Blir ett rejält bygge då med såna motorer!
Du ska alltså implementera en PID-regulator i en FPGA, har jag förstått rätt då ? Jag förmodar att det är ungefär så de gör i "riktiga" cnc-maskiner också.
Om du styr tre motorer samtidigt med din metod, kan du då vara säker på att den går genom en rät linje ?
För min maskin gjorde jag ett enkelt styrprogram för Windows som läser in HPGL och gerber-kod. Det programmet spottar ut en koordinat i taget genom serieporten till en enchipsdator. Enchipsdatorn räknar sedan själv ut hur den ska stega fram motor för att till slut säga ok när den har kommit fram.
Jag har aldrig sysslat med programmerbar logik men har anmält mig till ett par kurser i höst, ska nog börja lite smått själv i sommar också

Jag kommer dock använda CPLD istället för FPGA. Tänkte beställa den där boken de tipsade om i en annan tråd också, VHDL för konstruktion tror jag den hette.
Du kan ju kanske ladda hem webpack från xilinx om du inte gjort det, det är ju gratis
http://www.xilinx.com/xlnx/xil_prodcat_ ... SE+WebPack
Det verkar finnas många olika sätt att programmera logik, vissa metoder är helt grafiska och kräver ingen programmering, bara att göra ett blockschema
/Johan