"El-svets"
LaRda>> Vet inte vad du vet om svetsning men jag betvivlar att det du gjorde va lika kraftfullt som en vanlig punktsvets som kommer från båda sidorna av plåten och sätter ihop dem...
Detta verkar inte leda ngn vart... hur går det med "projektet"? förutom att vi velar fram å tillbaka om det är svets eller inte...
//Rille
Detta verkar inte leda ngn vart... hur går det med "projektet"? förutom att vi velar fram å tillbaka om det är svets eller inte...
//Rille
Det jag skrev om var inget som jag har gjort utan en komersiel produkt.
Hittade länken http://www.areg.se
Men jag håller med dig om att vi har komit lite utanför ämnet.
Hittade länken http://www.areg.se
Men jag håller med dig om att vi har komit lite utanför ämnet.
-
-
-
Re: "El-svets"
Uppfinnare Bengs skrev:Hej!
Jag har byggt en slags el-svets men problemet är att det inte går att svetsa med den![]()
Den fungerar såhär: Strömkälla 30v 2.5 A laddar upp en 1000microfarad kondensator som kortsluts. mellan polerna blir det väldigt varmt och om man har lödtenn som tråd "sprakar" det sönder, det blir små fogar men det mesta smälter inte utan "flyger" iväg.
Är det nån som har nåt tips på hur jag ska kunna göra för att få det att funka bra med lödtenn? Jag har testat att ställa ned spänningen och strömmen men det hjälpte inte så mycket. Kanske jag behöver högre spänning?
Det blir vackert ljud och ljus iallafall
Mycket tveksam till att detta skulle fungera!!!
Problemet verkar ju vara att tillsatsmaterialet smälter långt före att arbetsstycket når rätt temperatur, och därför flyter tillsatsmaterialet bort.
Och då hjälper det inte vad man gör med spänning eller ström.
Fråga:
Hur matas tillsatsmaterialet (för hand eller)??
Vilket material tänker du att svetsa emot?
Ett annat råd jag kan ge dig är att testa tillsatsmaterial med mycket högre smältpunkt
//Michaël
-
För att svetsa behöver du först få en ljusbåge innan du har galvanisk koppling. Till det behöver du en högspänning. En 1000uF kondensator räcker troligtvis inte långt. Kanske ska du använda en transformator med låg utspänning istället, för att få en kontinuerlig ström. Men då måste du ha koll på strömmen så att du inte kortsluter både transformatorn och 230V. Elektrolytkondensatorer har dessutom en inre resistans (ESR) som begränsar strömmen, så du får nog inte ut så mycket ström som du hoppas på.
ett litet inlägg i svets debatten
Vid Tigsvetsning så tänder svetsen med en HF modul =högfrekvens och hög spänning ca 30 000 volt när svetsbågen är etablerad så sjunker spänningen till
ca 10 volt , spänningen ändras inte mycket när man ställer om vilken amp man vill svetas med .
det kommer inte att funka med svetsningen med lödtenn pga att det bygger på att materialet som ska lödas ihopa måste vara varmare än tennets smält temp
.det du kan göra är att köra uppvärmning med din "svets" sedan tillsätta
tillsatsmaterialet=lödtennet
ps De flesta bilar i dag limmas ihopa .
Vid Tigsvetsning så tänder svetsen med en HF modul =högfrekvens och hög spänning ca 30 000 volt när svetsbågen är etablerad så sjunker spänningen till
ca 10 volt , spänningen ändras inte mycket när man ställer om vilken amp man vill svetas med .
det kommer inte att funka med svetsningen med lödtenn pga att det bygger på att materialet som ska lödas ihopa måste vara varmare än tennets smält temp
.det du kan göra är att köra uppvärmning med din "svets" sedan tillsätta
tillsatsmaterialet=lödtennet
ps De flesta bilar i dag limmas ihopa .
Då jag byggde en automatsvets till en medicinsk industri lärde jag snabbt att den ljusbåge vi åstakom hade en resistans om -1 ohm (jepp, minus 1 ohm!). Vi började med en nätdel ställd till 30V & ½A och reglerade strömmen till 5A under själva svetsningen. Det var en ganska liten grej som skulle svetsas och 5A räckte.
För att ionisera ljusbågen hade vi ett startarmodul inkopplat.
Så 2,5A kan ge en fin ljusbåge i en ädelgas men i svetsväg har den inte mycket att ge, min svetsare till bilplåt ger som minst 30A och som mest 166A.......
För att ionisera ljusbågen hade vi ett startarmodul inkopplat.
Så 2,5A kan ge en fin ljusbåge i en ädelgas men i svetsväg har den inte mycket att ge, min svetsare till bilplåt ger som minst 30A och som mest 166A.......