Ytmonterade komponenter som sitter vi antennen? FOTO

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner

Ytmonterade komponenter som sitter vi antennen? FOTO

Inlägg av netrunner »

Jag har av jobbet fått ett fint 3com WLAN-PCMCIA kort som tyvärr bara når ca 5m inomhus. Nu har jag som plan att löda på en "R-SMA pigtail" så att en större/yttre antenn kan anslutas. Mr. Dremel har hjälpt mig ta bort plasten.

Sladden ska jag löda i området av antingen Alt1 eller Alt2.

Det finns två ytmonterade komponenter som jag inte vet vad dom är, är det någon som kan gissa?

Bild

Löder jag på Alt1. så går det lilla urtaget bort och jag kapar ledaren som går till den gråa komponenten.
Löder jag vid Alt2. så tar jag bort den svarta komponenten och förlorar således den gåra också.

Vad är det för komponenter och vad gör dom?

Hur tycker ni att jag ska löda?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

1 ser ut som ett motstånd och 2 som en konding tycker jag.

Konding sitter ju på samma ställe till andra antennen, och motståndet kanske bara sitter där istället för kontakten som jag tycker det ser ut som man kan ha vid "alt 2".

Kanske bara ett 0-ohm motstånd för att brygga förbi där?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Va? du menar att man kan mäta med multimetern, är det inte fusk! (vaför kom jag inte på det för... :oops: )

OK.

Komponent 1 är enligt min multimeter ett 0,7Ohms motstånd. Jag tror att vi kan säga att det är noll.

Komponent 2 ehh... 0,010nF eller liknande stort mätfel här.

Så om jag löder bort 0-ohms motstånder och löder det en sladd, då förlorar jag konding i kretsen. Är det dåligt? Vad är det den ska göra?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det är i det närmaste omöjligt att veta vad dessa komponenter har för uppgift utan ett schema. Men då det sitter en resistor och konding i serie med varandra så skulle det tex kanske kunna vara något filter eller kanske någon slags impedansanpassning för något eller kanske tom en svängningskrets, men detta är bara gissningar. Det ser ut som en liten spole kopplat till dessa komponenter nere till höger på kortet som också kan vara viktigt för det hela. Men att ta bort någon av komponenterna kan ju givetvis göra att kortet inte fungerar om man inte vet hur det är kopplat.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Ok, tack för hjälpen. Kanske var det något standard sätt att ansluta antenner, vad vet jag. Som det är nu har kortet så dålig mottagning att det i praktiken inte går att använda. Jag ska slipa spettsen på lödkolven och se vad jag kan åtstakomma..
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Varför inte ansluta den externa antennen i dendär lilla kontakten som väl är avsedd för just det?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Färdig! Tack för hjälpen alla! :D

Bild

maxxflow: hoho, tro att jag har försökt! Efter mycket om och men tror jag att det är en kontakt av den typ som finns på mini-pci WLAN kort - MEN som "hona" istället för det normala "hane". En "hona" passar men det saknas ett stift...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Finns en firma som har dessa kontakter här i stockholmtrakten, men vette fn om de säljer dessa i styckepack...
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Om det är någon som vet var man köper RP-SMA kontakter i Stockholm skulle jag vara jätte glad om ni berättade... :lol:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Är ingen expert på wlankort, men tror att kontakten är för slutkontroll
på fabriken. Den skulle då sitta på sändarsidan.

Vid diversity mottagning använder man två antenner för att förbättra mottagningen. Sändningen kan man ej förbättra på detta sätt, eftersom man av naturliga skäl ej har tillgång till mätdata hos andra sidan. Därför
är bara den ena antennen kopplad till sändaren.

Vore intressant att veta om både sändning och mottagning
blivit bättre sedan du kopplat in yttre antenn?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Visst är den till för fabriken. Frågan är om det bara ska vara att sticka ner en prob eller om det finns en kontakt att köpa till.

Där jag loder nu ser det ut som om det skulle kunna vara yttligare en mätpungt eller möjlihet att montera en kontakt.

Nu väntar ja på ett par antenner som ska komme villken dag som. Tills dess så vet jag inte om det funkar. Om allt funkar som det ska så fundrar jag på att limma tillbaka plasten med smältlimm.

Om det är så att den kan sända på båda antenner (som jag hoppas) så bör det gå att ansluta en antenn till. I detta fall är ett a/b/g kort så en 5GHz och 2,4GHz skulle sitta fint.
Användarvisningsbild
flippy

Inlägg av flippy »

Från wikipedia,
Since the 2.4 GHz band is heavily used, using the 5 GHz band gives 802.11a the advantage of less interference. However, this high carrier frequency also brings disadvantages. It restricts the use of 802.11a to almost line of sight, necessitating the use of more access points; it also means that 802.11a cannot penetrate as far as 802.11b since it is absorbed more readily, other things (such as power) being equal.
Verkar inte som det är så bra med 11a, jag skulle nog kört bara en b/g antenn.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Stig Wahlström AB har kontakten. Som sagt, vet inte i vilka kvantiteter de säljer, men de skall ha den iaf.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Eftersom det verkar som om båda antennerna är identiska
är det nog så att antennerna kombinerar a/g/b.
Skriv svar