Jag har senare tid lekt ganska mycket med manuell hjulinställning på bil och har därför funderat lite på hur "hjulinställningsmaskinerna" på verkstäder fungerar. En fråga som hela tiden uppkommer i huvudet är vilken precision de faktiskt har?... men just den frågan är faktiskt inte min huvudfråga.
När jag letar efter dessa "hjulinställningsmaskiner" så verkar det vara baserat på ccd. Det verkar finnas 2 olika "modeller". Den ena med ccd-sensorer som sitter på en vägg framför bilen och försöker läsa av "plattor" med ett speciellt mönster på varje hjul.
Ett exempel är här:
https://youtu.be/Fcfk3z0p4Fs
Ett annat exempel här:
https://youtu.be/bUeQKQhcXgo
Sedan verkar det finnas en annan modell som mäter mellan varje hjul:
https://youtu.be/jGpVqeRLkG0
https://youtu.be/j9OMPF3wZFI
Även denna verkar vara baserad på CCD, men kollar mellan hjulen istället för en fast punkt.
Dels så undrar jag helt enkelt hur den "andra modellen" fungerar (på detaljnivå) eftersom jag inte hittar så mycket info?
Sen är min egentliga fråga om detta är något man skulle kunna få till med "enkla" kameror i dagens läge. Jag tänker mig typ ESP32-cam eller liknande. kan man med hjälp av ett fördefinierat mönster mäta förändring av vinklar med en hyfsad precision och skulle någon kunna peka mig i rätt riktning var jag skulle kunna läsa på mer om detta?
Modell 2 verkar ju "enklare" och verkar mäta hur mycket hjulen rör sig i förhållande till varandra.
Jag jobbar själv med en del laser-inmätning/inriktning och har ganska bra koll på vad som är möjligt och ej möjligt när det gäller detta. Jag skulle absolut kunna tänka mig att Modell 2 är just "laserbaserad" men något säger mig att inte så är fallet

Som sagt, vad vet ni om dessa metoder?, och jag vill gärna skapa en diskussion om hur man skulle kunna göra detta i någon form av diy-projekt

EDIT:
Hittade nog själv lite info om en "väg" som är möjlig att gå, och det är open CV.
Någon som har lekt med Open CV i detta hänseende?
https://youtu.be/sW4CVI51jDY