Testa begagnade små "super capacitors"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
df90

Testa begagnade små "super capacitors"

Inlägg av df90 »

Har en hel hög med begagnade "super capacitors" på 5.5V och 0.22F, vad är bästa sättet att testa dessa på? Enda jag har är en sån här multimeter: https://img.bygghemma.se/pimages/multim ... =343&dpr=2 Men antar man behöver nått bättre?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Testa begagnade små "super capacitors"

Inlägg av AndLi »

Det beror väl på vad du vill testa..
Mäta läck och hur länge de håller laddning kan du klara med den och en klocka och några motstånd...

Jag tänker alltså att det är sådana som används för backup? Men inser att det kanske är för något annat?
df90

Inlägg av df90 »

Är tyvärr ingen expert, men vill veta om dom liksom är dugliga helt enkelt då dom var begagnade. Hur går man till väga exakt för att testa hur dom håller laddningen? Och vad menas med läck?

Jo jag tror det, tänkte själv använda dom till digtalt styrda modelltåg som så kallade "stay alive" kondensatorer, som håller tåget vid liv fast strömmen kanske tillfälligt bryts och gör att dom kan åka jämnare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ladda upp dem fullt, du får läsa databladet hir du skall gå till väga.
Ladda ur dem med en kontrollerad ström, återigen kontrollera databladet, mät tiden till de är urladdade. Du kan använda din DVM för att mäta strömmen.

För att mäta läckageströmmen behöver du en extremt högohming DVM, ladda upp dem, låt dem ligga tills de är urladdade, mät tiden det tar.
Din DVM duger nog tyvärr inte till detta.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

många av dom små har hög inre resistans, så man får köra med låga strömmar

klart man kan kolla läckage med en vanlig multimeter, bara ladda upp den , långsamt, och mät spänningen en gång per timma eller dygn, multimetern behöver ju inte vara inkopplad mer än någon sekund åt gången

jag hadde nog börjat kolla den interna resistansen , lite koll på databladen och se om man får rimliga värden
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

df90 skrev: 17 augusti 2020, 19:30:06 Jo jag tror det, tänkte själv använda dom till digtalt styrda modelltåg som så kallade "stay alive" kondensatorer, som håller tåget vid liv fast strömmen kanske tillfälligt bryts och gör att dom kan åka jämnare.
Räcker verkligen 5.5V då ?
Skriv svar