Annars hittar jag QSPI för W25Q32 W25Q128. 32:an är på 4 Mb och 128 är på 16 Mb. Jag tror en 16 Mb räcker gott och väl för mig.
Dessutom har jag bestämt mig för kameran OV2640.
Men jag har dock inte bestämt mig för LCD. Ska man ha en med "många pinnar" eller ska man ta en med SPI? Jag har aldrig riktigt förstått vad "många" pinnar ska vara bra till.
En fråga! Om jag har deklarerat arrayerna som statiska. Då behöver man väll inge mycket RAM? För ramet är väll till för att allokera minne som är ej skapat vid kompileringen?
Vad skulle begränsa dig att bara ansluta RAM externt? Det beror ju bara på hur acessen sker, om du behöver sköta skyfflandet manuellt ellet kärnan har support för det. Vid manuellt arbete kan du ju skriva drivers till att möjligt..
Rick81 skrev: ↑2 augusti 2020, 22:13:18
Const ska du använda för lägga arrayer i flash. Men du kan inte modifiera dem då.
Det behövs inte. Dom ska inte ens ändras Det är modellens parametrar.
Nu kanske ni är så van med PCA och LDA inom statistiken? Det är detta jag har använt för att hitta fram modellen.
Jag kan säga att det kan ta flera minuter för att räkna fram en modell. Jag använder Generalized Eigenvalue Problem algoritmen.
Av=λBv
Denna är enormt svår att beräkna. Speciellt om B är singulär, vilket oftast alltid är inom bildigenkänning. Då får man använda regularisering.
Jag skulle föredra det som är mest komplett och testat redan.. om det redan finns komponenter specade för projektet vill jag ha en mockup så lika slutgiltiga kortet som möjligt..
Men jag jobbar ju med det i ett vinstdrivande företag och några tusen hit eller dit för labkort ses ju knappt som en kostnad.
Första riktiga pcb brukar också tas fram relativt tidigt i projekten och det är mot det största delen av kodandet sker. Finns få saker som kan skapa sådan frustration som glappande prototyper och en eller två dagars strul är är ju ett antal tusen i kostnad...
Displayen på STM32f7 devkitet är ju dessutom större och högre upplösning än den du tänkt beställa. Och den har microSDkortshållare så du kan ha flera GB på dina modeller om du behöver.