Hej,
Håller på med en cobot i garaget..
Har några lådor med olika givare jag tänkte labba med för att programmera lite funktioner men jag saknar en sladd samt givare testaren gör mig förbryllad.
Finns det någon bra lathund online för givare? Jag har googlat men hittar inte nåt smidigt.
Jag behöver ha benämning på olika typer av kontakter till givare så jag kan beställa rätt.
Jag behöver förstå varför vissa givare ger en svag konstant signal opåverkade och en stark när de påverkas.
Varför har vissa givare bara 2 trådar?
..
En lathund hade varit bra.
De bästa hade varit en kurs men det får jag ta senare.
Söker givare guide
Re: Söker givare guide
Du får nog specificera vad det är för några givare, eftersom det bokstavligen finns miljontals olika.
Du kan ju börja med vilka storheter du skall mäta.
Du kan ju börja med vilka storheter du skall mäta.
Googla "elfa faktasidor", där finns detta kortfattat och bra beskrivet under Givare.
Hittar du inte så lägger jag in en bild senare.
Hittar du inte så lägger jag in en bild senare.
Mailade elfa nu med bilder.
Sökte på faktasidor men hittade inte så mycket om givare och dess olika anslutningar där. Bra faktasidor i övrigt. Ska nog printa ut ett häfte och ha som kvälls läsning nu när jag snart läst ut mjukvarumanualen till Omron TMflow.
Sökte på faktasidor men hittade inte så mycket om givare och dess olika anslutningar där. Bra faktasidor i övrigt. Ska nog printa ut ett häfte och ha som kvälls läsning nu när jag snart läst ut mjukvarumanualen till Omron TMflow.
Javisst ja, hade tänkt lägga upp denna bild:
" 3-trådstypen finns vanligtvis i två olika
utföranden, PNP och NPN, med standardiserad koppling och
färgmärkning av ledarna. PNP-givarens utgång sluter mot matningsspänningens pluspol vid aktivering, NPN-givaren sluter mot
minuspolen"
PNP skulle jag säga är absolut vanligast, då kopplar man bara signalen till det den ska driva, ingång/LED/optokopplare/relä om strömmen räcker till.
Det brukar finnas en liten bild enligt ovan eller märkning som visar typen.
Färgerna är "alltid" brun (spänning (tänk fas) ofta 10-32V), blå (GND (tänk nolla)), svart (signal).
Det kan även finnas någon mer tråd, ofta vit, t ex för "teach-in", programmering av givare till ett visst avstånd t ex.
Behövs inte matning till givaren så behövs ju bara två trådar, t ex magnetgivare med reed-switch och liknande, då kan det vara vilka färger som helst.
Det är tyvärr länge sedan Elfa slutade med faktasidor och liknande, men finns sparat t ex här: http://www.trecento.se/frontpage/lanksi ... _fakta.pdf
Vad gäller kontakter så är väl M12 och sedan M8 vanligast, iaf för täta kontakter. men det finns allt möjligt.
Har du funderingar så fråga på.
Notera särskilt:" 3-trådstypen finns vanligtvis i två olika
utföranden, PNP och NPN, med standardiserad koppling och
färgmärkning av ledarna. PNP-givarens utgång sluter mot matningsspänningens pluspol vid aktivering, NPN-givaren sluter mot
minuspolen"
PNP skulle jag säga är absolut vanligast, då kopplar man bara signalen till det den ska driva, ingång/LED/optokopplare/relä om strömmen räcker till.
Det brukar finnas en liten bild enligt ovan eller märkning som visar typen.
Färgerna är "alltid" brun (spänning (tänk fas) ofta 10-32V), blå (GND (tänk nolla)), svart (signal).
Det kan även finnas någon mer tråd, ofta vit, t ex för "teach-in", programmering av givare till ett visst avstånd t ex.
Behövs inte matning till givaren så behövs ju bara två trådar, t ex magnetgivare med reed-switch och liknande, då kan det vara vilka färger som helst.
Det är tyvärr länge sedan Elfa slutade med faktasidor och liknande, men finns sparat t ex här: http://www.trecento.se/frontpage/lanksi ... _fakta.pdf
Vad gäller kontakter så är väl M12 och sedan M8 vanligast, iaf för täta kontakter. men det finns allt möjligt.
Har du funderingar så fråga på.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.