Temperaturdriften och en lösning
Bygger man syntar har man det omvända, att omvandla linjära spänningar till exponentiella men har samma problem med temperaturdrifter. Kanske en lin/exp-omvandlare med transistorer är enklare då man utnyttjar transistorns (PN-övergångens) exponentiella område, men det lämnar jag därhän tills vidare - se kort kommentar om rör nedan.
Däremot kan jag tipsa om metoder att komma åt temperaturdrift och det finns i princip två enkla sätt:
Man bygger en "transistorugn" med en transistorarray, där ett par transistorer får utgöra log- eller exp-omvandlaren och övriga får dels värma upp chipet och dels reglera så temperaturen hålls konstant.
Här är ett exempel på hur en sådan ugn ser ut (ETIs/Maplins 4600 synthesizers VCO):
temp2.jpg
Transistorarrayer för ändamålet är t ex CA3046, 3086 med flera (börjar bli svåra att få tag på)
En enklare variant är att använda en temperaturåterkoppling via ett temperaturberoende motstånd. Motståndet känner av temperaturen på transistorerna som står för själva omvandlingen och styr strömmen (implicit spänningen) till dessa. I syntkretsar använder man sig av Akaneohms Tempco motstånd som man, med svårighet, kan hitta i främst värdena 1K och 2K. Temperaturkoefficienten är 3300ppm/K.
Här är ett exempel från de VCOer jag har i min modularsynt. Motståndet sitter fysiskt mot transistorn (transistorerna) med en klick värmeledande pasta för bästa termiska kontakt:
temp1.jpg
DEt här senare arrangemanget som kan se lite olika ut använder (ofta) dubbeltransistor som LM394, MAT01/02, SSM2212 eller 2SC1583. Samtliga typer är svåra att få tag i men det finns att hitta på eBay eller Thonk, som säljer syntkomponenter och då bland annat Arkane-motstånden. Ray Wilson, från MusicFromOuterSpace har använt vanliga standardtrissor som han limmat "back to back". Jag har sett till att förse mig med det mesta jag nämnt för framtida projekt eller bara för att känna mig trygg att ha hemma.
Notera att scheman ovan ingår i lin/exp-omvandlare men tekniken kan givetvis användas till lin/log-omvandlare.
Jag hittade vidare den här artikeln om lin/log-omvandling:
http://kennethkuhn.com/students/ee431/l ... rcuits.pdf
Rör är ju inte särskilt exponentiella och även om de är coola, måste man ändå fixa olinjäriteten med halvledare. Jag har någon gång sett en spänningsstyrd förstärkare (exp) eller om det var ett filter med en septod eller möjligen heptod.
Det finns ju färdiga kretsar och även om jag vet att det inte är din melodi. Firman THAT tror jag har sådana (och transistorarrayer med för den delen) och fasen vet om vi inte använde LM1495 på RIFA för logomvandlig i mätapparatur. Ett annat tips i det häradet är AD633, en multiplikationskrets.
Är det komponentkris, har jag ett smärre lager av det mesta jag nämnt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.