Koppla om Bastuaggregat
Koppla om Bastuaggregat
Jag har fått igång min bastu i dagarna och har lite funderingar ang kopplingen som är gjord enligt manualen,
Totala effekten på aggregatet är 6kW och om jag förstår schemat korrekt så är det 3 st element på 2000w / 240volt vilket ger 8,33 ampere per fas (28.8ohm) Vad får jag för effekt om jag "y-kopplar" elementen enligt ritning2?
OBS! Bilden är modifierad av mig och inte en originalkoppling
Totala effekten på aggregatet är 6kW och om jag förstår schemat korrekt så är det 3 st element på 2000w / 240volt vilket ger 8,33 ampere per fas (28.8ohm) Vad får jag för effekt om jag "y-kopplar" elementen enligt ritning2?
OBS! Bilden är modifierad av mig och inte en originalkoppling
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Koppla om Bastuaggregat
Precis samma, bara det att du har nollpunkten i värmeelementet flytande från den vanliga nollan. Men normalt sett ska det inte gå någon ström i nollan i en symetrisk trefas belastning som denna...
Edit: jag utgick från att alla tre alltid kopplas in samtidigt..
Edit: jag utgick från att alla tre alltid kopplas in samtidigt..
Senast redigerad av AndLi 9 augusti 2020, 12:14:28, redigerad totalt 1 gång.
Är alla element inkopplade/avstängda hela tiden? Om det är någon stegvis koppling (tex 2kW underhållsvärme) kan det bli väldigt fel.
Har inte kollat hur aggregatet slår till och från värmen, det kan ju vara olika element inkopplat beroende på hur "L" fungerar, får undersöka det först.
Vad är det du vill åstadkomma med ombyggnaden? Medelförbrukningen av ström och energi kommer bli densamma när termostaten reglerar baserat på de värmeförluster som finns.
Håller inte på med 240/400volt men däremot lågspänning (12-24v) och jag tänkte nollan får mkt belastning som jag kanske kunde minska då jag bara har 5x1.5mm2 ut till bastustugan och eventuellt vill jag ha ett element där. Får nog göra som elektrikern sa att koppla in en kontaktor som bryter element när termostaten är aktiv enligt schemat (utgång 2 i plint)
Det är helt beroende på hur bastuelementen kopplas in, går alla in parallelt är där ingen ström alls i nollan och din modifiering ska inte påverka något.
Kontaktor till elementet kan nog vara bra om du vill värma resten med..
Kontaktor till elementet kan nog vara bra om du vill värma resten med..
Du behöver inte oroa dig för nollan i en trefasanläggning med värmeförbrukare.
I din 5x1,5-kabel kan du förbruka 10A från varje fas och strömmen i nollan kommer bli mellan 0-10A beroende på hur många faser som används.
Sätt elementet på väggen nära bastun så kommer dess termostat automatiskt stänga av när bastun är varm.
I din 5x1,5-kabel kan du förbruka 10A från varje fas och strömmen i nollan kommer bli mellan 0-10A beroende på hur många faser som används.
Sätt elementet på väggen nära bastun så kommer dess termostat automatiskt stänga av när bastun är varm.
Trodde väl det. Så då är detta "tänk" helt feltänkt med andra ord:
> och jag tänkte nollan får mkt belastning som jag kanske kunde minska då jag bara har 5x1.5mm2 ut till bastustugan
Och föreslagen omkoppling helt meningslös. Bara för att summera och förtydliga lite...
> och jag tänkte nollan får mkt belastning som jag kanske kunde minska då jag bara har 5x1.5mm2 ut till bastustugan
Och föreslagen omkoppling helt meningslös. Bara för att summera och förtydliga lite...

tror att termostaten( har stegvis inkoppling, så är det på mitt,
med kall bastu går alla 3, sen stänger de av en efter en, på slutet går går bara ena slingan.
offtopic..
alltså ska man in och bada precis då rätt temperatur uppnåtts, om man nu gillar att slå vatten på stenarna...
väntar man för länge är kaminien kall, trots att det är sketavarmt i bastun.
med kall bastu går alla 3, sen stänger de av en efter en, på slutet går går bara ena slingan.
offtopic..
alltså ska man in och bada precis då rätt temperatur uppnåtts, om man nu gillar att slå vatten på stenarna...
väntar man för länge är kaminien kall, trots att det är sketavarmt i bastun.
Ok börjar förstå lite med trefas och belastning på nollan och vet ju inte hur termostaten jobbar ännu så skippar iaf mitt eget förslag ovan