Men låt oss säga att jag råkar koppla in 24 V i 4-20 mA ingång. Den måste ju tåla 24v eller mer. Helst 30 bara för att vara säker.
Så då måste jag väll ha någon hög last som skyddar, eller hur?
Ett förslag:
Din shunt-resistans överdimensionerar du effektmässigt (inte resistansmässigt) så att den inte direkt "exploderar" om den utsätts för 30V eller vilken spänning du nu vill tolerera, sen "säkrar" du den med en t.ex 50mA PTC. Om du vill "get fancy" och har bitar i ADCn till övers kan du ju låta området på din ingång vara säg 0-30mA och om den uppmätta strömmen överstiger t.ex 24mA så kopplar du bort ingången med ett relä eller en halvledare.
Sen tar du 1k eller så från "ovansidan" på din shunt till ingången på din A/D eller uC där du klampar spänningen med dioder. På så vis blir strömmen genom dioderna inte så hög.
Skall det vara riktigt fint så vill du inte att ena sidan på shunten per automatik är kopplad till GND (vilket då försvårar seriekoppling enligt tidigare).
Hmm..jag ska titta på ditt förslag. Jag har svårt att skapa en sådan som du och TomasL pratar om. Jag tror jag nöjer mig med detta. Kondensator får ta upp transienterna.
Sélection_091.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag har börjat gått tillbaka till gamla idéer. Jag vet ju redan att min spänning som jag kommer av misstag applicera är mellan 0-30v. Mer fel än så gör jag inte.
Jag därför använder 1 kOhm motstånd. Jag väljer också 10uF kondensator för att hantera några toppar, om det blir någon förståss. Jag vill ha så lite komponenter som möjligt då det finns störningar i GND.
Sélection_092.png
Jag gör exakt så som H.O. ritat, dock med en liten skillnad
+18V->50mA Polyfuse->givare->150 ohm->nollan/jord
Jag har en zener parallellt med 150 ohms motståndet.
Motstånden och kondensator bildar ett lågpassfilter.
150 ohms motståndet är ett högstabilt precisionsmotstånd 25ppm och 0,05% 0805
DU SKALL INTE använda zenerdioder på det sättet, det blir helt fel.
Byt ut zenerdioderna mot vanliga shottkydioder bat54, eller för den delen vanliga switchdioder, typ 1n4148
Okej. Jag använde 1N5712. Det blev bättre!
Men nu när vi har diskuterat detta så tycker jag att vi ska reflektera över hur bra dessa olika metoder är. Du säger att en skotty kan ta toppar bättre. Men gör inte kondensator detta också?
Sélection_097.png
Jag postar detta så ni får gärna rätta mig om jag har gjort fel eller om ni anser att jag kan göra bättre ifrån mig. Jag är supernöjd med ritningen. Ska komplettera med en 5v->3.3v regulator.
Till att börja med, du ritar spegelvänt..
Normalt är att man ritar så att signaler går från vänster till höger. Dina sidor med ingångar tolkar jag som att signalen kommer in till höger, sen går den till ADC till vänster?
Blir väldigt förvirrande att läsa då, vilket garanterat är varför TomasL såg det som att du inte hade motstånd innan skyddsdioderna.
Sen bör ett motstånd mot jord ritas nedåt, inte uppåt som du gör med alla 150ohmare.
Till konstruktionen;
Du tror alltså på att 4-20mA givarna klarar ge ut tillräckligt hög spänning för att det ska fungera med 1k in?
Tänker du dig driva hela processorn på en 32kHz kristall? I så fall bör du nog tänka om... Tveksamt om det ens fungerar.
Pull-down på gate till alla mosfetar är en bra grej, så att inte gate är flytande fram tills processorn initierat utgångarna. Kan ge en del oväntade effekter.
Pullup(5-10K) på NRES skulle jag rekommendera, gärna nära kondingen du har där redan, som bör sitta så nära portpinnen som möjligt för att undvika brus.
TomasL skrev: ↑14 oktober 2020, 07:41:53
Motstånd innan Schottky-dioderna, annars kommer du att grilla dem, vid för hög spänning.
Spegelvänt!
Klas-Kenny skrev: ↑14 oktober 2020, 09:58:33
Till att börja med, du ritar spegelvänt..
Normalt är att man ritar så att signaler går från vänster till höger. Dina sidor med ingångar tolkar jag som att signalen kommer in till höger, sen går den till ADC till vänster?
Blir väldigt förvirrande att läsa då, vilket garanterat är varför TomasL såg det som att du inte hade motstånd innan skyddsdioderna.
Sen bör ett motstånd mot jord ritas nedåt, inte uppåt som du gör med alla 150ohmare.
Till konstruktionen;
Du tror alltså på att 4-20mA givarna klarar ge ut tillräckligt hög spänning för att det ska fungera med 1k in?
Tänker du dig driva hela processorn på en 32kHz kristall? I så fall bör du nog tänka om... Tveksamt om det ens fungerar.
Pull-down på gate till alla mosfetar är en bra grej, så att inte gate är flytande fram tills processorn initierat utgångarna. Kan ge en del oväntade effekter.
>> Du tror alltså på att 4-20mA givarna klarar ge ut tillräckligt hög spänning för att det ska fungera med 1k in?
Ja. Jag hoppas det ska fungera. Jag måste testa detta först. Annars vet jag inte hur jag ska göra för att skydda 4-20 mA ingångar från t.ex. 30V.
>> Tänker du dig driva hela processorn på en 32kHz kristall? I så fall bör du nog tänka om... Tveksamt om det ens fungerar.
Bytte till 8Mhz (16pF).
>> Pull-down på gate till alla mosfetar är en bra grej, så att inte gate är flytande fram tills processorn initierat utgångarna. Kan ge en del oväntade effekter.
Jag sätter alla GPIO output med Pull-Down i uC
Markering_007.png
Jag lade till en 3.3v spänningsregulator om jag ska köra processorn på USB-ström, som är på 5v.
Men just symbolen för "pil-upp 3.3v" känns inte helt rätt. Har jag missat något? Jag har för mig att man brukar ha ett "platt" streck.