Har inhandlat ett stycke kina-tillverkad moped till min dotter och förhoppningsvis så klarar hon skrivningen och får AM kortet om några veckor.
Vi bor i Tyresö och här ute stjäls mopeder till den grad att det inte är en fråga om den stjäls utan när den stjäls.
För att ha lite större hopp om att hitta mopeden igen när den blir stulen så har jag köpt en GPS tracker och startspärr och monterat på den. Genom att skicka ett SMS till mopeden så kan jag spåra den och stänga av den.
Startspärren är tillverkad så att den ska kopplas i serie med en bensinpump, när man aktiverar spärren så stängs strömmen av till bensinpumpen.
Då mopeden saknar bensinpump så har jag tänkt att gå in på strömbrytaren som kortsluter tändspolen. Har lyckats hitta vilken kabel det är i en helt omärkt härva med kabel.
Men hur ska jag koppla det här egentligen? Har kommit fram till att det finns ett dåligt alternativ och hoppas att någon har en bättre idé.
Alternativ 1
https://ibb.co/Tv9YpmH
Det här innebär att ett relä ska stå draget hela tiden. Nackdelen med detta förutom strömförbrukningen är att mopeden inte kan startas med kicken om batteriet är tomt.