PIC 16F84A med I2C PCF8574 8-bit I/O expander
PIC 16F84A med I2C PCF8574 8-bit I/O expander
Hej,
Jag håller på med att försöka använda en 8574 till en pic 16f84a men lyckas inte riktigt. Undrar om det är någon här som har använt 8574
med ett lyckat resultat, kanske har lite kod eller ritningar på hur det skulle kunna kopplas. Jag har hittat lite olika alternativ/sätt att koppla "pullup" motstånd för SCL & SDA m.m
Mvh Nots
Jag håller på med att försöka använda en 8574 till en pic 16f84a men lyckas inte riktigt. Undrar om det är någon här som har använt 8574
med ett lyckat resultat, kanske har lite kod eller ritningar på hur det skulle kunna kopplas. Jag har hittat lite olika alternativ/sätt att koppla "pullup" motstånd för SCL & SDA m.m
Mvh Nots
- Schnegelwerfer
Hmm.. ska du alltså låta 16F84an prata med PCF8574 via ett 8 bitars interface, enbart för att få hårdvaru I2C??
Om du inte väljer den lösningen av några historiska kompabilitetsskäl tycker jag att det verkar helt vansinnigt. Varför inte använda en modern PIC med inbyggt I2C-interface?
EDIT: Eller du kanske ville använda mjukvaru-I2C på PICen för att via PCF8574 få extra I/O? Det verkar också vara en märklig lösning.
Om du inte väljer den lösningen av några historiska kompabilitetsskäl tycker jag att det verkar helt vansinnigt. Varför inte använda en modern PIC med inbyggt I2C-interface?
EDIT: Eller du kanske ville använda mjukvaru-I2C på PICen för att via PCF8574 få extra I/O? Det verkar också vara en märklig lösning.

Schnegelwerfer: Det stämmer jag tänker använda mjukvaru-I2C på PIC:n
för att kunna få fler I/O.
Jag ska driva 3 st 7-segments LED:s plus en del "knappar". 8574:an känns som en smidig möjlighet att kunna bygga ut antal I/O. I och med att I2c bussen bara använder 2st I/O (SCL&SDA) och att
man kan lägga till fler 8574:or på i2c bussen.
Inbyggd I2C i PIC, visst varför inte. Ska ta en titt på det.
Tack för snabba svar, Kanon.
för att kunna få fler I/O.
Jag ska driva 3 st 7-segments LED:s plus en del "knappar". 8574:an känns som en smidig möjlighet att kunna bygga ut antal I/O. I och med att I2c bussen bara använder 2st I/O (SCL&SDA) och att
man kan lägga till fler 8574:or på i2c bussen.
Inbyggd I2C i PIC, visst varför inte. Ska ta en titt på det.
Tack för snabba svar, Kanon.
"Bus expanders" är nog bra om man behöver flexibiliteten med
valbar in/ut, interrupt o.s.v. För drivning av (t.ex) 7-seg modulern så
kan det vara enklare med vanliga serie/parr shift register med latch.
Jämfört med att implementera mjukvaru-I2C så är det riktigt enkelt...
Men den största förenklingen vore att kasta F84A i närmaste soptunna
och köra med en modern PIC...
valbar in/ut, interrupt o.s.v. För drivning av (t.ex) 7-seg modulern så
kan det vara enklare med vanliga serie/parr shift register med latch.
Jämfört med att implementera mjukvaru-I2C så är det riktigt enkelt...
Men den största förenklingen vore att kasta F84A i närmaste soptunna
och köra med en modern PIC...
Ha ha ... många bra svar;)
Ok, Är det någon som kan rekomendera någon "MAXIM LED-drivare".
Finns en del att välja mellan så det hade känts bra om någon här kunde
rekomendera någon som ni har använt med gott resultat. Eller kanske vilken man absolut inte ska välja.
Varför F84? det var denna jag hade hemma, men jag börjar kanske hålla med er att det kan vara dags att byta ut den mot något "bättre", vad det nu kan vara. Finns det någon PIC som används flitigt och som man kan hitta mycket kodexempel till?
Tack
Ok, Är det någon som kan rekomendera någon "MAXIM LED-drivare".
Finns en del att välja mellan så det hade känts bra om någon här kunde
rekomendera någon som ni har använt med gott resultat. Eller kanske vilken man absolut inte ska välja.
Varför F84? det var denna jag hade hemma, men jag börjar kanske hålla med er att det kan vara dags att byta ut den mot något "bättre", vad det nu kan vara. Finns det någon PIC som används flitigt och som man kan hitta mycket kodexempel till?
Tack
Då "alla" PIC är ganska lika kan kodexempler användas ganska fritt, vissa detaljer skiljer dock lite mellan olika modelle så det är svårt att ge något generellt råd.
Är det för att "leka" o testa är det en fördel att ta en med många pinnar (= många IO), gärna med A/D-omvandlare och UART, då har man att pilla med så att säga, man kan alltid ta bort om det blir skarpa skott.
Jag köpte ett rör PIC16F628A men dom använder jag bara till begränsade projekter. Jag valde den för att den har inbyggd oscillator, UART, lagom med pinnar till mitt projekt och minne nog.
Vilken Maxim-krets som är lämplig beror på hur du vill kommunicera, om det är common anod eller katod osv. Jag samplade för lång tid sedan MAX6953, kanske det är något liknande du behöver?
Är det för att "leka" o testa är det en fördel att ta en med många pinnar (= många IO), gärna med A/D-omvandlare och UART, då har man att pilla med så att säga, man kan alltid ta bort om det blir skarpa skott.
Jag köpte ett rör PIC16F628A men dom använder jag bara till begränsade projekter. Jag valde den för att den har inbyggd oscillator, UART, lagom med pinnar till mitt projekt och minne nog.
Vilken Maxim-krets som är lämplig beror på hur du vill kommunicera, om det är common anod eller katod osv. Jag samplade för lång tid sedan MAX6953, kanske det är något liknande du behöver?