Omvandla reistans till spänning (Tankgivare)
Re: Omvandla reistans till spänning (Tankgivare)
Här är en bra intro till operationsförstärkare: https://toshiba.semicon-storage.com/ap- ... 5S01F.html
Det här va en intressant tråd för mig då jag gillar att använda fordonsgivare med arduino (vilka ofta ligger just runt 180ohm)
Men jag har alltid kört med just spänningsdelare.. 330ohm till en 180ohm givare..
Men med alla svar i denna tråd kommer min fråga, är en simpel spänningsdelare inte bra? isåfall varför inte?
Men jag har alltid kört med just spänningsdelare.. 330ohm till en 180ohm givare..
Men med alla svar i denna tråd kommer min fråga, är en simpel spänningsdelare inte bra? isåfall varför inte?
olinjärt
prova att räkna på det, funkar ok om man kompensar mjukvarumässigt
prova att räkna på det, funkar ok om man kompensar mjukvarumässigt
-
Så har jag kollat på hur jag gjorde på min husvagn.
Kopplade in en 78L09 för att göra om husvagnens 12V-14V till en stabil 9V.
Sedan en 2kΩ potentiometer kopplad i serie med tankgivaren.
Potentiometern har sedan justerats till att ge just 1.00V vid full tank, cirka 1440Ω.
Det ger en ström på c:a 6mA.
Voltmetern (panelinstrument) mäter således över tanksensorn och jord.
Den är en PM-128BL (finns nog bara PM-128E nuförtiden) som i sig matas med ett 9V batteri.
Att det inte blir linjärt spelar ingen roll för mig. Tankgivaren når ändå inte ner helt till botten i tanken.
Det ger i alla fall en indikation på vattenmängd.
Kopplade in en 78L09 för att göra om husvagnens 12V-14V till en stabil 9V.
Sedan en 2kΩ potentiometer kopplad i serie med tankgivaren.
Potentiometern har sedan justerats till att ge just 1.00V vid full tank, cirka 1440Ω.
Det ger en ström på c:a 6mA.
Voltmetern (panelinstrument) mäter således över tanksensorn och jord.
Den är en PM-128BL (finns nog bara PM-128E nuförtiden) som i sig matas med ett 9V batteri.
Att det inte blir linjärt spelar ingen roll för mig. Tankgivaren når ändå inte ner helt till botten i tanken.
Det ger i alla fall en indikation på vattenmängd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Som sagt var det finns olika sätt att lösa det på, mer eller mindre bra.
Oj, här har det hänt saker.
Måste erkänna att jag inte kommit vidare med detta. När permitteringar mm slog till i våras så skiftades fokus på att jobba ute med tomt mm för hemma semester.
Ska väl ta tag i detta under hösten när det är mer lämpligt att sitta vid lödbänken. Är sugen på att testa OP förstärkare då detta är ett helt nytt kapitel för mig.
Även kravspecen har ändrats lite av beställaren som måste redas ut först.
Uppdatering kommer när det är i drift
Måste erkänna att jag inte kommit vidare med detta. När permitteringar mm slog till i våras så skiftades fokus på att jobba ute med tomt mm för hemma semester.
Ska väl ta tag i detta under hösten när det är mer lämpligt att sitta vid lödbänken. Är sugen på att testa OP förstärkare då detta är ett helt nytt kapitel för mig.
Även kravspecen har ändrats lite av beställaren som måste redas ut först.
Uppdatering kommer när det är i drift