"robotarm" - bilder

Berätta om dina pågående projekt.
beavy-o

"robotarm" - bilder

Inlägg av beavy-o »

Jag har som titeln antyder börjat rita lite på en robotarm. Den kommer byggas av 5 servon och aluminiumplåt.
Tanken är att den (någon gång) ska styras av en mikroprocessor.
Här är en snabb 3D-ritning dock utan gripklo, har ej bestämt hur den ska se ut än..
Bild
Större bild

Har börjat knåpa på en liten modell (av papp och ett borr :) )
Dessa servos ska styra vinkeln på främre delen av armen samt öppna/stänga gripklon. Servot med svart horn ska vrida det som på pappersmodellen är ett borr. Gripklon styrs via någon form av vajer från servot med vitt horn.
Bild
Större bild

kommentarer/kritik? :)

Edit: Just det, glömde att säga, om ni undrar varför servona sitter så långt bak så är det för att "väga upp" för ett servo som ska sitta längst ut på armen. Detta ska vrida "handleden" på armen.
Senast redigerad av beavy-o 15 september 2006, 17:29:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Om du bygger för att lära dig eller bara för att det är kul kan jag rekommendera att du bygger den i Lego. Finns CAD program för Lego där du kan bygga den virtuellt till att börja med.
beavy-o

Inlägg av beavy-o »

Jag tror knappt det blir billigare att bygga i lego, lego är ju svindyrt nuförtiden. dessutom har jag redan skaffat större delen av materialet jag behöver.

Jag gör detta för att lära mig mer om servostyrning och för att lära mig att bygga enkla robotar. Jag tänker mig även att detta kan bli ett fint projektarbete i skolan.
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Greensilver: länk? (till något sånt cadprogram alltså)
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Inlägg av Göran Nilsson »

Detta är mitt försök till robotarm, och den hjälp jag fick på forumet

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... sc&start=0
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

beavy-o:
Ok. Aluminium är kanske billigare.

Jag har använt lite olika men jag tror att LDRAW var det jag gillade bäst:
http://www.ldraw.org/

Kika annars på Lugnet, har inte adressen i huvudet, Lego Users Group Network eller något i den stilen. www.lugnet.com eller nåt.
Skriv svar