hastighetmätare volvo 240
hastighetmätare volvo 240
hallå där.
har bekymmer med att jag har bytt bakaxel på min gamla Volvo och där skiljer sig "ringen" där hastighetsmätaren läser hastigheten.
på den gamla axlen så sitter det 12 tänder, på den nya sitter det 48 tänder.
vilket har resulterat i att hastighetsmätaren för spelet (visar alldeles för mkt)
sitter en sensor (2 tråd) som skickar en sinusvåg till instrumentet.
så kan man inte göra en liten kretskort som bara visar 1/4 av vågorna?
nån som kan peka mig i rätt riktning eller gjort nått liknande?
har bekymmer med att jag har bytt bakaxel på min gamla Volvo och där skiljer sig "ringen" där hastighetsmätaren läser hastigheten.
på den gamla axlen så sitter det 12 tänder, på den nya sitter det 48 tänder.
vilket har resulterat i att hastighetsmätaren för spelet (visar alldeles för mkt)
sitter en sensor (2 tråd) som skickar en sinusvåg till instrumentet.
så kan man inte göra en liten kretskort som bara visar 1/4 av vågorna?
nån som kan peka mig i rätt riktning eller gjort nått liknande?
Re: hastighetmätare volvo 240
Det behövs något som tar hand om givarens sinus-signal och förstärker den lagom mycket till fyrkant för den signal-amplitud du får vid lägsta hastigheten som ska detekteras. Sedan kan du enklast dividera med en binärräknare om du ska dela med hela integers.
Exempel: Annat alternativ, jag använde magneter monterade på kronhjulet. Pulser skapades med en Hall-sensor fastsatt i banjon. Det var till min första hembyggda hastighets och tripp-mätare till en rally-bil. Bara att variera antalet magneter för önskat antal pulser relativt hastighet och avstånd.
Beroende på hur gammal Volvon är , M40 och M45 kan man relativt enkelt göra elektroniskt liknande Hall-adapter som ger pulser vid rotation på utgående axel direkt på axeln ut för hastighetsmätar-wire.
Istället för inner-wirens fyrkant tryckte jag dit en väl passande spik med magneter pålimmade och en Hallsensor som tog hand om pulserna. Allt inmonterat i plastburk för småfilm till kameran för lite miljö-skydd.
Går givetvis även göra något som är helt inbyggt i växellådan men ovan lösning använde jag då den lätt kunde flyttas när man bytte växellådan.
Exempel: Annat alternativ, jag använde magneter monterade på kronhjulet. Pulser skapades med en Hall-sensor fastsatt i banjon. Det var till min första hembyggda hastighets och tripp-mätare till en rally-bil. Bara att variera antalet magneter för önskat antal pulser relativt hastighet och avstånd.
Beroende på hur gammal Volvon är , M40 och M45 kan man relativt enkelt göra elektroniskt liknande Hall-adapter som ger pulser vid rotation på utgående axel direkt på axeln ut för hastighetsmätar-wire.
Istället för inner-wirens fyrkant tryckte jag dit en väl passande spik med magneter pålimmade och en Hallsensor som tog hand om pulserna. Allt inmonterat i plastburk för småfilm till kameran för lite miljö-skydd.
Går givetvis även göra något som är helt inbyggt i växellådan men ovan lösning använde jag då den lätt kunde flyttas när man bytte växellådan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: hastighetmätare volvo 240
vad består kransen av?
går det kanske att öppna kåpan och ta bort kuggar? slipa/klippa?
går det kanske att öppna kåpan och ta bort kuggar? slipa/klippa?
Re: hastighetmätare volvo 240
Lite för mycket är väl det normala att mätaren visar. Kan vara upp mot 10km/h för mycket. Går bra man bara vet om det.
Re: hastighetmätare volvo 240
UAF2115 pinne 4 sitter ett motstånd till jord som justerar toleransen på hastighetsmätaren.
-
- Inlägg: 591
- Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
- Ort: Burträsk
Re: hastighetmätare volvo 240
Tack för förslagen.
Får kolla lite mer på cd4040
Tanken har funnits att slipa på hjulet i bakaxlen men skönt om man kan slippa det.
Kan ju vara värt att kolla upp uaf2115 ic:n om det "bara" är att byta lite motstånd på det befintliga kretkortet...
Får kolla på filmen när jag kommer hem från jobbet
Att det visar lite för mkt från fabrik känner jag till.
Tror att axlen var från en 92
Får kolla lite mer på cd4040
Tanken har funnits att slipa på hjulet i bakaxlen men skönt om man kan slippa det.
Kan ju vara värt att kolla upp uaf2115 ic:n om det "bara" är att byta lite motstånd på det befintliga kretkortet...
Får kolla på filmen när jag kommer hem från jobbet
Att det visar lite för mkt från fabrik känner jag till.
Tror att axlen var från en 92
Re: hastighetmätare volvo 240
Tror motståndet var på 56 ohm. Såg ett annat klipp där en 100ohms trimmer utdragen fick agera under justeringen. Sedan mättes värdet och ett fast motstånd med samma värde sattes dit. Det påverkar inte km räknaren.
Visar km-räknaren fel?
Visar km-räknaren fel?
Re: hastighetmätare volvo 240
Har inte tänkt på om km mätaren stämmer.. är dock inte så viktigt för mig just nu. Vill bara kunna besikta 
Bra tipps med motståndet. Tog bort motståndet som du sa o satte dit en pot o justerade lite. Här skickar jag in 50hz 6-7v
En får tacka för alla idéer

Bra tipps med motståndet. Tog bort motståndet som du sa o satte dit en pot o justerade lite. Här skickar jag in 50hz 6-7v
En får tacka för alla idéer
Re: hastighetmätare volvo 240
Undra om det är lika lätt att justera klockan? Min går alldeles för sakta. Få väl lämna den till en urmakare jag känner annars.
Det blev ju kanoners baroners!
Det blev ju kanoners baroners!
Re: hastighetmätare volvo 240
Har ett svagt minne av att det fanns nån fix för det där, flytta en bygel eller nåt, men jag minns inte vilket håll det var så att säga.
Re: hastighetmätare volvo 240
En bygel?
Är det för olika tidsystem?
Byglar brukar aldrig bygla om sig själv.
Är det för olika tidsystem?
Byglar brukar aldrig bygla om sig själv.