Bilslutsteg blir överhettat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Znyting

Bilslutsteg blir överhettat

Inlägg av Znyting »

Hej!
Jag har installerat ett nytt slutsteg (GAS Beat 80.4) och nya trevägshögtalare (JBL GTO 939) i våran båt men slutsteget blir överhettat (och slår ifrån) så fort man vill ha en aning högre volym än "vanligt".
Slutsteget har impedansen 4 ohm medan högtalarna har 3 ohm. Högtalarna är bryggkopplade.
Säljaren vill påstå att problemet beror på att slutsteget inte orkar driva 2st bryggkopplade 3-ohms högtalare.
Själv så vill jag inte riktigt tro på det. Iaf inte vid den låga volymen. Om så ändå vore fallet, är det då så enkelt att man bara kan seriekoppla varje högtalare med ett 1 ohms motstånd?

/Fundersam...
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Bilslutsteg blir överhettat

Inlägg av Icecap »

Förstår jag rätt: du driver 2 st parallellkopplade 3Ω högtalare på ett 4Ω förstärkarsteg?

OM det är så driver du alltså 1,5Ω med ett 4Ω drivsteg - och då tror fan att det blit varmt när du drar på lite!
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det står att den klarar
4x80W i 4ohm, 4x120W i 2ohm, 2x240W i 4ohm bryggkopplat
De är ganska klara med att du ska ha 4 ohm bryggkopplat.
Du bör alltså kunna köra som vanligt (utan bryggkoppling) och få ut mer än 80W men mindre än 120W om du ansluter dina 3 ohms högtalare.
Har du provat om det fungerar bättre.
Om du lägger 1 ohm i serie kostar det en hel del. Du får stor effektutveckling i motstånden. Du skulle kunna prova med längre kabel och se om det fungerar med motstånd i längre kabel. Men du kommer att få sämre ljud. Jag skulle gå på att ansluta som rekommenderat.
Foppson

Inlägg av Foppson »

Jag skulle tippa att det bästa är nog att köra obryggat, seriekoppla ett motstånd för att få ut de extra 20w som det troligen ger och samtidigt tappa 25% i motståndet, alltså lägre effekt än 4-kanalkoppling.

Sorry, läste lite fel angående effekten.
Znyting

Inlägg av Znyting »

Tack för svar...
Jag får nog prova att köra obryggat och se vad som händer. Återkommer...
/Z
Skriv svar