Ännu en fördel med 4-20mA-givare är att många kan loop-matas, dvs de "stjäler" sin interna matningspänning från strömslingan vilket gör att det bara går åt två trådar. Men det funkar ju inte (heller) så bra om ingångsimpedansen är >1k eller ännu mer.
svanted skrev: ↑15 oktober 2020, 17:31:19
Filtrera mot vad ? Störningar ?
Eftersom störningar uppträder lika på båda trådarna Ger en konding mellan inget skydd , så de vill du ha ner till jord.
Signalfiltrering däremot ska man inte göra på en differentiell signal , den är enbart för störningsfri överföring, så den gör man före eller efter balanseringen ....
Man brukar vilja lågpass-filtrera både mot CM och DM.
Texas Instruments skrev:RTD voltage output signals are typically in millivolt range which makes them susceptible to noise. A firstorder
differential and common-mode RC filter (RF1, RF2, CDIF1, CCM1, and CCM2) is placed on the ADC inputs,
as well as on the reference inputs (RF3, RF4, CDIF2, CCM3, CCM4) to eliminate high-frequency noise in RTD
measurements. For best performance, it is recommended to match the corner frequencies of the input and
reference filters. More detailed information on matching the input and reference filters can be found in
application report RTD Ratiometric Measurements and Filtering Using the ADS1148 and ADS1248.[2]
The differential filters chosen for this application were designed to have a –3-dB corner frequency at least
10 times larger than the bandwidth of ADC. The selected ADS1248 sampling rate of 20 SPS results in a
–3-dB bandwidth of 13.1 Hz.
Jag har inte lagt till någon klampning på DAC:arna då dessa DAC:s ger 0 till 3.3v, 12-bit. Skulle jag ha klampning så måste jag även ha minst 1kOhm, 2W motstånd där för att kunna skyddas mot minst 30V. Problemet är att motståndet gör ju st så att det blir 0 till 3.3mV istället. Någon som vill ha mitt KiCad projekt? Delar gära med mig av det. Nu skulla man ha haft Auto-Routing i KiCad. KiCad 5.0 och uppåt saknar ju det.
Markering_011.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
TomasL skrev: ↑15 oktober 2020, 20:03:09
Eller också så routar manmanuellt, och lär sig något på vägen.
Fast verktyg finns väll för att underlätta så man slipper lära sig och därmed kan lägga tid på annat?
Det är ju tack vare alla dessa verktyg vi har som har gjort att vi utvecklar snabbare och standardiserar saker.
TomasL skrev: ↑15 oktober 2020, 20:03:09
Eller också så routar manmanuellt, och lär sig något på vägen.
Fast verktyg finns väll för att underlätta så man slipper lära sig och därmed kan lägga tid på annat?
Det är ju tack vare alla dessa verktyg vi har som har gjort att vi utvecklar snabbare och standardiserar saker.
NEJ verktygen finns där för att underlätta när du väl har lärt dig.
Vet du inte vad du håller på med, så kommer verktygen att producera skit, om de överhuvudtaget producerar nånting.
Det krävs en hel del kunskap för att sätta upp en autorouter, skapa designregler mm.
Om du inte vet hur man skruvar i en skruv, så hjälper det inte hur många skruvdragare du har.
mankan skrev: ↑15 oktober 2020, 20:10:18
Jag skulle flytta kristallen och dess kondingar nära STM32:an och jag ser inga avkopplingskondingar till dess matningsspänningar heller.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.