YD1150 skrev:En (katod)strålande sommar
Jag gjorde också ett litet CRT test av DG7-5
Något suddig bild av DG7-5 vid drygt 800V anodspänning.
Hade dragit ner rullgardinen så det vart lite svagt ljus för kameran, var utan stativ därav suddigheten.
Gjorde en ovetenskaplig mätning på hur mycket ström röret förbrukar på +800V:en (sista anoden)
Var vid fototillfället endast 2µA, men drog man på mer ljus via "G1" styrgallret så kunde den dra 10-tals µA.
Men jag vill inte grilla röret för mycket.
DG7_5.jpg
Resten av strömförsörjningen:
CRT PSU.jpg
Det orangefärgade ljuset är från två glimlampor som spänningsstabilisator för styrgallret.
Körde en liten nättrafo baklänges för att få lite avböjning av elektronstrålen, en stillastående stråle bränner lätt sönder fosforskiktet.
Fy fan vad häftigt, tack för att du delar med dig!
Ser fint ut med den horisontella strålen!
En sak jag reagerar på, kortet ser gnuggat ut, kan det vara möjligt?
Kul också att vi sitter på samma rör, mitt heter DGC7-5, ditt heter tydligen DG7-5.
Om C inte betyder så mycket så sitter vi på likadana CRT
Jag har annars inte lagt ner projektet, jag vill bara få köpt alla mekaniska delar (eventuellt förutom alla socklar) och jag är lite på G med det.
Ekonomin är dock inte världsbäst (fast jag klagar inte) så jag gissar september innan ELFA-beställningen kan gå iväg.
Lite osäker på vrid-enkodern även om jag gillar ALPS, kostar bara 26 spänn att testa en som jag tänkt göra.
Förutom det är ELFA's DSUB äckligt dyra (~50 spänn/styck), deras vinklade DIL20 är ännu snuskigare dyra (74:-/st och jag behöver 6st) där jag försöker hitta annan leverantör, Swech tar för övrigt bara 10 spänn för dylika DSUB så det kommer bli en beställning från honom istället (kvarstår dock ett aber angående att jag vill ha skruvfäste mot PCB när dessa är för lödning, dock kan det eventuellt gå att klippa hålen fria).
MVH/Roger