fdfsdf

Berätta om dina pågående projekt.
mke

Inlägg av mke »

AVR butterfly kan man köpa ganska billigt från Smiley micros. Deras bok är bra för nybörjare som vill komma igång relativt snabbt med C-programmering av MCU:s
patrikskoog

Inlägg av patrikskoog »

hfghfgh
Senast redigerad av patrikskoog 29 november 2006, 13:50:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag tycker oxå att ni ska köra C. Och AVR. I det här projektet är det inte syntaxen som kommer bli svårast...
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jaja, du gör som du vill. Jag har varnat dig, du får inte mer än 7 färger med en Stamp, utan att lägga till onödig hårdvara.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Kan man inte skriva en mjukvaru PWM rutin? Jag har fått det att funka hyfsat med enklare PIC:ar och PicBasic men jag har dock aldrig testat med BasicStamp.
patrikskoog

Inlägg av patrikskoog »

NÄ jag förstår det Stiff. Men vårt projekt behöver inte 16 miljoner nyanser=) Vi klarar oss gott och väl med 7 färger.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Röd, Grön, Blå, Vit, Lila, Gul, och en till. Tja, det funkar nog. :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Bramycketmer än så borde även BS klara. Det räcker ju mer 100Hz uppdaterings frekvens.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag försöket bygga en "RGB-växlafärg-flytande-lampa" med en BS.

Det gick bra för den har inbyggd mjukvaru PWM som manualen skryter mycket om.

Tyvärr så går PWM:n bara från 15% - 85%. Så när man tror att den ska flyta fint från 0% - 100% så får man ett hopp direkt till 15% så flyter det till 85% och där får man ett hopp till 100% ljusstyrka.

Inte snyggt. Till sluta körde jag med en PIC.
Baloo

Inlägg av Baloo »

Måste bara få komma med ett litet inlägg till denna omtvistande tråd.

Många talar om AVR, har ingen erfarenhet av dom. Ville dock lära mig PIC så jag gick helt enkelt in och kolla på kjell&Co och kollade vad som fanns, dom har olika PIC-kretsar. Valde PIC16F84 vilket många här säger att det är en gammal och dålig PIC men jag fann den fullt tillräcklig att lära sig på.
Köpte även en PIC-programmerare. DIY K149. Finns på http://www.electrokit.se/index.php.
Går att programmera via USB med denna.

Med hjälp av endast databladet kunde jag göra småå enkla program för att lära mig. Kom igång på bara någon timme. Sen var det bara att utveckla.
Vet inte, men kan anta att AVR är lika simpelt.

Om Ni nu ska göra något för att lära Er, varför då inte använda ett system som man faktiskt kan ha framtida nytta av? Basic Stamp är säkert bra, men absolut inte lika mångsidig som PIC eller AVR och som dessutom, som föregående talare redan sagt, har svindyra utvecklingsplattformar.

/Björn
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> netrunner

Kan du med de färdiga algoritmerna få ut minst två PWM-kanaler samtidigt?
Inte ens om man skriver en egen huvudloop som gör tre PWM-kanaler tror jag man kan få det flimmer fritt med tillräckligt många steg för att inte se kvatiseringen.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Så slö kan den väl ändå inte vara. Men ska man styra några hundra stycken blir det ju svårare.
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Typ ~19,000 instructions/sec för BASIC Stamp 2px

exempel:

pwm = 128

loop:
count = count + 1
if conunt < pwm then port0.0 = 1
eles port0.0 = 0
goto loop

vilket blir ca 4 inst

19000/4/256 = ca 18,6 hz

Så basic stamp klarar inte det även om den inte gör något annat, dock kan den klara köra PWM om man minskar upplösningen...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

okej den är slö...

Men att den inte klarar sextonmiljoner färger är inte samma sak som att den inte klarar mer än 7.

100000 (48^3)färger borde funka. Det är bra mycket mer än 7 eller tre som det pratades om först i tråden. Men det är ju ändå bara en diod. Räcker det inte med 4000 (16^3)för att det ska bli svårt att se kvantiseringen?
Användarvisningsbild
Snatchit

Inlägg av Snatchit »

Om jagvar erså skulle jag börja läsa om AVR och möjligtvis C eller Basic, i mitt tycke så anser jag att basic är att föredra om man har dåligt med tid, så logiskt så man nästan inte behöver läsa något alls om det ( njae, men nästan ).

Börja med att läsa denna: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=3552

1. Det du vill skaffa är en AVR processor, finns olika, t.ex ATtiny, ATmega osv - beroende på vilka egenskaper du vill ha. Se bara till att skaffa en med A/D omvandlare, då det är denna du förmodligen(?) kommer använda för sensorerna. Processor-familjeöversikt finns på elfa.se - "AVR-kretsar familjöversikt"
*A/D - Analog/Digital omvandlare, ex. 5 volt på en av processorns A/D pinnar så omvandlar det det till 1024 i processorn, och du kan sedan med programmering bestämma vad du ska göra med värdet.

2. Nu har processorn, nu måste du ha någoting att programmera den med - Står mellan att byga själv eller köpa en färdig. Jag byggde själv, och om man inte har hållt på tidigare så är krångel att förvänta sig innan man får det att fungera utan krångel.

3. Att välja språk, Basic eller C - fördelar / nackdelar ( I mitt tycke så är Basic nog att föredra i ditt fall, vet hur mitt projektarbete var ).

4. Elektronik, vad ska du ha för sensorer, hur ska allt fungera

Sen är det bara bita ihop, behålla lugnet, fråga frågor och dra nytt från alla fina tips som denna sida har att erbjuda. Kanske har sagt det uppenbara, men något av det kanske hjälper :) Kom bara ihåg att du måste ha vilja av att göra projektet själv, allt ska inte serveras på ett fat, dock så blir det lätt så när man 'famlar i mörkret' - Låna böcker på bibblan, GOOGLA, använd forumets wiki osv, så ska du se att ni ror projektet i hamn.
Skriv svar