Energilagring i små utrymmen
Energilagring i små utrymmen
Hej!
Jag behöver någon typ av kondensator med hög kapacitet. Helst ca 0,5 - 1 Farad. Spänning: 20V eller mer.
Inte svårt att få tag på? Kanske inte, men problemet är dimensionerna.
Den ska vara ytterst liten. (för en kondensator).
Har kollat i elfakatalogen och tittat lite extra på "Gold-Caps". Men dessa är bara till för 5-volt, och att seriekoppla fyra stycken blir både för dyrt och tar för stor plats.
Någon som har något tips?
/Anton
Jag behöver någon typ av kondensator med hög kapacitet. Helst ca 0,5 - 1 Farad. Spänning: 20V eller mer.
Inte svårt att få tag på? Kanske inte, men problemet är dimensionerna.
Den ska vara ytterst liten. (för en kondensator).
Har kollat i elfakatalogen och tittat lite extra på "Gold-Caps". Men dessa är bara till för 5-volt, och att seriekoppla fyra stycken blir både för dyrt och tar för stor plats.
Någon som har något tips?
/Anton
- Schnegelwerfer
- Inlägg: 1863
- Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56
Den fysiska storleken på en kondensator bestäms ju av spänningståligheten (som ger avståndet mellan "plattorna") och kapacitancen (som ger arean av "plattorna").
Jag tror därför att det är svårt att hitta kondensatorer som är extremt mycket mindre än standardkondensatorerna.
"Ytterst liten" är ju också ganska subjektivt... du får nog kläcka ur dig ungefärliga mått om du ska kunna få någon hjälp.
EDIT: Goldcaps och liknande backupkondensatorer har som regel mycket hög ESR, så de passar inte särskilt bra att använda som avkoppling/glättningskondensatorer...
Jag tror därför att det är svårt att hitta kondensatorer som är extremt mycket mindre än standardkondensatorerna.
"Ytterst liten" är ju också ganska subjektivt... du får nog kläcka ur dig ungefärliga mått om du ska kunna få någon hjälp.
EDIT: Goldcaps och liknande backupkondensatorer har som regel mycket hög ESR, så de passar inte särskilt bra att använda som avkoppling/glättningskondensatorer...
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
Dubbellagerkondensator och en DC/DC omvandlare? Enkelt och fungerar bra. Kolla på rubycon exempelvis de har dubbellagers upp till 100F. Kör DC/DC med transfomator för bättre pulsfaktor och bootstrapa matningen till logiken för PWM-regulatorn. Nackdelen du får med den lösningen är att du inte kommer att kunna starta DC/DC om kondensatorspänningen är för låg, men är den väl igång så kommer den att kunna snurra ner till riktigt låga spänningar på kondensatorn. När du ändå kommer att bootstapa PWM´n så är det nog listigt att använda högsides FET till switch för att få lägsta möjliga Rds-on vid låga inspänningar. Koppla gärna en vanlig kondensator parallelt med dubbellagerskondingen för att sänka ESR till switchningen.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
ESR på moderna dubbellagerkondingar ligger på 35-200mohm ungefär. Läs datablad och fundera innan konstruktion. Hög switchfrekvens -> låg frameenergi -> möjligt att använda små torra alu E-lyt eller plastkondingar till mellanlager. Sätter man en liten induktor på feeden ifrån dubbellagerskondensatorn till switchkondensatorn så minskar man påverkan av dålig ESR i dubbellagerskondensatorn vilket ger möjlighet att använda även äldre konstruktioner(goldcap motsv.) på dubbellagerskondensatorn.
Lägg kondensatorerna i en "buggyvagn"
Som sagt häftigt med en godsvagn innehållande kondensator.
Många bra förslag men:
SvenPon: "Som sagt häftigt med en godsvagn innehållande kondensator"
Bra lösning, men loket ska gå att koppla från och köras ensamt.
Zyxel615: "En coolare lösning är ett svänghjul. Blir lite bökigare att fixa, men ack så mycket mer realistiskt det blir"
Också bra lösning, men det aktuella loket har redan DUBBLA svänghjul, och dessa hjälper inte vid låga hastigheter. Dessutom blinkar lokbelysningen vid minsta dammkorn. Detta kan bara en kondensator/batteri åtgärda.
gunne: "Att ha kondingen i en annan vagn låter ju mkt mer genomförbart. E ju passande att kolvagnen e full av extra energi!"
Funkar bara för ånglok
Fler förslag?
Kan man, med lite kringkomponenter få en 5-volts Goldcap att stå för energin, eller MÅSTE man seriekoppla 4 st för att få 20volt?
(Möjligt att det räcker med 3 st = 16,5V. Spänningen i loket är väl 18 volt max.
/Anton
SvenPon: "Som sagt häftigt med en godsvagn innehållande kondensator"
Bra lösning, men loket ska gå att koppla från och köras ensamt.
Zyxel615: "En coolare lösning är ett svänghjul. Blir lite bökigare att fixa, men ack så mycket mer realistiskt det blir"
Också bra lösning, men det aktuella loket har redan DUBBLA svänghjul, och dessa hjälper inte vid låga hastigheter. Dessutom blinkar lokbelysningen vid minsta dammkorn. Detta kan bara en kondensator/batteri åtgärda.
gunne: "Att ha kondingen i en annan vagn låter ju mkt mer genomförbart. E ju passande att kolvagnen e full av extra energi!"
Funkar bara för ånglok
Fler förslag?
Kan man, med lite kringkomponenter få en 5-volts Goldcap att stå för energin, eller MÅSTE man seriekoppla 4 st för att få 20volt?
(Möjligt att det räcker med 3 st = 16,5V. Spänningen i loket är väl 18 volt max.
/Anton
För att göra det hela ännu tydligare så är loket som ska få kondensator utrustad med en så kallad digitaldekoder. Den avkodar de digitala signalerna i spåret och styr motorn, belysning med mera. Ingen vanlig analogteknik här inte.
På dekodern finns en anslutning där man kan koppla in en extra strömkälla utöver spåret. Det är här kondensatorn kommer in i bilden. Den ska ha tillräcklig kapacitet för att kunna driva lokmotorn och eventuellt belysning i minst 2 sek utan att det märks på loket att det fått spänningsfall på spåret. Alltså två sekunder körning utan att t ex belysningen blir svagare.
Hur mycket ström motorn drar vet jag inte. Kan inte mäta eftersom jag inte har utrustning. Max en ampere i alla fall.
/Anton
PS: förresten; hur räknar man med Farad. Kan man översätta Farad till mAh som är enheten på hur länge batterier håller, eller är det mer komplicerat än så?
På dekodern finns en anslutning där man kan koppla in en extra strömkälla utöver spåret. Det är här kondensatorn kommer in i bilden. Den ska ha tillräcklig kapacitet för att kunna driva lokmotorn och eventuellt belysning i minst 2 sek utan att det märks på loket att det fått spänningsfall på spåret. Alltså två sekunder körning utan att t ex belysningen blir svagare.
Hur mycket ström motorn drar vet jag inte. Kan inte mäta eftersom jag inte har utrustning. Max en ampere i alla fall.
/Anton
PS: förresten; hur räknar man med Farad. Kan man översätta Farad till mAh som är enheten på hur länge batterier håller, eller är det mer komplicerat än så?