Inköp för CNC är redan påbörjat så kanske det är dags att börja skriva projektlogg med massor av bilder.
Har läst nästan allt som finns här på forumet om olika konverteringar andra har gjort och självklart Uffes ombyggnad.
Av saker jag har redan gjort, var fylla i rören med betong och lägga shims så den sitter rakt som den kan.
Först var det att plocka isär den och börja byta lager på den. Använt en del av verktyg och olika metoder för att få dem ut utan hammare

Beställde alla lager enligt Uffes pdf, SKF såklart.
Att plocka isär maskinen, var inte något problem. En enda problem jag hade var med en bult som ville inte ge sig och gick av, men jag lyckades lösa det med sen. Idag fixade jag ny gänga och en M8 bult som ska sitta där istället.
Först på turen var lager i spindeln. Använt egen variant av urdragare, det var inga konstigheter

Efter den, nästa på turen var spindelaxeln.
Använt samma verktyg för att trycka i nya lager.
Första riktiga utmaning var att ta ut lager från remskivan. Men med lite om och men löste sig detta med.
Att trycka i den var lite lättare att göra.
Planen för idag var att byta 2 st i mittremskiva, men jag fick fel lager, fick en 6202 RS och en 6202 när jag beställde 2 st 6202 RS, så det får bli ringa i morgon och klaga på det.
Så nästa steg är att börja fila kuggarna på spindeln och börja sakta sätta ihop den. Ska skriva ut också fäste för Z-mätning.