hamohl skrev: ↑8 oktober 2020, 22:52:121. Vart jag kan vända mig för att få hjälp med / godkänna elen i ett hobbyprojekt?
Det finns ingen som godkänner den åt dig, inte ens om du låter testa den och CE-märka den efter konstens alla regler. Du och endast du kan godkänna den. Ett eventuellt svar får du först i domstol efter att det skett en olycka. Så ta råd t.ex härifrån och gör ett bra arbete, ingen annan gör det åt dig. Jag rekommenderar att du skaffar SS-EN (eller IEC) 60335-1 och följer den efter bästa förmåga. Den ger ingen handledning till hur du konstruerar, utan hur man kontrollerar att den är säker. Däribland
- skydd mot beröring, dubbel isolering eller skyddsjordning
- värmeutveckling
- elektrisk hållfasthet, att det inte blir överslag t.ex vid åska
- skydd mot damm och väta.
- felfall, t.ex om transformatorn blir kortsluten, vad händer då?
- felaktig användning i den mån det är möjligt. Är den fast monterad eller flyttbar?
- intern ledningsdragning, som är mycket marginell i ditt fall - se till att hålla enkelisolerade ledare borta från metallfronten.
- dragavlastning.
- avsedd för inomhusbruk eller utomhusbruk?
- följt MeanWells anvisningar noga men även med ett kritiskt öga då inte ens tillverkarens anvisningar fritar dig från något ansvar.
hamohl skrev: ↑8 oktober 2020, 22:52:122. Du som är mer erfaren - vilka risker finns här baserat på ovan?
FormerMazda tar upp den kanske största risken. Ditt fall är ju egentligen väldigt enkel i och med att det elektriska (starkströmsmässig) endast består i att ansluta en kabel till en transformator. Men som sagt, vad händer om man kortsluta den? Risk för brand på sekundärsidan?
hamohl skrev: ↑8 oktober 2020, 22:52:123. Om jag drar en jordad sladd in i lådan till nätaggregatet, är det "lugnt" då?
Då transformatorn är avsedd att skyddsjordas så
ska du använda en skyddsjordad anslutningskabel. Det gör dock inte att du går "säker" på något vis... Sladden ska anslutas till transformatorn. Plåten ska inte skyddsjordas, även om den kanske blir det indirekt via transformatorn.
hamohl skrev: ↑8 oktober 2020, 22:52:124. Nätaggregatet kyls av "free air convection", hur mycket space bör man lämna runt aggregatet, samt räcker det med ventilationshål på sidorna i lådan.
Det ska framgå av MeanWells anvisningar. Det finns lite krav på max omgivningstemp, luftfuktighet etc där.