När mina senaste solbrillor från Flyng Tiger (50 spänn) gick sänder (glaset sprack och bågen sprack) så var jag nära att slänga dom och köpa nya men jag är en ekonomisk jävel så jag beslöt mig för att superlimma dom.
Under tiden fram till superlimmandet kom jag dock på att jag hade "lagat" mina Ray Ban med hjälp av ett par magneter.
Dessa magneter var visserligen passande små men visade sig vara för svaga.
Nu har jag dock mycket starka magneter köpta på Granit (DXL~10X15) som jag lurar på att kapa av med min dremel och då skapa en 1mm lång magnet.
Jag kan ingenting om magneter så det vore intressant om nån kunde förklara för mig hur mycket magnetism det typ blir kvar.
Mycket lekfull spekulation är att längden inte spelar så stor roll, de magnetiska dipolerna har ju samma orientering och täthet per areaenhet ändå.
Samtidigt känns det intuitivt att en stor (läs lång) magnet ger mer kraft än en liten.
Men om jag har rätt så kan jag laga mina kära Ray Ban mha en typ 1mm lång bit av ovanstående magnet.
Tacksam över svar på hur pass fel jag har

MVH/Roger
PS
Efter en del letande hittade jag min gamla tråd (direktlänkad till en bild på mina "lagade" Ray Ban)