En ny teslaspole
En ny teslaspole
Hej! Efter en tids uppehåll från forumet återkommer jag nu med något som jag tänkte att ni kanske skulle tycka var kul, en SSTC.
Var upp till LaRdA en gång och såg hans sstc in action ochfick därav inspiration att bygga en egen. Var även upp förra helgen med mitt bygge där vi testade spolen på 230v, vilket funkade helt utmärkt.
Var upp till LaRdA en gång och såg hans sstc in action ochfick därav inspiration att bygga en egen. Var även upp förra helgen med mitt bygge där vi testade spolen på 230v, vilket funkade helt utmärkt.
Senast redigerad av Tekko 26 september 2006, 19:41:16, redigerad totalt 2 gånger.
Tänkte att jag kunde berätta lite om den sista delen i filmen.Tekko skrev: Nu har jag fixat filmerna från testerna hos LaRdA, du hittar dom här.
Där tar vi och kör in ljud i drivern för att audiomodulera den och använda den som högtalare, det gör man genom att frekvensmodulera drivsignalen till halvbryggan.
I filmen kör vi på så låg efekt att man knappt hör något från urladdnigen men när man lyssnar på med en scanner på spolens resonansfrekvens (som i dethär fallet ligger nästan exakt på 1Mhz) så hör man musiken klart och tydligt.
Vi provade även att lämna lägenheten för att se hur lång räckvidd man fick och vi kunde gå ca 500 meter innan signalen blev för svag.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
De 2 stora potarna är on/off time för interruptern, den lilla är jag osäker på, vad den gör beror lite på hur poten under (i schemat) står (den sitter i serie med en av de andra potarna och är bara inkopplad i vissa positioner på omkopplaren, vridomkopplaren väljer mellan olika komponentvärden för olika frekvens, brytaren nere till höger väljer mellan 65V CW med möjlighet för audio modulering och 130V Interrupted drive och sista brytaren är nätspänning till och från.