Hur har ni lärt er elektronik?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
spufuz

Inlägg av spufuz »

Jag har gymnasial utbildning, Industriell teknisk utbildning. Alltså svarvning, fräsning, CNC, svetsning etc. men saknar elektronik-utbildning.

Det lilla jag kan hittills har jag lärt mig på egen hand mycket via internet och exprimenterat en del.
Köpte även läromedel, "Praktisk Analogteknik" och "Praktisk Digitalteknik".
Har tagit mig igenom analogteknik-boken och känner att den gav mycket faktiskt.
Den gick igenom strömförsörjningskretsar i huvudsak, men tyvärr inte förstärkarkopplingar.

Vilka vägar bör man gå när man lär sig?
Vill lära mig ut av bara #¤"¤%. :D
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Har för mig att Praktisk Analogteknik består av flera delar varav nästa är försärkare. Annars tycker jag Analog Elektronik av Bengt Molin behandlar förstärkare bra.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

prova, gör fel, lär sig av felen, lästidningar, läs böcker, läs på nätet, gå igenom alla rådar på detta forumet
slakta apparater och kolla hur dom är uppbyggda, och fråga sig varför, kan vara förbannat svårt i dessa tider, men enklare och gamla saker är lärorikt

jag har gjort massor av fel och en dela av dom har lag lärt mig något av, bara på ett :D
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Praktiskt så är det att experimentera och lära av misstag (förhoppningsvis) och teoretiskt, elektroingenjörsutbildning på HTU numer Högskolan Väst!
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Jag har lärt mig allt i skolan. Innan jag började på LTU visste jag knappt vilken ände på ett mostånd som var vilken :D. Ren teoretiker med andra ord. Lite för dåligt tålamod för att påta med trial and error :/
Fransson

Inlägg av Fransson »

Ett klasiskt tipps...

Om du på ett bibliotek lyckas hitta, de idag gamla, böckerna "Elektronik för alla" så är de bra. Kan dock vara svåra att få tag på. Är totalt 8 böcker. 1, 2, 5 och 6 behandlar annalog teknik. och 3, 4, 7 och 8 behandlar digitalteknik.

Själv lärde jag mig Operationsförstärkare av bok 2.

Förövrigt gick jag tvåårig elteleteknisk linje med inriktningen telereparatör.
Ettårig påbyggnad Elektronisk kommunikation.
Samt några år senare. Treårig påbyggnad inriktning el och elektronik.
ragnwald
Kontakt:

Inlägg av ragnwald »

Trial and error samt internet gav en hel del innan jag började på Elektroteknik på KTH. Så nu bygger man väl på med lite mer teori :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Har man läst teknisk gymnasie utbildning med mycket matte tycker jag Elektronik för Alla är ett dåligt val. Läs riktig student litteratur!
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Läser Allan R Hambley "Electronics" just nu. Den har ett omfattande inledande kapitel om förstärkarkopplingar. Sedan går boken grundligt igenom dioden, zenerdioden, transistorer (olika typer) med mera.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Skola, erfaranhet, mer skola, mer erfarenhet - fråga, läsa, lyssna. Hålla på med elektronik så lär man sig hela tiden, men det är lämpligt att ha en grund iaf innan man börjar självlärandet så matematiken, ellläran och grundläggande elektronik är lämpligt att lära sig i någon form av skola.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

Read schematics and component data sheets! :-)
Then figure out what the hell the described cirquit
is doing, then do plenty of reverse engineering,
then write a report on that in äääänglish! :-)

Funkis
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Intresserad sedan gymnasiet. Något års "studier" vid LiTH, jobbat med elektronik i 15 år, pluggat 20p på Sth Unsitet. Byggt rörförstärkare i 10 års tid -(men inget lärt)....
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag lärde mig koppla i högstadiet, elektronikundervisning (eller lekstuga skulle jag snarare vilja kalla det). Där såddes första elektronikfröet i min själ.
Under senare delen av gymnasiet exploderade mitt intresse då jag började labba med µC. För att göra något vettigt av dem måste man ju även kunna allt annat...
Nu bor jag på högskolan och här får man mest bekräfta och lära sig djupare analysera sina praktiskt förvärvade kunskaper.
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Inlägg av SvenPon »

Jag stack saxen i ett vägguttag , så började min elkunskap.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Jag började hålla på sedan jag var väldigt liten, när jag gick i fyran så räknade jag för första gången med ohm-lag och lekte med lysdioder osv... Sedan har man lärt sig allt eftersom de logiska kretserna och vet vad de gör. Lite kreativt tänkande så kan man få logiken att göra mycket, men visst har man lärt sig av felen man gjort
Skriv svar