Att den heter 3018 har med att arbetsytan är 300x180 och det har varit helt ok men på sistone när man fräser och graverar träbitar så vill man ha lite större arbetsyta.
Det har ju med att även om arbetsytan är 300x180 så måste jag få fast med klammer om jag nu inte skulle bli galen och köra med dubbelhäftande tejp.
Kollar man på min modell så är den uppbyggd på 2020/2040 Aluminium profiler och med träskivor och ska jag bygga ut den så kommer jag stort sätt inte kunna använda något av dessa förutom ställningen till X-axeln om jag nu inte blir
inspirerad av att bygga som 3018 modellen som är nästan helt uppbyggd på aluminium profil och plast men gillar den designen jag har idag då den ser smidigare och stabilare ut.
Har kollat runt lite och profiler och rundstång kan man köpa i Sverige.
Kulskruvar med fäste är billigare att köpa utomlands om man har lust att vänta lite ex tjeckien som ligger i EU https://www.aliexpress.com/item/4000790 ... hweb201603
Det enda jag är lite osäker på nu är att hitta fästet till rundstången så man får fast den på profilröret som 3018 har.
Jag skulle även kunna tänka mig en annan design men får inte bli hur galet och dyrt

Vad kan dessa fästen heta som håller ihop rundstången och tänker jag rätt eller är det något fel.
Som arbetsyta kan jag köra med träskiva om jag nu inte hittar en passande aluminium som jag har nu.
Arbetsytan kommer ju inte bli 500x500 men den kommer bli större än vad jag har nu
Tog med några bilder på den maskinen jag har och den jag har tittat lite på men tar emot all förslag för jag har sett en del har byggt egna CNC maskiner här inne under en låååång tid.