"nu finns det ju även en microcontroller som heter Propeller som jag tror kommer bli populär snart"
Jag tycker att det luktar lite bränt, dålig glättning?
Seven11> Problemet är att, som jag förstår det hela, så är DIP-switchen egentligen hjärtat i hela programmeraren och det som gör att den kan anta olika "personligheter". D.v.s emulera en Pony-prog, en PIC-programmerare, en CPLD-programmerare etc.
Det är alltså en hårdvara bestående av alla dessa programmerare sammanbyggda till en enhet där skillnaderna emellan dom fixas med DIP-switchen. Den körs sedan med respektive program för varje typ av programmerare man vill använda.
Vilka kretstyper som stöds är då också beroende på vad varje program stödjer och måste kollas där!
Jo, DIP-switchen är rätt central i konstruktionen.
Kan väl sammanfatta vad den gör här:
Den emulerar flera olika programmerare och används ihop med valfritt program som stöder nån av dessa. Vilken som ska emuleras för tillfället ställs in med DIP-switchen och upp till 15st kan vara inlagda samtidigt (den sista inställningen på DIP-switchen används för att uppdatera "mjukvaran" i själva programmeraren).
Jag har kört den ihop med:
Som Xilinx Parallell Cable III: Spartan3, XC9500XL
Som Altera ByteBlaster: Flex10K, MAX3000, Cyclone, Cyclone2
Som STK200: AVR (tiny2313) och några SPI-minnen
Som EPIC och "Tait" PIC: Ett antal olika PIC12/16/18
Mjukvara jag testat är bland annat Xilinx ISE, Altera Quartus, AVRdude, ponyprog, jtag-tools, ic-prog...
Teoretiskt ska den även fungera som programmerare för lattice PLD:er, Atmels FPGA:er, MSP430, som Ponyprogs "easy I2C" adapter och som JTAG-interface till det mesta.
Enligt spec ska den fungera från 3V till 5.5V matningsspänning, men jag har använt den till både PIC och AVR ner till c:a 2.1V, och till Spartan3 vid 2.5V nästan dagligen i flera månader så jag vågar nog säga att den fungerar fint med 2.5V logik.
Ingen extra matning behövs för att kunna programmera PIC med HVP, det finns en inbyggd DC/DC för att skapa den spänningen.
Priset får jag som sagt återkomma om, men det rör sig nog i storleksordningen 300-500kr för en färdig programmerare utan några tillbehör.
Ligger priset i det intervallet och specen håller sig till slutprodukten så kan jag redan nu säga att jag inte bara är intresserad, jag vill köpa en. Om jag hunnit glömma bort mitt intresse och inte svarar i tråden när det väl är dags, så skicka ett pm och påminn mig.
Helt ok pris om slutprodukten håller vad den lovar. Kan också tänka mig en, så man slipper vela när det gäller valet av programmerbar elektronik. Du kanske skulle kunna kränga den som byggstats (som alternativ till färdigbyggd) så att fler har råd med denna?
men borde inte DIP-switchen kunna ersättas av transistorer med kring komponenter (om DIP-switchen används för att styra olika stora spänningar), eller programvara (om huvudkretsen läser av DIP-switchen för att se vilken programmerare den ska emulera)?
det vore ju kanon om man kunde skriva ett program där man bara angav vilken krets som ska programmeras så talade programmet om för programmerare vad som ska emuleras och med vilka parametrar men det kräver ju att DIP-switchen byts ut.
förstår faktiskt inte vad det är som gör DIP-switchen så nödvändig...
hur som helst är detta ett kalas projekt i sann cyr anda och jag är grymt sugen på att köpa en. Men jag tycker som vissa andra att du borde dra upp priset lite. Även om du köper färdiga kretskort så måste programmeraren monteras ihop och testas, något som tar tid. Alternativet är att du överlåter allt jobb till en firma (Futurlec och Olimex tillhandahåller denna typ av tjänst om jag minns rätt) men då blir det mycket dyrare.
Så strax över 500 tycker jag du ska ta...
DIP-switchen gör inget annat än talar om för CPLD:n vilken koppling den ska emulera. Visst skulle det kunna gå att ordna så att den inställningen gjordes från datorn med mjukvara på något sätt, men jag ser inte fördelen med det. Det gör bara att man måste ha extra mjukvara på datorn för att kunna använda programmeraren. Det skulle kanske gå att ha båda, där ett av lägena på switchen är "auto", där programmeraren är inaktiv tills den blir tillsagd med ett speciellt program på datorn vad den ska vara. När den väl fungerar som t.ex. en STK200 är det inte så lätt att fixa så man kan byta läge via mjukvara, tror alla pinnar på porten används till något i något av lägena så det finns ingen "kanal" som kan användas bara för att prata med programmeraren.
Angående priset så tror jag faktiskt att jag kan hålla det inom det område jag sagt, och betala allt man ska och få lite över så jag är nöjd. Har inte tänkt jag ska leva på det precis
Skulle det bli väldigt många är det en annan sak, men samtidigt så är fler = mindre kostnader per enhet.