpapper efter frälsningen och de flesta märken från fräsning försvann ganska så lätt. Försökte även att polera smörkniven, Men råkade då göra två märken. Tänkte att jag skulle hålla den I en svetstång, så jag la en trasa imellan och klämde ihop. Iom märkena så lär jag ner projektet att polera den till spegelfinish. Märkena synns rätt tydligt på bild två, nära där jag håller. Man lär så länge man lever....men känner mig riktigt nöjd ändå att min budgetmaskin klarar av att fräsa titan och rostfritt så bra.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.